Gå til innhold

Til frosken

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig å bruke "opplever" når man skal svare spydig eller nedsettende.

Anonymkode: 1dd6c...9e7

Det er det slett ikke.  Fram til slutten av 70-tallet betydde "oppleve" å erfare, gå gjennom noe som faktisk hendte.  "Vi opplevde noe spennende i ferien" betydde at det faktisk hendte noe interessant, objektivt sett. 

Så, litt før 1980 tror jeg det må ha vært, ble "oppleve" et moteuttrykk og begynte å handle mer om følelser: "Hvordan opplevde du å gå først over mål?" eller "Hvordan opplevde du å bli ranet med pistol?" i betydning "Hva følte du da?"

Den siste varianten fra etter årtusenskiftet går hånd i hånd med den herlige individualiseringen som ikke ser ut til å ha noen ende: Når man skal vri en situasjon fra de faktiske forhold over til én av de implisertes tolkning, gjerne for å få fokuset bort fra ens eget ansvar, kan man bruke "opplevelse" som "din følelsesbaserte forståelse, i motsetning til min faktabaserte": "Jeg kom ikke med usaklig kritikk, men hvis du opplevde det slik, beklager jeg det".  Den varianten kan ha klare undertoner av både spydighet og nedlatenhet, men det blir altfor snevert å begrense verbet til den akkurat den betydningen.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Kayia skrev:

Tror jeg har bestemt meg for at det var sååå 2016 å svare denne brukeren på akkurat dette temaet jeg. Vedkommende kommer nok aldri til å trygges på at folk (flest) ikke fordømmer trygdede, og det ser ikke ut som diskusjon gjør det spøtt nytte... :o Godt nyttår forresten :) 

Jo takk, til deg også.  Jeg er også ganske ferdig med å krangle om trygd, men jeg vil at frosken skal være her.  Derfor :angry:  Dessuten liker jeg å diskutere ord og språk ;)

Endret av laban
AnonymBruker
Skrevet
27 minutes ago, laban said:

Det er det slett ikke.  Fram til slutten av 70-tallet betydde "oppleve" å erfare, gå gjennom noe som faktisk hendte.  "Vi opplevde noe spennende i ferien" betydde at det faktisk hendte noe interessant, objektivt sett. 

Så, litt før 1980 tror jeg det må ha vært, ble "oppleve" et moteuttrykk og begynte å handle mer om følelser: "Hvordan opplevde du å gå først over mål?" eller "Hvordan opplevde du å bli ranet med pistol?" i betydning "Hva følte du da?"

Den siste varianten fra etter årtusenskiftet går hånd i hånd med den herlige individualiseringen som ikke ser ut til å ha noen ende: Når man skal vri en situasjon fra de faktiske forhold over til én av de implisertes tolkning, gjerne for å få fokuset bort fra ens eget ansvar, kan man bruke "opplevelse" som "din følelsesbaserte forståelse, i motsetning til min faktabaserte": "Jeg kom ikke med usaklig kritikk, men hvis du opplevde det slik, beklager jeg det".  Den varianten kan ha klare undertoner av både spydighet og nedlatenhet, men det blir altfor snevert å begrense verbet til den akkurat den betydningen.

Har ikke fått med meg historien her, i og med at jeg ikke levde da, jeg ser bare på bruken i dag.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke fått med meg historien her, i og med at jeg ikke levde da, jeg ser bare på bruken i dag.

Men jeg tror nok du har sett ordet "oppleve" bli brukt i andre situasjoner enn når man vil uttrykke spydighet eller nedlatenhet?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, laban said:

Men jeg tror nok du har sett ordet "oppleve" bli brukt i andre situasjoner enn når man vil uttrykke spydighet eller nedlatenhet?

Ja, såklart er det brukt i andre sammenhenger, f.eks. "opplevelsesferie". I denne situasjonen tolker jeg det som beskrevet, men jeg kan såklart ikke bevise dette og da er diskusjon meningsløst.

Ha en fin dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...