Gå til innhold

NHD og andre-vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Fikk kopi av journalen hos fastlegen og ble noe overrasket da jeg leste henvisninger og epikriser ang somatisk helse. Min psykiatriske diagnose sto øverst i både henvisningsnotat og epikriser. Er det vanlig? Og hva har psyken min med f.eks røntgen å gjøre? 

Skrevet

Det kommer nok an på hva diagnosen er og hva du har blitt henvist til og hvorfor du har blitt henvist. Psyken kan ofte være årsak til fysiske smerter. Men om du ble henvist til rtg pga f.eks en forstuing så blir det feil å skrive andre diagnoser i henvisningen.

Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Det kommer nok an på hva diagnosen er og hva du har blitt henvist til og hvorfor du har blitt henvist. Psyken kan ofte være årsak til fysiske smerter. Men om du ble henvist til rtg pga f.eks en forstuing så blir det feil å skrive andre diagnoser i henvisningen.

Ja var i røntgen pga smerter i et håndledd og MR pga gjentatte senebetennelser i skulder. I begge sto den psykiatriske diagnosen min. Samme når jeg ble henvist til ortoped og ble operert. Syntes det var merkelig. Trodde ikke det var psyken som skulle operereres :huh:

Skrevet
11 minutter siden, aa-k-j skrev:

Ja var i røntgen pga smerter i et håndledd og MR pga gjentatte senebetennelser i skulder. I begge sto den psykiatriske diagnosen min. Samme når jeg ble henvist til ortoped og ble operert. Syntes det var merkelig. Trodde ikke det var psyken som skulle operereres :huh:

Da syns jeg det er veldig merkelig at diagnosene sto i henvisningen. Jeg mener ihvertfall at det kun er relevante opplysninger som bør stå i en henvisning. Jeg skulle til en ortoped pga smerter i foten og spurte fastlegen om jeg skulle fortelle at jeg kanskje hadde asperger (hadde ikke begynt utredningen enda, så var ikke sikker på om jeg hadde det på det tidspunktet). Grunnen til at jeg lurte på om jeg skulle si det var fordi aspergere noen ganger kan ha uforklarlige smerter fordi vi ofte opplever smerte anderledes enn andre. Fastlegen min sa at jeg ikke skulle si det for da kunne ortopeden hvile på det istedefor å faktisk prøve å finne ut hva som var galt.

Skrevet
30 minutter siden, Trine skrev:

Da syns jeg det er veldig merkelig at diagnosene sto i henvisningen. Jeg mener ihvertfall at det kun er relevante opplysninger som bør stå i en henvisning. Jeg skulle til en ortoped pga smerter i foten og spurte fastlegen om jeg skulle fortelle at jeg kanskje hadde asperger (hadde ikke begynt utredningen enda, så var ikke sikker på om jeg hadde det på det tidspunktet). Grunnen til at jeg lurte på om jeg skulle si det var fordi aspergere noen ganger kan ha uforklarlige smerter fordi vi ofte opplever smerte anderledes enn andre. Fastlegen min sa at jeg ikke skulle si det for da kunne ortopeden hvile på det istedefor å faktisk prøve å finne ut hva som var galt.

Ja opplysningene må jo være relevante det sier seg jo selv. Står til og med en alvorlig diagnose jeg ikke oppfyller kriteriene til. Det reagerte jeg mest på. 

Skrevet
2 minutter siden, aa-k-j skrev:

Ja opplysningene må jo være relevante det sier seg jo selv. Står til og med en alvorlig diagnose jeg ikke oppfyller kriteriene til. Det reagerte jeg mest på. 

Forstår at du reagerer på det. Har du tatt det opp med legen din?

Skrevet
8 minutter siden, Trine skrev:

Forstår at du reagerer på det. Har du tatt det opp med legen din?

Har faktisk time med h*n i morgen. Tenkte å ta det opp da. Men synes det er greit å vite om sånt er vanlig før timen. 

Skrevet
9 minutter siden, aa-k-j skrev:

Har faktisk time med h*n i morgen. Tenkte å ta det opp da. Men synes det er greit å vite om sånt er vanlig før timen. 

Jeg kan ikke si hva som er vanlig, men vet at legen min ihvertfall ikke ville tatt med unyttig informasjon i en henvisning.

Skrevet
7 minutter siden, Trine skrev:

Jeg kan ikke si hva som er vanlig, men vet at legen min ihvertfall ikke ville tatt med unyttig informasjon i en henvisning.

Jeg skal iallfall spør hvorfor det sto i de somatiske henvisningene og be om at det ikke gjøres igjen. 

Skrevet
6 timer siden, aa-k-j skrev:

Hei. Fikk kopi av journalen hos fastlegen og ble noe overrasket da jeg leste henvisninger og epikriser ang somatisk helse. Min psykiatriske diagnose sto øverst i både henvisningsnotat og epikriser. Er det vanlig? Og hva har psyken min med f.eks røntgen å gjøre? 

Det er vanlig at også andre sykdommer enn årsaken til henvisningen/innleggelsen oppgis.

AnonymBruker
Skrevet

Dere snakker som om det å ha en psykisk diagnose er noe å skamme seg over ??. Hvis du har angst feks kan det være greit for personalet å vite . Kanskje man kan feks få et panikkanfall ved rtg us. På et sykehus er det ikke uvanlig å ha med psykiske diagnoser. Det stod gjerne ikke øverst hvis det var andre somatiske diagnoser og man kunne ikke gå inn å lese noen detaljer om den psykiske sykehistorien. 

Anonymkode: 5b5b3...05b

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere snakker som om det å ha en psykisk diagnose er noe å skamme seg over ??. Hvis du har angst feks kan det være greit for personalet å vite . Kanskje man kan feks få et panikkanfall ved rtg us. På et sykehus er det ikke uvanlig å ha med psykiske diagnoser. Det stod gjerne ikke øverst hvis det var andre somatiske diagnoser og man kunne ikke gå inn å lese noen detaljer om den psykiske sykehistorien. 

Hadde ikke reagert om det kunne spilt inn på somatisk helse og jo det sto øverst på henvisningen. Samt en alvorlig psykiatrisk diagnose jeg ikke har som i tillegg er ganske belastende at den ble delt slik.  De pleier forøvrig å spørre om en har gjort slike undersøkelse tidligere og om en har hatt problemer knyttet til det. 

Endret av aa-k-j
AnonymBruker
Skrevet

Det forstår jeg godt opplevdes ubehagelig. Ville tatt det opp med fastlegen. Han bør respektere ditt ønske om hva som skal stå der. Min psykolog lot være å skrive ting i epikrisen som jeg ikke ønket skulle stå der da det ikke var nødvendig. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forstår jeg godt opplevdes ubehagelig. Ville tatt det opp med fastlegen. Han bør respektere ditt ønske om hva som skal stå der. Min psykolog lot være å skrive ting i epikrisen som jeg ikke ønket skulle stå der da det ikke var nødvendig. 

Ja skal ta det opp med h*n i morgen. Har oppfølging etter en skulderoperasjon og diagnosene sto i den henvisningen også. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok vanlig ja, jeg har opplevd at det har blitt opplyst om min psykiatriske diagnose på alle henvisninger, til og med til en hudlege !? 

Jeg har opplevd at psyk.diagnosenoen har gitt meg problemer i somatisk behandling. 

Så nå får ikke fastlegen lenger oppgi psyk. diagnose vis det ikke er viktig for den somatiske behandlingen. Det er bare å gi beskjed til fastlegen din  om du ikke ønsker diagnoser oppgitt.

Men husk at det kan være situasjoner der det er greit at somatisk sykehus vet noe om din situasjon ,vis det er noe spesielt trenger du ønsker at de skal ta hensyn til. 

Anonymkode: bbf3c...959

stjernestøv
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Skulle ønske de visste om min psykiske helse da jeg lå på ykehus, var livredd og trodde de skulle drepe meg. Og i tilegg hadde jeg ufo kontakt, men turte ikke si det. Min sønn var jo ikke fylt året en gang. 

Skrevet

Jeg synes det er helt ok at alt helsepersonell får alle opplysninger om hvordan det ligger an med min fysiske og psykiske helse. Jeg tenker at de da muligens kan hjelpe meg bedre. Men så har jeg heller ingen negative opplevelser i forbindelse med det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke relevant i forhold til reaksjon på lett traume da? En operasjon utløser jo stresshormoner - da kan det være greit å kjenne til psykiatrisk bakgrunnsbilde..? Evt hvis du bruker medisiner ifht diagnoser 😊

Anonymkode: c88e9...39c

Skrevet

Somatiske undersøkelser har aldri vært noe problem for meg. Har til og med vært nødt til å svelge slange under en undersøkelse uten at det var noe problem. Jeg vil selv  fortelle ting om jeg føler det er nødvendig. Pga den diagnosen som ble satt jeg overhode ikke har så må jeg prøve å få den slettet. Det er såpass belastende at det går ut over psyken min. Alternativet som jeg ikke liker er å sperre journalene den diagnosen er i. Har allerede vært nødt til å sperre deler av en journal pga flere feil og uriktige opplysninger. En annen journal må jeg også sperre pga mye feil, men der har jeg selv skrevet "journalen" på nytt hvor jeg at rettet opp i feilene. Opplysninger i den ene journalen var hentet fra den andre så var mye like feil. Skal uansett ta det opp med fastlegen og håper på en grei løsning. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...