Gå til innhold

NHD svar på CYP prøve. Serotonintransportør. Hjelp å forstå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har fått svar på cyp prøven jeg har tatt. Den ble tatt fordi serumkonsentrasjon av cipralex var lavere enn de forventet på den dosen jeg tar, og ble spurt om jeg tok hver dag eller kastet opp, men jeg tar hver dag. 

Fikk svar i dag at Cyp2C19 og Cyp2d6 begge var normale, men at serotonintransportør var kort/kort og at dette kunne ha noe å si for medisinene jeg brukte. (Det var legesekretæren som fortalte meg dette). 

Hva betyr dette i praksis? Jeg hadde nesten "håpet" at jeg skulle ha en slags gentype som kunne forklare overfor de at serumkonsentrasjonen er lavere enn forventet og at det kanskje var mer å hente på å øke dosen. Har prøvd å lese om serotonintransportør men blir ikke helt klok. Kan dette forklares på en god og enkel måte? 

Mvh

Kvinne

Anonymkode: d38a0...0a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr ingenting for serumkonsentrasjonen, men de som har denne genvarianten kan få dårligere effekt av SSRI, uansett hvordan serumkonsentrasjonen er.

Avhengig av hva du da bruker SSRI for, kan legen anbefale en annen medisin som ikke har samme virkningsmekanisme.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dessverre er det som ISW sier. Du har en "dobbel" grunn til å ha dårlig effekt. Først har du lav serumkonsentrasjon, dernest har du også en genvariant som sannsynliggjør dårligere effekt.

Mitt råd er enten å bytte medisintype eller evt å legge til noe med en annen virkningsmekanisme f. eks Wellbutrin 300 mg.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Dette var litt kjipe nyheter. Tar 30mg cipralex og har en viss effekt tror jeg men de mener det burde være mer å hente. Min hovedlidelse er KTPSD. 

Kan det likevel være nyttig å øke cipralex ytterligere? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ingen god dokumentasjon på særlig grad av nytte av medisiner på K-PTSD. Men om en har angst- og depresjonssymptomer, er ssri det som har noe effekt. Med dine verdier er det fornuftig å øke dosen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Jeg har perioder med dypere depresjon men mer uttalt angst. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...