Gå til innhold

NHD: kan du gjøre dette klart for meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Takk for at du svarer på våre spørsmål her :)

Du, jeg lurer på om det jeg beskriver under her er hypomani eller om det er mani?

Uke 1: Begynner å sove 3-4 timer om natten i stedet for 8-10 timer, men samtidig å få mer energi og bli mer produktiv og kreativ. Det føles veldig bra! Positiv og munter, men også lett irritert eller sint.

Uke 2: Sover enda mindre. Noen netter ingenting. Mer sint. Produktiviteten og energien øker. Konstant i bevegelse, hele kroppen rister og spreller. Trening 1-2 ganger pr. dag, sterkere og raskere enn vanlig. Glemmer en del måltider. Mye sex og tanker om å være utro. Snakker mye, og fort. La oss si at en dag ser slik ut: våkner 4.00. Vasker huset. Løper en mil. Et par runder med sex. "Jobbing" et eller annet kreativt prosjekt. Drar til kjøpesenter og er der noen timer. Kommer hjem. Løper en mil til. Drar på besøk (i treningstøyet). Surfer på pc (planlegger ferie). Legger seg i 2.00 tiden. Armene og beina spreller. Hjernen føles som en spinnvill snurrebass. Umulig å sove. Står opp og fortsetter med et eller annet, osv...

Uke 3: Energien blir så voldsom at den bli vanskelig å "plassere" og kontrollere. Begynner med ulike "prosjekter", men ingenting blir ferdig. Mer absurde prosjekter, typ henge julepynten på naboens epletre (hadde aldri gjort det vanligvis). Huset var perfekt ukene før, men nå rotes og skitnes alt til (don´t care). Rasende (!) og frustrert. Hyling og kjefter. Ingen søvn. Glemmer totalt å spise og å ta medisiner. Hallusinering som følge av søvndeprivasjon (men klar over at det er hallusinasjoner og ikke ekte). Ekstrem uro. Slutter å bry seg om folk rundt. Altså kjefter, slår og tramper i offentlighet. Stikker av. Minner om et sint dyr, eller noe. Alvorlig selvskading, og selvmordsforsøk. 

Ville du kalt dette hypomani, hypomani som er på vei over i mani, eller hypomani som ble mani, eller mani? 

Anonymkode: bd651...e33

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan være svært vanskelig noen ganger å si om noe er like over eller like under grensen for mani.

Her er det imidlertid rimelig klart for meg at i uke 3 snakker en om mani.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det kan være svært vanskelig noen ganger å si om noe er like over eller like under grensen for mani.

Her er det imidlertid rimelig klart for meg at i uke 3 snakker en om mani.

Ok. Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Blir så fort forvirra av helsepersonell som bruker hypomani og mani om hverandre, og så veit jeg ikke hva de egentlig mener at feiler meg.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir så fort forvirra av helsepersonell som bruker hypomani og mani om hverandre, og så veit jeg ikke hva de egentlig mener at feiler meg.

Hvis du minst en gang har vært manisk, har du Bipolar lidelse type 1.

Hypo betyr under. Hypomani = stadiet under mani. Hvis en kun har vært hypoman og aldri manisk, har en BP type 2.

Grovt sett blir en økende produktiv, men gjør ingen riktig dumme eller destruktive handlinger under hypomani. For å ta tak i et symptom du nevner: Hyperseksualitet. Den hypomane ønsker mer sex. Kan ha fantasier om andre, men i handling blir det mer sex med partneren. Den maniske kan gå fra i friske perioder å være trofast og monogam til manier å ha et utsvevende sexliv med mange partnere.

Skrevet

Nå har jo NHD svart, og jeg er ikke på noen måte kvalifisert til å si noe imot det, men jeg syntes uke 2 minnet om mani og uke 3 om en form for blandingstilstand, siden det er snakk om selvdestruktive handlinger i tillegg? 

Bare noe jeg tenkte på, som det sies hyppig på DOL.. 

Skrevet
6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nå har jo NHD svart, og jeg er ikke på noen måte kvalifisert til å si noe imot det, men jeg syntes uke 2 minnet om mani og uke 3 om en form for blandingstilstand, siden det er snakk om selvdestruktive handlinger i tillegg? 

Er enig med deg ISW, men jeg ville være helt på den sikre siden. Uke 3 er sikker mani. Uke 2 er mest sannsynlig mani, men tross dette finner jeg ingen sikre destruktive handlinger.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg ble jo innlagt etter alt dette, og da har jeg lagt merke til at leger, psykologer og andre helsearbeidere har sagt forskjellig mens jeg var innlagt. Psykiateren jeg møtte først sa at jeg var manisk. Andre kalte meg hypoman. En kalte sa jeg hadde manisk psykose. Jeg er forvirret. Selv (i ettertid) ser jeg på det som en hypomani som gikk over i en mani. Rart de ikke er enige om en "label" for den enkelte episoden. Veldig forvirrende for pasienten iaf. 

Skrevet

På vei opp fra normalt stemningsleie (eutym) til mani, må en nødvendigvis en kortere eller lengre periode befinne seg i en fase med hypomani. Det samme når en er på vei ned igjen.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

På vei opp fra normalt stemningsleie (eutym) til mani, må en nødvendigvis en kortere eller lengre periode befinne seg i en fase med hypomani. Det samme når en er på vei ned igjen.

Ja. Takk ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...