Gå til innhold

Erfaringer med psykose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på om noen her har erfaring med psykose? 

Har en bror som har hatt psykose. Han var veldig syk da han var tvangsinnlagt på sykehuset, men er nå bedre og ønsker å slutte på medisiner mot legens anbefaling (han er ikke lenger på tvang)...

Anonymkode: a7b09...37d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt manisk psykose. Jeg klarer ikke slutte med medisinene for da får jeg et enormt kaos i hodet 

AnonymBruker
Skrevet

Er det stor sjanse for tilbakefall? Stemmer det at legene ikke kan omgjøre frivillig til tvang lenger og bestemme seg for å medisinere han likevel selv om han ikke ønsker? Og hva kan jeg gjøre for å være der for han?

Skrevet

Det kan være at han er innmari heldig, fordi så mange som 1/3 av psykosepasienter, husker ikke eksakt tall, de får kun 1 psykose og så blir de friske igjen. Ingen vet prognosene hans nå, så ikke ta alle sorger på forskudd! Men rusmisbruk er en faktor som kan gjøre prognosen mye verre. Det kan være at det kun er 20 % som aldri får psykose igjen, som sagt jeg vet ikke helt riktig tall, men det kan du jo google deg frem til. Dessuten vil mange oppleve spontan tilfriskning også, tom tyngre pasienter kan dette skje med. Det er også viktig om dere finner ut om dette er stressrelatert, rusutløst, av en emosjonell påkjenning, eller press på jobben, mobbing etc. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Visste ikke at det var så stor sjanse for å bli frisk igjen, høres bra ut. Så vidt jeg har forstått er det på grunn av stress han fikk psykose. 

Skrevet

Vet om en som trodde på at dommedag kom i 2012 etter å muligens ha vært litt ensom eller hva vet jeg en stund. Ihvertfall så solgte han leiligheten og flyttet i seilbåt etc, og hadde nok hatt en psykose uten å ha blitt innlagt, men idag 4 år etterpå så er han gift småbarnsfar da. :)

Skrevet
4 timer siden, kitcat skrev:

Vet om en som trodde på at dommedag kom i 2012 etter å muligens ha vært litt ensom eller hva vet jeg en stund. Ihvertfall så solgte han leiligheten og flyttet i seilbåt etc, og hadde nok hatt en psykose uten å ha blitt innlagt, men idag 4 år etterpå så er han gift småbarnsfar da. :)

Nå var det vel mange som trodde at verden skulle gå under mot slutten av 2012 pga den der gamle indianske kalenderen ikke gikk lenger, men det betyr vel ikke at alle de var psykotiske? Var alle hundretusenvis som stadig vekk har gitt alt de eier til religiøse sekter når de har spådd dommedag psykotiske også? Det har jo skjedd mange ganger opp gjennom tiden.

Skrevet
2 timer siden, Lillemus skrev:

Nå var det vel mange som trodde at verden skulle gå under mot slutten av 2012 pga den der gamle indianske kalenderen ikke gikk lenger, men det betyr vel ikke at alle de var psykotiske? Var alle hundretusenvis som stadig vekk har gitt alt de eier til religiøse sekter når de har spådd dommedag psykotiske også? Det har jo skjedd mange ganger opp gjennom tiden.

Men kanskje ikke mange solgte husett og flyttet, eller gjorde andre store endringer av den grunn. Tror forresten det er noe som heter kollektiv psykose.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det stor sjanse for tilbakefall? Stemmer det at legene ikke kan omgjøre frivillig til tvang lenger og bestemme seg for å medisinere han likevel selv om han ikke ønsker? Og hva kan jeg gjøre for å være der for han?

Tror han må bli nokså syk igjen før de igjen kan bruke tvangsparagraf

Skrevet
9 minutter siden, Villanda skrev:

Men kanskje ikke mange solgte husett og flyttet, eller gjorde andre store endringer av den grunn. Tror forresten det er noe som heter kollektiv psykose.

Det har i alle fall stått i media om at mange har solgt alt de eide (og gitt pengene til sekten!) siden de ikke hadde behov for det selv etter verdens undergang... Hva sekten da skulle hatt bruk for pengene til kan man jo lure på...

Skrevet
30 minutter siden, Lillemus skrev:

Det har i alle fall stått i media om at mange har solgt alt de eide (og gitt pengene til sekten!) siden de ikke hadde behov for det selv etter verdens undergang... Hva sekten da skulle hatt bruk for pengene til kan man jo lure på...

Ok. Da vil jeg kalle det kollektiv psykose. Andre vil kalle det religion.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...