Gå til innhold

Når er det best å ta vitaminer og mineraler?

Anbefalte innlegg

Er det best å ta tilskuddet før, under eller etter maten? Hva er det best å drikke til? Jeg mister mye hår, og har begynt å ta b-vitaminer. Hva skal jeg gjøre for at kroppen skal ta opp mest mulig? Er det andre vitaminer jeg bør ta sammen med b-vitaminene? Jeg er 28, kvinne og har fått viker i pannen, vil ikke miste mer hår, hva får hår til å gro?

Fortsetter under...

Vitaminer er organiske stoffer som for best mulig opptak ikke bør tas sammen med andre organiske stoffer - de bør derfor tas _etter_ et måltid. Hvis du tar alle tilskudd på en gang bør du ta dem etter dagens største måltid (middagen). Vannløselige vitaminer (B og C) utskilles relativt raskt og man bør derfor strengt tatt fordele inntaket av disse utover dagen. Mineraler og vitaminer inntas samtidig for å sikre best absorbsjon av begge (chelaterte vitaminer tas bedre opp enn vitaminer i ren form). Ta vitaminene med vann - kaffe/ te hindrer f.eks. opptak av C-vitamin.

Noen har effekt av følgende tilskudd ved håravfall:

>> B-kompleks 2 ganger daglig

>> Kolin og Inositol, 1000 mg av hver daglig

>> Multimineralbehandling; 1000 mg kalsium og 500 mg magnesium, 1 gang daglig

>> Cystein, 1000 mg daglig

>> Vitamin C, 1000 mg 3 ganger daglig

(kilde: Earl Mindell "Vitaminguiden")

Vitaminer er organiske stoffer som for best mulig opptak ikke bør tas sammen med andre organiske stoffer - de bør derfor tas _etter_ et måltid. Hvis du tar alle tilskudd på en gang bør du ta dem etter dagens største måltid (middagen). Vannløselige vitaminer (B og C) utskilles relativt raskt og man bør derfor strengt tatt fordele inntaket av disse utover dagen. Mineraler og vitaminer inntas samtidig for å sikre best absorbsjon av begge (chelaterte vitaminer tas bedre opp enn vitaminer i ren form). Ta vitaminene med vann - kaffe/ te hindrer f.eks. opptak av C-vitamin.

Noen har effekt av følgende tilskudd ved håravfall:

>> B-kompleks 2 ganger daglig

>> Kolin og Inositol, 1000 mg av hver daglig

>> Multimineralbehandling; 1000 mg kalsium og 500 mg magnesium, 1 gang daglig

>> Cystein, 1000 mg daglig

>> Vitamin C, 1000 mg 3 ganger daglig

(kilde: Earl Mindell "Vitaminguiden")

Wow, takk for svar, håper du har peiling at det er riktig det du skriver, ser at dewey sier noe annet

Wow, takk for svar, håper du har peiling at det er riktig det du skriver, ser at dewey sier noe annet

Som sagt, jeg siterer kun boka Vitaminguiden. Forfatteren, Earl Mindell, har doktorgrad i ernæringsfysiologi og er farmasøyt og universitetslærer. Håper han har peil, jeg..

http://www.drearlmindell.com/

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Danger,

Vanligvis er det best å ta tilskudd like før mat og når detr gjelder B-vitaminer kan disse gjerne tas 2-3 ggr daglig. Sporstoffet silisium er også bra for hud, hår og negler sammen med B-vitaminer.

Annonse

Kjære Danger,

Vanligvis er det best å ta tilskudd like før mat og når detr gjelder B-vitaminer kan disse gjerne tas 2-3 ggr daglig. Sporstoffet silisium er også bra for hud, hår og negler sammen med B-vitaminer.

Du sier jeg kan ta silisium, er høyaktiv spisekisel bra? Er det farlig å ta for mye? Er det lurt å ta silisium sammen med c-vitaminer?

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Du sier jeg kan ta silisium, er høyaktiv spisekisel bra? Er det farlig å ta for mye? Er det lurt å ta silisium sammen med c-vitaminer?

Kjære Danger,

Du får kjøpt flere kiselprodukter i helsekostforretninger og jeg kjenner ikke til om det ene er bedre enn det andre. Såvidt jeg vet kan det tas sammen med vitamin C.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...