Gå til innhold

OCD. Prøver å skjule tvangshandlingene mine. Litt fordi jeg er engstelig får å få negative kommentarer eller blikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som er i samme situasjon som meg som prøver å skjule mye av tvangshandlingene sine?

Er litt redd for å få negative kommentarer og jeg følger at når andre ser det så tenker de det og det. Jeg er veldig åpen om diagnosen, og tørr vise det mer hjemme med min samboer, men ute blant folk så gjør det så det skal se så normalt ut som mulig.

Alle handlingene er absolutt ikke lett å ikke gjøre eller skjule. På butikken f.eks. så prøver jeg å holde meg til jeg nesten sprekker, men så prøver jeg å tenke at hvis folk ser på meg som en raring så får de bare gjøre det. Jeg kan ikke noe for det og jeg prøver så godt jeg kan.

Ja, jeg kan gjøre rare ting som kan se teit ut. Jeg har fått litt rare blikk som får meg til å føle meg ganske liten. Men jeg prøver å heve meg over det.

Dette har jeg slitt med i alle år. Det ødelegger ikke hele hverdagen min. Jeg jobber som renholder og kan merker litt på tvangen. For eksempel at jeg vasker med ekstremt mye på hendene, til jeg blir sår. Men heldigvis så står det en del håndkrem der. :)

Jeg tar et eksempel på butikken. Jeg kan finne på å knyte opp skoene mine og knyte igjen mange ganger fordi den ene lissen ikke var bra nok. Kan bli stående og se på skoene i minutter før jeg klarer å stoppe og gå videre, evt at min samboer bare drar meg med. Skal jeg ta frem en vare å se på eller lese på så kan jeg bli stående å ikke klare å sette den ifra meg, og sette den på plass å rette på den utallige ganger før jeg tar meg i det å stopper.

Jeg har en del "tics" (Ansiktet). 1 ting er blant annet å gape og blinking med øynene. Jeg skammer meg litt når jeg ser folk ser at jeg gjør disse tingene. Tenker de må jo tro at jeg er små gal.

"Grimasene" jeg lager er også en trang om å gjøre det hvor jeg ikke klarer å ikke gjøre det.

Jeg vil gjør det på en måte bevist men ikke bevist. Det er ingenting jeg heller vil enn å la være å gjøre disse tingene. Blir jeg stresset forverres tvangen og lydene. Det kan henge sammen med angst. Kommer angsten kommer tvangen, kommer tvangen kommer angsten. Dette blir en ond sirkel som jeg ikke kommer ut av. Har gått på medisiner for å dempe tvangshandlingene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...