Gå til innhold

Er ufør - men vil prøve utplassering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ung uføretrygda, men jeg lurer på om jeg skal spørre nav om jeg kan prøve å bli utplassert et eller annet sted slik at jeg kan prøve ut en jobb eller to for å se om jeg i det hele tatt klarer å jobbe osv.. men hva skjer da med trygda mi? Hva om jeg blir utplassert og så går ikke utplasseringen bra og jeg klarer ikke jobbe allikevel, er hele trygda vekk da eller, og jeg må søke på nytt?

Eller kan man når man blir utplassert bare velge at utplasseringsjobben bare skal bli et "frivillig prøveprosjekt" der jeg ikke får joe lønn fra selve bedriften (bare fra trygda)?

Anonymkode: 85994...8d6

AnonymBruker
Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg er ung uføretrygda, men jeg lurer på om jeg skal spørre nav om jeg kan prøve å bli utplassert et eller annet sted slik at jeg kan prøve ut en jobb eller to for å se om jeg i det hele tatt klarer å jobbe osv.. men hva skjer da med trygda mi? Hva om jeg blir utplassert og så går ikke utplasseringen bra og jeg klarer ikke jobbe allikevel, er hele trygda vekk da eller, og jeg må søke på nytt?

Eller kan man når man blir utplassert bare velge at utplasseringsjobben bare skal bli et "frivillig prøveprosjekt" der jeg ikke får joe lønn fra selve bedriften (bare fra trygda)?

Du får neppe hjelp fra NAV.

http://www.mentalhelse.no/psykobloggen/alle-blogginnlegg/min-absurde-kamp-mot-nav

Jeg kontaktet mitt lokale NAV kontor for ca. 1 måned siden med det jeg trodde var et relativt enkelt ønske å komme med til en etat som NAV, spesielt siden «Fra trygd til arbeid» er ett av regjeringens satsningsområder. Mitt ønske var: «Jeg er 100% uføretrygdet, men i dag er jeg frisk nok til, og jeg har et sterkt ønske om, å komme tilbake til arbeidslivet, og jeg ønsker og trenger hjelp fra NAV til dette».

Mitt første møte med NAV Stokke, og foreløpig den eneste samtalen med en saksbehandler, var en kort telefonsamtale, som var noe lignende dette: Hun spurte om jeg var 100% uføretrygdet, og det bekreftet jeg. Hun sa da at uføretrygdete ikke var en prioritert gruppe, og at de ikke hadde noe tiltaksplasser til uføretrygdete. Det eneste de kunne tilby meg var generell rådgiving når det gjelder jobbsøknader, og det kunne jeg finne på nav.no.

Anonymkode: 1575d...661

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Be om et møte med NAV. De har kontakt med ulike bedrifter hvor man kan ha praksis. Du mister ikke trygda di selv om du prøver deg i arbeid :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg en av de som bekymrer seg i god tid på forhånd , sånn for sikkerhet skyld😊. Har også vært litt redd for å ta feile valg og miste økonomisk støtte. Er jo BARE positivt at du vil prøve yrkeslivet. Jeg vet ikke om det er andre regler ved ung ufør. Jeg har vært i yrkeslivet en stund men ble nylig uføretrygdet. I siste møte med NAV ble det samtidig diskutert muligheter for likevel å være i tiltak/ arbeid i fremtiden. At jeg allerede nå burde søke meg inn på varig tilrettelagt arbeid  for de med psykiske lidelser. Det er stor pågang og kan ha venteliste opp til et år( slik forstod jeg det). Der kunne man også etterhvert komme over i mer vanlig arbeid. Det å jobbe som frivillig en plass kan også være en måte å prøve seg tilbake i yrkeslivet. Tror også at man kan  ta kontakt med A2g direkte og spørre om råd. 

Anonymkode: faa8d...03a

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg en av de som bekymrer seg i god tid på forhånd , sånn for sikkerhet skyld😊. Har også vært litt redd for å ta feile valg og miste økonomisk støtte. Er jo BARE positivt at du vil prøve yrkeslivet. Jeg vet ikke om det er andre regler ved ung ufør. Jeg har vært i yrkeslivet en stund men ble nylig uføretrygdet. I siste møte med NAV ble det samtidig diskutert muligheter for likevel å være i tiltak/ arbeid i fremtiden. At jeg allerede nå burde søke meg inn på varig tilrettelagt arbeid  for de med psykiske lidelser. Det er stor pågang og kan ha venteliste opp til et år( slik forstod jeg det). Der kunne man også etterhvert komme over i mer vanlig arbeid. Det å jobbe som frivillig en plass kan også være en måte å prøve seg tilbake i yrkeslivet. Tror også at man kan  ta kontakt med A2g direkte og spørre om råd. 

Anonymkode: faa8d...03a

Ja det kan jo ikke være sånn at vi uføre skal være redde for å ta sjansen på om man klarer en jobb eller ikke, og om man ikke klarer jobben så havner man på gata.. og kanskje ikke får trygd på nytt fordi siden man da alt har prøvd en jobb så ser nav at man tydeligvis er "for frisk" for trygd.. f.eks.

Men her jeg bor er det ikke særlig med sånne "varige tilrettelagdte arbeidsplasser", så enten må man vel få seg utplassering eller en såkalt vablig jobb/deltidsjobb, men jeg er ganske sikker på at ingen hadde ønsket å hatt meg som ansatt på vanlige vilkår.. på utplassering derimot kan godt hende.. så jeg vet ikke om man kan kombinere utplassering og trygd?☺

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...