Gå til innhold

NHD, hvorfor er opiater tabu i psykiatrien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er en mann på 45 år som har fått psykiatri-diagnosen PTSD, ADHD og sosial fobi. Jeg bruker sterke smertestillende medisiner (Oxynorm og Fentanyl pga. sterke smerter i ryggen som kommer av et prolaps. Dette har jeg gjort i litt over 1 år. Jeg er blitt vurdert som for risikabel kandidat for operasjon pga sterk overvekt. Psykiateren min er veldig bekymret for at jeg bruker disse medisinene, og mitt spørsmål er hvorfor det er så mye mer farlig for en som er psykisk syk enn en som er psykisk frisk å bruke slike medisiner. En annen ting jeg lurer på, er om det er på grunn av disse opiatene at jeg går og er kronisk deprimert. Jeg trodde jo at man ble lykkelig av slike medisiner. Fastlegen min ville jeg skulle prøve å trappe ned og slutte med opiater. Jeg trodde jeg skulle være smart og kuttet brått. Det som skremte meg var at jeg overhodet ikke fikk abstinenser. Det eneste jeg opplevde var at smertene kom tilbake. Jeg tror derfor det er sant det som mange leger sier om at avhengighet ikke er et problem ved sterke smerter.

Anonymkode: 2b1b3...99f

Skrevet

Hvorfor bruker du ikke Sarotex? Den tar ofte både nervesmerter og depresjon? 

Opiater er jo ikke så effektive mot prolapssmerter.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Takk for svar, det var et godt spørsmål, men grunnen er nok at jeg ikke har lyst til å legge på meg 50 kg igjen slik jeg gjorde sist jeg brukte Sarotex. Jeg er tung nok som jeg er fra før. 

Skrevet

Skjønner.

Opiater kan påvirke stemningsleiet begge veier. Både eufori og dysfori er ganske vanlig.

AnonymBruker
Skrevet
On 1/2/2017 at 8:21 PM, issomethingwrong said:

Hvorfor bruker du ikke Sarotex? Den tar ofte både nervesmerter og depresjon? 

Opiater er jo ikke så effektive mot prolapssmerter.

Det er min personlige erfaring også. Jeg fikk et opiat etter min prolaps. Hjalp så og si ingenting. Fikk bare en ekkel rusfølelse av dem. 

Anonymkode: 80420...d8b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen i det du sier. Medisinene hjelper ikke så mye som jeg kunne ha håpet mot smertene, og jeg ble først litt ubehagelig rusa av dem, men nå i senere tid har jeg blitt deprimert. Problemet er bare at hvis jeg ikke tar medisiner, så er smertene uutholdelige. Det er ikke bare prolaps jeg har, men slitasjeskade i 3 ryggvirvler og begge knærne også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...