Gå til innhold

NHD: angst eller epilepsi?

Anbefalte innlegg

chaotic-neutral
Skrevet

Hei,

Hvordan vet man forskjellen på partielle anfall og angstanfall? Min psykiater lurer på om jeg har epilepsi etter at jeg fikk et større anfall (som åpenbart ikke var angst). Jeg fikk også beskjed av slagenheten som jeg lå inne på at jeg skulle ringe inn dersom jeg opplevde flere nevrologiske problemer. DPS sa også at jeg skulle ringe ambulanse om jeg følte nevrologiske problemer som ikke var angst. Problemet er at jeg ikke er sikker på hva som er psykisk og hva om er nevrologisk. Jeg har lest om partielle anfall og det høres ut som ting jeg opplever ofte.

Jeg har bipolar, ptsd og panikklidelse. Det er særlig de to siste jeg har problemer med å skulle skille fra eventuelle anfall. 

"Anfallene kan f.eks. arte seg som rykning i en hånd, rar følelse i benet, underlig smak, lukt eller sug i magen. Enkelte har også psykiske symptomer som angst, latter eller hallisunasjoner. Felles for denne anfallstypen er at bevisstheten hele tiden er bevart. Anfallet varer sjelden mer enn noen få minutter."

Dette er jo symptomer jeg kan få fra psykiske problemer også? I går trodde jeg at jeg fikk et anfall, kunne plutselig ikke høre ordentlig, ble kvalm, svimmel og følte at hele kroppen var "forskjøvet" og at kroppen ikke var min og hendene kunne jeg ikke føle ordentlig. Dette var intenst og varte i et par minutter. Når det var ferdig vurderte jeg å ringe til slagenheten eller legevakta, men så tenkte jeg at det sikkert bare var angst som føltes litt annerledes og at jeg ikke skulle bruke opp ressurser. Tidligere har jeg hatt masse problemer med å miste tid, ikke kunne se/høre/svare på tiltale og anfall hvor jeg ikke kan bruke mine hender fordi musklene bare er helt slappe. Har alltid fått beskjed at dette er dissosiativt/ptsd/psykomotorisk, men nå som jeg liksom skal være på utkikk etter nevrologiske utfall blir jeg i tvil om det er psykisk eller ikke.

Dette ble ganske langt, men er det noen tegn som kan hjelpe meg vite forskjellen mellom partielle anfall og angst/ptsd-relaterte anfall?

Takk for hjelp, jeg tenker mye på dette.

Skrevet

Akkurat under et av disse anfallene er det ikke lett for verken deg eller helsepersonell å si med sikkerhet hva det er.

Jeg slet med skjelvinger som kom anfallsvis, ikke med bevissthetstap. Det sto mellom enkle, partielle anfall, eller en form for angst. EEG utelukket epilepsi, og dermed var det angst som sto igjen. Jeg startet opp med Cipralex, og skjelvingene forsvant.

Cipralex-effekten var altså det som til slutt bekreftet diagnosen.

Skrevet
3 timer siden, chaotic-neutral skrev:

Hei,

Hvordan vet man forskjellen på partielle anfall og angstanfall? Min psykiater lurer på om jeg har epilepsi etter at jeg fikk et større anfall (som åpenbart ikke var angst). Jeg fikk også beskjed av slagenheten som jeg lå inne på at jeg skulle ringe inn dersom jeg opplevde flere nevrologiske problemer. DPS sa også at jeg skulle ringe ambulanse om jeg følte nevrologiske problemer som ikke var angst. Problemet er at jeg ikke er sikker på hva som er psykisk og hva om er nevrologisk. Jeg har lest om partielle anfall og det høres ut som ting jeg opplever ofte.

Jeg har bipolar, ptsd og panikklidelse. Det er særlig de to siste jeg har problemer med å skulle skille fra eventuelle anfall. 

"Anfallene kan f.eks. arte seg som rykning i en hånd, rar følelse i benet, underlig smak, lukt eller sug i magen. Enkelte har også psykiske symptomer som angst, latter eller hallisunasjoner. Felles for denne anfallstypen er at bevisstheten hele tiden er bevart. Anfallet varer sjelden mer enn noen få minutter."

Dette er jo symptomer jeg kan få fra psykiske problemer også? I går trodde jeg at jeg fikk et anfall, kunne plutselig ikke høre ordentlig, ble kvalm, svimmel og følte at hele kroppen var "forskjøvet" og at kroppen ikke var min og hendene kunne jeg ikke føle ordentlig. Dette var intenst og varte i et par minutter. Når det var ferdig vurderte jeg å ringe til slagenheten eller legevakta, men så tenkte jeg at det sikkert bare var angst som føltes litt annerledes og at jeg ikke skulle bruke opp ressurser. Tidligere har jeg hatt masse problemer med å miste tid, ikke kunne se/høre/svare på tiltale og anfall hvor jeg ikke kan bruke mine hender fordi musklene bare er helt slappe. Har alltid fått beskjed at dette er dissosiativt/ptsd/psykomotorisk, men nå som jeg liksom skal være på utkikk etter nevrologiske utfall blir jeg i tvil om det er psykisk eller ikke.

Dette ble ganske langt, men er det noen tegn som kan hjelpe meg vite forskjellen mellom partielle anfall og angst/ptsd-relaterte anfall?

Takk for hjelp, jeg tenker mye på dette.

Er du ordentlig utredet mht epilepsi? Jeg synes instruksen om å ringe ambulanse er litt merkelig, da det jo ikke er vanlig å ringe ambulanse ved epileptiske anfall. (Du skal selvfølgelig ringe ved symptomer på slag, men det er jo noe litt annet.).

Mannen min var feildiagnostisert i flere år, epilepsianfall ble tolket som panikkangst. Men det å fullt ut kartlegge hva som er hva, kan være en ganske møysommelig prosess.

chaotic-neutral
Skrevet (endret)
33 minutter siden, frosken skrev:

Er du ordentlig utredet mht epilepsi? Jeg synes instruksen om å ringe ambulanse er litt merkelig, da det jo ikke er vanlig å ringe ambulanse ved epileptiske anfall. (Du skal selvfølgelig ringe ved symptomer på slag, men det er jo noe litt annet.).

Mannen min var feildiagnostisert i flere år, epilepsianfall ble tolket som panikkangst. Men det å fullt ut kartlegge hva som er hva, kan være en ganske møysommelig prosess.

Nei, jeg er ikke utredet. Grunnen til at de vil at jeg skal ringe ambulanse var fordi de først trodde jeg fikk hjerneslag. Jeg var derfor innlagt på slagenheten i noen døgn og tok mr + ct + trigometri hele døgnet like før jul. De fant ingenting, men jeg skal for sikkerhets skyld få oppfølging på slagenheten siden noen små drypp innimellom ikke vises. Alikvel har jeg ingen risikofaktorer for slag og er i tidlig tjuårene. Derfor tenkte de at det var en bivirkning av at jeg doblet seroquel. Psykiatern og psykolog trodde ikke dette, da de aldri har hørt om slike bivirkninger, og tenkte derfor epileptisk anfall. Jeg skal til lege om noen dager og vil da be om en henvisning til EEG så jeg kan få en videre utredning.

Så, enkelt sagt: ambulansen er fordi det er en sjangse for at de ikke var et anfall men et slag og derfor vil de være på den sikre siden ift nevrologiske utfall siden sjangsen er større for et stort hjerneslag etter et drypp.

Endret av chaotic-neutral
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være PNES (psykogene ikke-epileptiske anfall) som ofte kan lignne på epilepsianfall, men hvor man ikke finner tegn på epileptisk aktivitet i hjernen. Dette rammer ofte yngre kvinner som har blitt traumatisert. Ca. 20% av de som blir innlagt på Statens Senter for Epilepsi (SSE) får diagnosEN PNES. Du kan lese mer om:

- Psykogene ikke-epileptiske anfall (PNES)

- Behandling av psykogene ikke-epileptiske anfall

Og generelt om traumer og dissosiasjon: [utl=http://traumeverden.net]traumeverden.net[/url]

Anonymkode: 4895b...56d

chaotic-neutral
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan også være PNES (psykogene ikke-epileptiske anfall) som ofte kan lignne på epilepsianfall, men hvor man ikke finner tegn på epileptisk aktivitet i hjernen. Dette rammer ofte yngre kvinner som har blitt traumatisert. Ca. 20% av de som blir innlagt på Statens Senter for Epilepsi (SSE) får diagnosEN PNES. Du kan lese mer om:

- Psykogene ikke-epileptiske anfall (PNES)

- Behandling av psykogene ikke-epileptiske anfall

Og generelt om traumer og dissosiasjon: [utl=http://traumeverden.net]traumeverden.net[/url]

Anonymkode: 4895b...56d

Ja, jeg har hørt om det. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal vite forskjellen på nevrologisk og psykisk.

Gjest Kanuttius
Skrevet
8 timer siden, chaotic-neutral skrev:

Ja, jeg har hørt om det. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal vite forskjellen på nevrologisk og psykisk.

Det skjønner jeg for dette var jo likt min GAD...kjenner jeg ble litt paranoid nå 

FjellOgDalar
Skrevet

Du bør til nevrolog. Angst og epilepsi trenger ikke utelukke hverandre, og det KAN være vanskelig å skille på det. Det du skriver om å ha opplevd tidligere med ikke høre eller se ting, miste følelse i hendene KAN og skyldes epilepsi.

Om du bor i Akershus-orådet, kan jeg på det varmeste anbefale Dr. Kinge ved Sandvika Nevrosenter, han er epilepsispesialist - en av landets beste. Lang ventetid, men kjempedyktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...