Gå til innhold

NHD og andre: Avhengighet Benzo vs AD og AP - Jeg Bare spør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Det er interessante betraktninger TS har.

Jeg tar Rivotril mot epilepsi - noe jeg har gjort i rundt 13 år om jeg ikke husker feil. Etter jeg hadde vært anfallsfri i over sju år, tenkte jeg at jeg skulle prøve å trappe ned og se om det hold med Lamictal - som jeg også tar som stabilisator. Jeg trappet ned fra 4mg med -0,5mg hver fjerde uke. Litt raskt, og jeg fikk en del angst en periode, panikkanfallene mine blomstrett litt opp igjen. Så jeg valgte å gå på AD så jeg slapp det verste angstkjøret. Dessverret fikk jeg epilepsianfall etter et års tid av, så da var det bare å begynne igjen. 

Det jeg har opplevd de desidert jævligste abstinenesene på er Efexor, en gang jeg hadde for høye tanker om hvordan jeg skulle trappe ned på egenhånd. Gikk på ganske mye og da. Jeg ristet og rykket i kroppen, hadde poppelyder i hodet, magesmerter, oppkast kastet, leddsmewrter, hodepine, angst som var langt verre enn den jeg fikk da jeg trappet ned Rivotrilen, så vi reagerer veldig forskjellig på medisiner. Men jeg er enig i å si at psykofarmaka ikke er vanedannende, eller ikke kan misbrukes blir feil. Jeg er kjempehekta på Quetiapin. Får jeg ikke min daglige dose, kan jeg bare glemme å sove, jeg føler meg oppgiret og desorientert. Tidivis har jeg og misbrukt preparatet fordi jeg har øsnket å sove bort vonde følelser på dagtid. Benzo har ikke interessert meg på misbruksfronten. Jeg bruker noe ekstra i spesielle situasjoner, men på årlig basis er det ikke mye.

Men jeg skjønner at leger kan bli benzofobe, for de som blir avhengige - de blir det virkelig til gangs. Det har jeg sett med egne øyne.

Takk for innlegget og dine erfaringer. Abstinensene du beskriver på Efexor er som om jeg skulle sagt det selv når jeg en gang sluttet med cipramil og endte opp med å begynne igjen. Jeg har også gått ganske lenge på vival, men å missbruke den kunne ikke falle meg inn, eller ta så mye at jeg blir dopet er heller ikke aktuelt. Ja dette med medisiner er individuelt ja:) En annen ting jeg merker hvis jeg  trapper ned cipramilen eller glemmer en dose eller to så får jeg strømstøt i hodet, så ja må vel si man blir avhengig av AD også selv om man ikke blir dopet på de.

TS;)

Anonymkode: 5149f...069

Skrevet

SSRI og AP kan ikke misbrukes. Dvs de gir ingen rus. Det gjør i høyeste grad store doser benzo. Jeg fikk en litt behagelig "buzz" selv etter flere år hvis jeg tok 2 mg rivotril.

Men enig i att det kan være abstinenssymptomer på å slutte med ssri, jeg fikk litt sånne støt.

Staten taper på dyre medisiner. For staten dekker det på blå resept, ergo tar største delen av regningen.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje man da skal slutte å bruke uttrykket "farlig å bruke Benzo p.g.a. at den kan være avhengighetskapende"? og heller si at den er farlig dersom man tar for mye og ruser seg på den? Man kan være avhengig av mye uten at det gir rus, røyking, cola f.eks....Jeg har også i perioder brukt Rivotril, men merket aldri noen ruseffekt av disse. Ja ja individuelt er det helt klart :)

Anonymkode: 5149f...069

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på Efexor 300 mg og måtte slutte på dagen uten nedtrapping, men for min del gikk dette smertefritt. Jeg måtte også slutte med 1200 mg Seroquel og 300 mg Truxal på dagen og jeg fikk ikke sove.

Jeg bruker fast 2 mg Rivotril (epilepsi) og i perioder har jeg vært sløv og latt være å ta medisiner i en ukes tid (anbefales ikke), men merker ingen abstinenssymptomer når Rivotrilen går ut av kroppen.

Ja, vi reagerer forskjellig...

Anonymkode: 28cfe...132

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på Efexor 300 mg og måtte slutte på dagen uten nedtrapping, men for min del gikk dette smertefritt. Jeg måtte også slutte med 1200 mg Seroquel og 300 mg Truxal på dagen og jeg fikk ikke sove.

Jeg bruker fast 2 mg Rivotril (epilepsi) og i perioder har jeg vært sløv og latt være å ta medisiner i en ukes tid (anbefales ikke), men merker ingen abstinenssymptomer når Rivotrilen går ut av kroppen.

Ja, vi reagerer forskjellig...

Anonymkode: 28cfe...132

ojj, det var litt av noen doser, kan jeg spørre hvor lang tid det tok før du fikk sove etter du sluttet med 1200 mg seroquel og 300 mg truxal? og hvor lang tid tok det før du kunne sove 4+ timer pr natt igjen?

Anonymkode: c3f45...6e8

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg mener det er misbruk når man tar et preparat med et bevisst ønske om å knocke seg selv ut for å "få fred." Ruse seg på de er noe annet; det skal nok godt gjøres.

Rivotril... Jeg trappet den opp nokså sakte, så jeg fikk aldri noe virkelig rusfølelse av den. Angsten jeg slet med i tilleg til epilepsien ble redusert, jeg følte meg roligere - men ikke ruset. Hva jeg hadde opplevd om jeg hadde hylt i meg en stor dose kan man jo selvsagt lure på. De som ruser seg på det tar jo mye. Jeg bodde et sted der en del av klientellet var rusmisbrukere. Der bevitnet jeg en fyr putte i seg 10mg (!!).

Det eneste jeg har opplevd virkelig rusfølelse på utenfor sykehus er Somadril (et muskelavslappende middel osm ikke er på norsk marked mer, fordi det skulle være veldig vanedannende). Men for meg gikk denne ruseffekten bort etter at jeg hadde tatt et par-tre doser. Da opplevde jeg bare smertelindring.

Alkohol derimot, det må jeg passe meg for- helst ikke røre i det hele tatt. Jeg tåler det ikke, roter meg opp i veldig destruktivve sirkler hvis jeg drikker. Andre tåler helt fint alkohol nå og da, mens de blir hekta på legemidler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...