Gå til innhold

NHD: er jeg feildiagnostisert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Psykologen min har diagnostisert meg med bipolar 1 (brukte skjema). - Men jeg mener jeg har bipolar 2. Jeg har ikke hatt mani, kun hypomani/vært på grensa til manisk (som de sier). Når jeg sier til psykologen at jeg har bipolar 2 siden jeg ikke har vært manisk, sier han "nei" jeg er typisk bipolar 1, med tydelige skiller mellom depresjon og oppstemte perioder. Er dette riktig? Psykologen min har jobbet som psykolog i 20 år, og også som psykolog på akuttmottak på psykiatrisk sykehus, så jeg bør vel stole på at han vet hva han driver med? Har har også diskutert "meg" med kollegaer, og de er enige om diagnosen min. Ellers er jeg kjempefornøyd med psykologen, altså, det er den beste psykologen jeg har hatt (som har hjulpet meg mest). Det er bare det at jeg lurer på hvorfor han vurderer meg som typisk bp1... Hva tenker du, Nils Håvard? 

Anonymkode: 5c3a2...d90

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Psykologen min har diagnostisert meg med bipolar 1 (brukte skjema). - Men jeg mener jeg har bipolar 2. Jeg har ikke hatt mani, kun hypomani/vært på grensa til manisk (som de sier). Når jeg sier til psykologen at jeg har bipolar 2 siden jeg ikke har vært manisk, sier han "nei" jeg er typisk bipolar 1, med tydelige skiller mellom depresjon og oppstemte perioder. Er dette riktig? Psykologen min har jobbet som psykolog i 20 år, og også som psykolog på akuttmottak på psykiatrisk sykehus, så jeg bør vel stole på at han vet hva han driver med? Har har også diskutert "meg" med kollegaer, og de er enige om diagnosen min. Ellers er jeg kjempefornøyd med psykologen, altså, det er den beste psykologen jeg har hatt (som har hjulpet meg mest). Det er bare det at jeg lurer på hvorfor han vurderer meg som typisk bp1... Hva tenker du, Nils Håvard? 

Hva med å spør psykologen hvorfor du fikk bipolar 1 istedenfor 2? Spør hva som skiller det du tror og det de mener. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, aa-k-j skrev:

Hva med å spør psykologen hvorfor du fikk bipolar 1 istedenfor 2? Spør hva som skiller det du tror og det de mener. 

Det har jeg gjort, og h*n svarte at det er fordi jeg har tydelige oppturer og nedturer, og fordi svarene jeg ga på spørsmålene i skjemaet for bp ga meg en score eller noe som tilsa at jeg hadde bp1. Derfor fikk jeg den diagnosen. Men i testen sto det jo ikke "har du hatt mani"... men andre spørsmål som var mer generelle.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg antar at du har gjennomgått "Bipolar indeks". Alle slike spørreskjema skal tolkes med forstand. Det er ikke et diagnostisk instrument.

Uten noen gang å ha hatt mani, har du BP2.

Skrevet

Kriteriene for mani er veldefinerte, hvis ikke arbeid og sosiale aktiviteter er forstyrret er det ikke mani.  

ManiMani kriterier:

Mani er en periode med varighet på en uke eller mer hvor man er preget av unormal oppstemthet, eksaltasjon (opphisselse, økt selvfølelse) eller irritabelt stemningsleie og minst 3 (4 hvis irritabel) av følgende 9 hverdagslige funksjoner er vesentlig påvirket og arbeid og sosiale aktiviteter forstyrres helt eller delvis (ved behov for innleggelse er det ikke et krav om 7 dagers varighet):

• Hyperaktivitet eller rastløshet / uro
  • Økt taletrang
  • Tankeflukt eller subjektiv opplevelse av tankekjør
  • Ukritisk atferd
  • Nedsatt søvnbehov
  • Økt selvfølelse eller grandiositet
  • Distraherbarhet eller konstante endringer i aktiviteter eller planer
  • Hensynsløs eller uansvarlig atferd
  • Markert økt seksualdrift eller seksuelt sidesprang

http://bipolar2.no/bipolare_lidelser.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...