Gå til innhold

NHD Samlemani/OCD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er samlemani en egen diagnose eller ligger det under OCD diagnosen?

Hvordan behandling/hjelp finnes og hvor finnes den (på et lokalt DPS)? 

Anonymkode: 2f9d5...956

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tvangshandlinger er ofte sjekking, vasking, telling eller samling.

OCD bør behandles av spesielt utdannede til dette. Ikke alle DPS har slike fagfolk. Du får spørre på ditt lokale DPS.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er prognosen for denne type OCD?

Kan nevne at det er flere psykiske diagnoser tilstede og at dette har vart over flere år.

AnonymBruker
Skrevet

Som du sikkert har lest i media har det vært en positiv utvikling ang behandling av OCD . Jeg har OCD men også andre diagnoser. Jeg fikk hjelp ved et OCDteam. Jeg ble mye bedre av OCDen men også bedring av GAD. De var tett på i behandlingen og forklarte veldig nøye hvordan denne angsten fungerer og hva som må til for å stoppe det. Men må også nevne at det er en krevende behandling som du må være motivert for. Skal opprettes slike OCDteam over hele landet. Tror fastlegen kan henvise deg direkte til nærmeste team. 

Anonymkode: 869a2...fd7

AnonymBruker
Skrevet

Har undersøkt litt (googlet) og funnet ut at det DPS jeg tilhører og alt er i behandling hos har et OCD team. Er det slik at en henvisning dit må gå gjennom fastlegen eller kan det gå via behandler (?), grunnen til at jeg spør om dette er at behandler på DPS allerede er klar over (ikke omfanget) at jeg har problemer rundt dette, mens fastlegen ikke vet noe. For meg er det mye skam og fortvilelse forbundet med kaoset jeg lever i og jeg har veldig vanskelig for å innrømme for noen/slippe folk til/be om hjelp, men har nå begynt å innse at jeg ikke klarer å fikse dette alene.  

Er klar over at OCD har mange forskjellige "former/uttrykk" for tvangshandlinger, men hvordan jobbes det opp mot noen som ikke har tvangshandlinger, men kun problemer med samling/hamstring og hvordan er prognosene knyttet til denne varianten av OCD?

AnonymBruker
Skrevet

Det var en behandler på DPSen som henviste meg. Jeg fikk en startsamtale ved OCDteamet der vi sammen ble enig om dette tilbudet passet til meg. Jeg forklarte symptomene og psykologspesialisten vurderte om dette passet inn med deres behandlingsopplegg. Så gikk jeg gjennom en lengre kartlegging der det ble skreddersydd et opplegg tilpasset min problemstilling. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer på din DPS men spør din behandler . Behandlingen er ganske krevende men de er dyktige. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvilken variant av OCD du har/hadde og om du ble helt kvitt det etter endt behandling?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror uansett at tvang har mye samme mekanismene uansett hvordan det artet seg. Så ikke sammenligne deg med meg. Tvang lindrer angst samtidig som den holder angsten gående. Jeg kunne ikke ta i ting, mennesker ol uten å tro at de ble smittet , døde eller ble skadet. Jeg kunne ikke snakke med mennesker uten år tro at mine ord ville føre til død. . Jeg kunne ikke gå i butikker. Jeg vasket hendene ustanselig , jeg trodde jeg hadde smittsomme sykdommer , jeg følte ansvar for alle mennesker rundt meg og måtte forhindre ulykker osv.., jeg hadde sterk angst !!! hadde mye tankegrubbling og sjekking i tankene. Jeg ble mye bedre men jeg kan ikke jobbe i helsevesenet lenger. Dette også pga GAD og PTSD. Måtte også bruke cipralex en periode for å redusere tankekjøret . Tvang er noen ganger styrt av en så sterk trang at man må ha hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Forstår at jeg ikke kan se på din historie som om det skulle vært min, men ønsket bare å forstå litt bedre. Ser ikke helt "likheten" mellom for eksempel tvangspreget vasking og tvangspreget samling - da det arter seg så forskjellig, men forstår at angst er tilstede ved flere (alle?) "variantene" av OCD. 

Sliter med å skjønne hvordan et OCD team jobber og hvordan de evt. skal kunne hjelpe meg. Er behandlingen du refererer til basert på samtaler eller eksponering eller noe annet? 

Beklager at jeg må "ha ting inn med teskje"... Er bare ikke så lett for meg å forstå og tenker mye på om jeg skal tørre å involvere noen i dette, samtidig som jeg innser at jeg trenger hjelp og ikke fikser det på egenhånd (har prøvd i flere år allerede). Lettere ambivalent, stresset og engstelig, men samtidig motivert for en endring. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jo ikke jeg om hamstring alltid er tvangslidelse . Du kan selv avgjøre om du vil forsette etter første samtale med et OCDteam og du kan slutte når du vil. Ingen tvang;). Jeg hadde lang kartlegging . Fikk en del undervisning i hvordan tvang fungerer og begynnte å forstå mine egne reaksjoner bedre. Deretter var det praktiske øvelser ut fra mine problemer . Hovedsaken er eksponering og å ikke gjennomføre tvangshandlingene. Behandleren blir med deg der du har et problem . Jeg hadde psykolg med i butikken og på jobb. Kan nok hende du vil få behandleren med hjem ( bare hvis du vil). At de vil be deg gjøre akkurat det som er ubehagelig for deg . Men du vil få støtte og bli forklart hvert steg på veien .... Opplevde at de på OCDteamet behandlet meg med stor respekt . Føltes ikke flaut. De har forståelse for problemet og syns ikke du er " rar". 

Skrevet

Vær åpen til behandler om din samletvang. Enten kan denne hjelpe deg selv, eller kan henvise til en annen på DPS som er spesialist på dette.

Jeg må føye til at for at dette skal kalles tvang, må en samle/hamstre ting som er unyttige og/eller som en ikke trenger. Det er ikke tvang om en samler på gullbarrer eller 1000-kronere. Samler en derimot på tomme yoghurtbeger eller evt noe mer nyttig, men i urimelige mengder, er det tvang.

Grunnleggende er tvang det samme enten en samler, teller, sjekker eller vasker. Det medfører stort ubehag om en prøver å avstå.

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være knyttet opp mot noen andre diagnoser også, som stemningslidelser eller enkelte personlighetsforstyrrelser?

Kjenner meg ikke så veldig igjen i den beskrivelsen du gir av samling og OCD.   

Skrevet

Kanskje du bare skal ta det opp med behandleren din?. Vær ærlig og la behandleren få vurdere hva som er hva . Jeg forstod ikke selv at jeg hadde en tvangslidelse i begynnelsen . Har du en " trang" til å hamstre og  klarer ikke å stå i mot men mååå hamstre ? . Gir det deg stort ubehag å ikke hamstre elle kvitte deg med ting.? Føler du en trygghet og demping av angst ved hamstring?. Forstyrrer det din funksjon i hverdagen ?. Uansett . Kan godt hende det er andre årsaker . Det får ekspertene svare på :)

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være knyttet opp mot noen andre diagnoser også, som stemningslidelser eller enkelte personlighetsforstyrrelser?

Kjenner meg ikke så veldig igjen i den beskrivelsen du gir av samling og OCD.   

Da får du forklare litt mer hva du hamstrer og hvordan. LIkeledes hvilke følelser du får om du prøver å la være.

AnonymBruker
Skrevet

Klær, blader, aviser, avisutklipp, interiør ting, bøker, gamle papirer (betalte regninger som er flere år gamle), men også noe søppel innimellom. Klarer ikke rydde opp, er så mye og finner ikke "system i kaoset". Vet ikke i hvilken ende jeg skal starte, det virker helt uoverkommelig og jeg blir handlingslammet. Påvirker meg selvfølgelig i hverdagen, isolerer meg, blir deppa og leiligheten flyter over av ting (nå sover jeg på sofaen fordi jeg ikke kommer inn på soverommet). Er vel ikke det at jeg MÅ hamstre, men har vanskelig for å kvitte meg med ting og kjøper stadig nye ting, så det hoper seg opp enda mer i leiligheten... Og slik har det vært i mange år, selv om jeg innimellom har klart å rydde og kaste noe kommer jeg stadig tilbake til det samme kaoset. Er så lei av å ha det slik, vil bare få orden på livet mitt - både tankekaos og rot.

Skrevet

Er du deprimert? Hva er grunnen til at du allerede går i behandling?

AnonymBruker
Skrevet

Depresjon som kommer i perioder i tillegg til en vedvarende dystymi. I tillegg har jeg (ganske sterk) unnvikende pf og mulig også noen trekk av tvangspreget pf, men det har jeg ikke fått bekreftet. Kan det være dette som ligger til grunn?  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke samlemani, men jeg har/har hatt en alvorlig OCD i mange år - og jeg har også fått god hjelp (og får fremdeles) på mitt lokale OCD-team. Jeg har redusert min OCD betydelig med hard jobbing og godt samarbeid, men jeg har fremdeles en bit som gjenstår. Men den skal også tas på sikt. 

Anonymkode: 9d889...592

AnonymBruker
Skrevet

Har gått i behandling lenge, men ikke klart å ta tak i dette tidligere. Tror det skyldes min evige tendens til å unngå alt som er vanskelig og ubehagelig, men har etter hvert innsett at jeg ikke klarer dette alene og at det er med på å tynge dagene mine enda mer.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Depresjon som kommer i perioder i tillegg til en vedvarende dystymi. I tillegg har jeg (ganske sterk) unnvikende pf og mulig også noen trekk av tvangspreget pf, men det har jeg ikke fått bekreftet. Kan det være dette som ligger til grunn?  

Ja, dette passer som hånd i hanske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...