Gå til innhold

Er jeg på vei inn i hypomanisk periode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rellativt nydiagnostisert, og har ikke vært klar over at jeg har hatt hypomane og maniske perioder før nå. Nå merker jeg at jeg er mer bevisst og lurer derfor på om jeg er på vei inn i en hypomanisk periode, eller om jeg bare har en god periode.

Det har gått gradvis over flere dager, og startet med at jeg føler meg mer energisk enn til vanlig. Min sosiale fobi er redusert og jeg kan føre lange og intensive samtaler med personer jeg til vanlig har vanskelig for å snakke med. Inni meg foregår det en slags storm som gjør at jeg må gjøre noe hele tide, jeg drar ofte ut av huset for å feks dra på kjøpesentre og gjerne bruke penger der. Når jeg kommer hjem så kan jeg ikke sette meg ned, da kommer jeg på ting jeg vil gjøre som feks å rydde i alle skuffene i stua. Dette blir avbrutt ved at jeg plutselig vil dra ut å gjøre noe.. vanskelig for å komme meg i seng, da jeg stadig finner på noe jeg vil gjøre, feks å vaske badet kl 02.00 fordi jeg får den ideen når jeg står å pusser tennen. Sånn går dagene.. Jeg merker også at jeg er mer aktiv på nett, noe som er ganske uvanlig. Jeg får også fiks ideer om ting, og fokuserer bare på det; feks at jeg dro innom uendelig mange butikker for å finne et bestemt type puslespill. Når jeg tilslutt fant det, brydde jeg meg ikke om det og la det vekk hjemme.. jeg var også innom tanken på å skaffe meg en hund, fordi.. nei det vet jeg ikke. Men klarte å slå fra meg tanken denne gang (noe jeg ikke har gjort før i en manisk periode). 

Nå er jeg jo klar over at ting er annerledes, og føler derfor at jeg kanskje bare har en god periode.. eller glir jeg inn i en form for hypomanisk periode? Hvordan kan jeg komme meg ut av dette, jeg har ikke fått medisiner enda, venter på samtale med lege som skal bestemme hvilke typer og mengde, så har ikke noe nødmedisin osv tilgjengelig... igår var jeg desperat og vurderte å ta vival for å få roa kroppen, da jeg ikke klarte å slappe av når jeg endelig gikk å la meg kl 03.00 på natta! 

Håper jeg kan få noen gode råd her, for jeg merker at dette går utover barn og mann akkurat nå! 

Anonymkode: c6a25...afa

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rellativt nydiagnostisert, og har ikke vært klar over at jeg har hatt hypomane og maniske perioder før nå. Nå merker jeg at jeg er mer bevisst og lurer derfor på om jeg er på vei inn i en hypomanisk periode, eller om jeg bare har en god periode.

Det har gått gradvis over flere dager, og startet med at jeg føler meg mer energisk enn til vanlig. Min sosiale fobi er redusert og jeg kan føre lange og intensive samtaler med personer jeg til vanlig har vanskelig for å snakke med. Inni meg foregår det en slags storm som gjør at jeg må gjøre noe hele tide, jeg drar ofte ut av huset for å feks dra på kjøpesentre og gjerne bruke penger der. Når jeg kommer hjem så kan jeg ikke sette meg ned, da kommer jeg på ting jeg vil gjøre som feks å rydde i alle skuffene i stua. Dette blir avbrutt ved at jeg plutselig vil dra ut å gjøre noe.. vanskelig for å komme meg i seng, da jeg stadig finner på noe jeg vil gjøre, feks å vaske badet kl 02.00 fordi jeg får den ideen når jeg står å pusser tennen. Sånn går dagene.. Jeg merker også at jeg er mer aktiv på nett, noe som er ganske uvanlig. Jeg får også fiks ideer om ting, og fokuserer bare på det; feks at jeg dro innom uendelig mange butikker for å finne et bestemt type puslespill. Når jeg tilslutt fant det, brydde jeg meg ikke om det og la det vekk hjemme.. jeg var også innom tanken på å skaffe meg en hund, fordi.. nei det vet jeg ikke. Men klarte å slå fra meg tanken denne gang (noe jeg ikke har gjort før i en manisk periode). 

Nå er jeg jo klar over at ting er annerledes, og føler derfor at jeg kanskje bare har en god periode.. eller glir jeg inn i en form for hypomanisk periode? Hvordan kan jeg komme meg ut av dette, jeg har ikke fått medisiner enda, venter på samtale med lege som skal bestemme hvilke typer og mengde, så har ikke noe nødmedisin osv tilgjengelig... igår var jeg desperat og vurderte å ta vival for å få roa kroppen, da jeg ikke klarte å slappe av når jeg endelig gikk å la meg kl 03.00 på natta! 

Håper jeg kan få noen gode råd her, for jeg merker at dette går utover barn og mann akkurat nå! 

Anonymkode: c6a25...afa

Nå er ikke jeg lege,  men synest det høres ut som hypomani. Tror det er en god ide å ta det du trenger for å få sove. Minst seks timer søvn, pleier "de" å si

Endret av Villanda
Skrevet

Du er ikke lenger på vei inn i en hypomani, den er etablert og aktiv. Slik låter det i alle fall for meg. Heldigvis har du fortsatt sykdomsinnsikt, noe som taler imot mani.

Om du er i tvil kan du jo spørre deg selv om det du skriver om tap av sosial fobi, "innvendig storm", problemer med å sitte i ro, pengebruk, trang til å gjøre noe hele tiden, rydding og vasking midt på natten, besatt av dette puslespillet osv. er ting du pleier å gjøre i vanlige gode perioder - eller om dette er en type atferd du har hatt i det som nå er diagnostisert som mani og hypomani. Dine pårørende vil også merke forskjell. Om de har meldt i fra om tydelige forandringer og bekymring, er det en soleklar indikator på at dette kan være noe mer enn bare godt humør. 

Siden du har maniske episoder i sykehistorien din håper jeg du får hjelp innen rimelig tid. Du har ingen garantier for at din nåværende tilstand har nådd maks intensitet.

Jeg råder deg til å prioritere søvn og ro nå. Vær forsiktig med trening og aktiviteter som gjør deg mer giret. Og hold deg LANGT unna rusmidler av slag. 

Lykke til. 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Så dette er å regne som hypomani? Jeg har det slik i perioder, kan finne på å starte maleprosjekt midt på natta , stresse rundt på nett og neste dag finner jeg DIB bestillinger på nettbutikker. Heldigvis ikke gjennomført kjøp (Dvs som oftest ikke). Å snu døgnet mot en normal rytme er umulig i slike perioder. Stilnoct gjør meg bare mere aktiv ser det ut til men i natt doblet jeg dosen og da sov jeg. Quetiapin...kommer meg i seng før kroppen reagerer så sover jeg uendelig lenge utpå dagen. 

Legen mener bipolar men psykologen mener det kommer av stress...jeg vet jo ikke så her står jeg midt i mellom. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...