Gå til innhold

NHD/andre. Kan jeg velge å ikke synes synd på meg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år blir det meg, samboer og datter alene i kveld. (Nyttårsaften). Ble ikke invitert noen steder og ingen hadde anledning og komme hit. Har lite nettverk forøvrig. Har klump i magen og kjenner på ensomhetsfølelsen, selv om jeg jo vet at mange har det mye verre. Og vi er jo tre sammen.

Følelser er det jo ikke så lett å gjøre noe med, men kan jeg egentlig velge å ikke synes synd på meg selv?

Anonymkode: 194f7...fee

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I år blir det meg, samboer og datter alene i kveld. (Nyttårsaften). Ble ikke invitert noen steder og ingen hadde anledning og komme hit. Har lite nettverk forøvrig. Har klump i magen og kjenner på ensomhetsfølelsen, selv om jeg jo vet at mange har det mye verre. Og vi er jo tre sammen.

Følelser er det jo ikke så lett å gjøre noe med, men kan jeg egentlig velge å ikke synes synd på meg selv?

Høres ikke ut som verdens undergang.

Anonymkode: 0cd0c...c16

Skrevet

Nei, du kan ikke styre følelsene dine. Det er lov og ok å synes synd på seg selv. Alternativet — manglende evne til selvomsorg — er verre.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke ut som verdens undergang.

Anonymkode: 0cd0c...c16

Nei, selvfølgelig ikke...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også du skal minne deg selv på at midt i tristheten og savnet du kjenner så er du også heldig. Vi lever ikke i et krigsherjet land, forhåpentligvis har du strøm og et sted å bo denne høytiden, kanskje har du til og med et kjøleskap med litt ekstra god julemat. I blant kan det være nyttig få perspektiv, se seg rundt, ikke fordi savnet du kjenner ikke er viktig, men for å minne seg selv på å være takknemlig for det man tross alt har.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er synd på deg? Fordi du "bare" har mann og barn sammen med deg på nyttårsaften? Vi blir også bare kjæresten, ungene og meg og vi takket til og med ned til en invitasjon og vi skal bare være hjemme og spise og late oss. Kunne ikke falle meg inn på noen som helst måte at det skulle være synd på oss av den grunn?

Skrevet

Det er lov å bære skuffet. Men: Du kan velge å fokusere på hvordan dere tre skal ha en finest mulig kveld. Kanskje er det noen positive sider ved å være bare dere tre også?

Skrevet
36 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er synd på deg? Fordi du "bare" har mann og barn sammen med deg på nyttårsaften? Vi blir også bare kjæresten, ungene og meg og vi takket til og med ned til en invitasjon og vi skal bare være hjemme og spise og late oss. Kunne ikke falle meg inn på noen som helst måte at det skulle være synd på oss av den grunn?

Det må være lov å savne fellesskap med flere. Dere har sagt nei til en invitasjon, det er noe helt annet enn å savne en invitasjon.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker litt at det går an å kjenne på tristhet og savn - og godta disse følelsene, uten nødvendigvis å synes synd på deg selv?

Også går det an å nyte nyttårsaften med kjernefamilien - og samtidig ønske at dere var del av et større fellesskap.

God nyttårsaften:-)

Skrevet
17 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tenker litt at det går an å kjenne på tristhet og savn - og godta disse følelsene, uten nødvendigvis å synes synd på deg selv?

Også går det an å nyte nyttårsaften med kjernefamilien - og samtidig ønske at dere var del av et større fellesskap.

God nyttårsaften:-)

Tusen takk for dine svar. Du utgjør en forskjell på andre mennesker frosken. Det er akkurat slik jeg føler det. Og ja, skal nyte og ta vare på denne kvelden sammen med mine kjære. 

Riktig god nyttårsaften til deg og.

Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...