Gå til innhold

Er psykisk syke bedre enn normen i rettskriving og formulering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja nettopp!  det nivået der ja, kos deg videre du........med rettskrivingen din " lavete IQ" hahaha

Anonymkode: f701b...9d2

Du sank jo til et like lavt nivå :lol:

Anonymkode: f6fd1...5a9

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, spesielt spørsmål, men legger merke til at 90% her inne, skriver utrolig bra! Jeg bare undrer meg 

Anonymkode: 69908...5e9

Er psykisk syke som skriver her, representative for psykisk syke generelt?

AnonymBruker
Skrevet

"Rettskriving" vs. "rettskrivning" tilsvarer f.eks. "lesing" vs. "lesning":

"Jeg holder på med lesing for tiden."

"Dette forumet er god lesning."

Sånn er det nok.

Det er det jeg har lært i alle fall. Hvis dette er feil kan dere laste lærer'n.

Anonymkode: 29b68...297

Nicklusheletida
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Rettskriving" vs. "rettskrivning" tilsvarer f.eks. "lesing" vs. "lesning":

"Jeg holder på med lesing for tiden."

"Dette forumet er god lesning."

Sånn er det nok.

Det er det jeg har lært i alle fall. Hvis dette er feil kan dere laste lærer'n.

Det er riktig :)

Gjest franklyscarlet
Skrevet (endret)

Jeg har en mastergrad. I tillegg er jeg glad i å skrive. Dessverre har jeg også en bipolar lidelse. 

Endret av franklyscarlet
Skrevet

Tvilsomt om psykdom påvirker skriveferdigheter.Tror vel heller at alder mellom 30 og 60 er mye mer relevant og at de måtte skrive både stil og særoppgave på skolen og neppe bruke kalkulator mye i matte.Man MÅTTE trene opp hjernen til å fungere opptimalt om man ville ha minst 4 av 6 i karakter.Jeg fikk bare 4 i engelsk og religion,på Gymnaset i 1977.

Men føler vel i en idiotisk verden at jeg har ett godt hode.Jeg er altså blandt de skarpere knivene i skuffen,Så bruk hansker,man vil ikke ha blod på kjøkkenbenken.

At man i 50 år har lest mye og elsker sjakk,kan ha noe med dette å gjøre.Å vedlikeholde ett godt hode er viktig.Har kanskje pga undervisningen på 70 tallet en formening om at de skarpeste hodene er over 50 år gamle,men dette er en ren gjettning.Legg også merke til at intelligensen eller logikken i aviser som feks Aftenposten har meget høy kvalitet.

Skrevet
3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det er helt utelukket at det kommer til å skje nå dessverre at jeg skulle få noen mestringsfølelse og attpåtil like matematikk og fysikk :D Jeg er ganske kjapp i hoderegning da. Det er da noe ?  Kommer vel av at jeg spilte mye Yatsi i barndommen :)

De to eldste barna mine har heldigvis arvet sin fars gener når det gjelder realfag. Den yngste ser ut til å ha arvet meg, men det har hjulpet på at hun har begynt å være en ekstra dag i uka hos faren sin for å jobbe med matematikk. Har ingen hensikt at jeg forsøker å hjelpe henne en gang. Melder pass allerede før jeg prøver. Greit å kjenne sine begrensninger :)

Aldri si aldri :) Jeg likte matte på barneskolen men ble rammet av jenter-kan-ikke-matte-syndromet halvveis ut i ungdomsskolen. Det at mattelærerne var rammet av samme syndrom ut videregående gjorde ikke saken bedre, og da jeg begynte på universitetet trodde jeg faktisk at jeg var dårlig i matte. Ettersom jeg måtte ha mattefag på universitetet fikk jeg oppleve at jeg slettes ikke er så dårlig som jeg trodde. Kanskje det er sånn med deg også? ;) 

Nicklusheletida
Skrevet
9 minutter siden, Kayia skrev:

Aldri si aldri :) Jeg likte matte på barneskolen men ble rammet av jenter-kan-ikke-matte-syndromet halvveis ut i ungdomsskolen. Det at mattelærerne var rammet av samme syndrom ut videregående gjorde ikke saken bedre, og da jeg begynte på universitetet trodde jeg faktisk at jeg var dårlig i matte. Ettersom jeg måtte ha mattefag på universitetet fikk jeg oppleve at jeg slettes ikke er så dårlig som jeg trodde. Kanskje det er sånn med deg også? ;) 

Kanskje :) Har ikke tenkt å finne ut av det nå :) Jeg reddet en 3- er, men skal ikke påstå jeg jobbet hardt heller altså. :)

Jeg tror mattelæreren på ungdomskolen ødela mye for meg.  Jeg har en sperre mot å prøve. Husker jeg skulle gjøre en oppgave på tavla. Husker han sa: - Flytt over og skift fortegn ! Forstår du ? Så ble han sinna.  - FLYTT OVER OG SKIFT FORTEGN !!! SI DET HØYT 10 GANGER ! FLYTT OVER OG SKIFT FORTEGN. GJENTA ETTER MEG !

He he, han var fæl mot de fleste :)

Gjest Gargamel
Skrevet
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Kanskje :) Har ikke tenkt å finne ut av det nå :) Jeg reddet en 3- er, men skal ikke påstå jeg jobbet hardt heller altså. :)

Jeg tror mattelæreren på ungdomskolen ødela mye for meg.  Jeg har en sperre mot å prøve. Husker jeg skulle gjøre en oppgave på tavla. Husker han sa: - Flytt over og skift fortegn ! Forstår du ? Så ble han sinna.  - FLYTT OVER OG SKIFT FORTEGN !!! SI DET HØYT 10 GANGER ! FLYTT OVER OG SKIFT FORTEGN. GJENTA ETTER MEG !

Det var vel hans pedagogikk. Noen snakker jo høyt, sint og sakte norsk til spanjoler som ikke forstår. Det funker heller ikke noe særlig :-D 

Nicklusheletida
Skrevet
31 minutter siden, Kayia skrev:

Nicklusheletida
Skrevet
3 minutter siden, Gargamel skrev:

Det var vel hans pedagogikk. Noen snakker jo høyt, sint og sakte norsk til spanjoler som ikke forstår. Det funker heller ikke noe særlig :-D 

Han var og er beryktet lenge etter sin død :) Vi mimrer og snakker mye om han på hver igjenforening, så han gjorde et dypt inntrykk på flere av oss. :)

Det hører med til historien at jeg i ettertid lærte meg å flytte over og skifte fortegn, men det var det min far som sørget for . Han var også ganske utålmodig, så husker at jeg satt og grein over mattebøkene. Jeg ble ikke åpen for å ta i mot lærdom når det faget. Det var en ting jeg tok raskt og det var geometri. 

Skrevet
16 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Høres ut som lærerne våre gikk i samme klasse på lærerhøgskolen dessverre... :wacko: Jeg underviste tidligere på et studie der realfag er basis i studieprogrammet, og dessverre er ikke dette noe bare vår generasjon har møtt. Skremmende mange av jentene på 20 har opplevd det samme dessverre...

AnonymBruker
Skrevet
11 minutes ago, Nicklusheletida said:

Han var og er beryktet lenge etter sin død :) Vi mimrer og snakker mye om han på hver igjenforening, så han gjorde et dypt inntrykk på flere av oss. :)

Det hører med til historien at jeg i ettertid lærte meg å flytte over og skifte fortegn, men det var det min far som sørget for . Han var også ganske utålmodig, så husker at jeg satt og grein over mattebøkene. Jeg ble ikke åpen for å ta i mot lærdom når det faget. Det var en ting jeg tok raskt og det var geometri. 

Skjønner ikke hvorfor folk syns det er vanskelig å "flytte over og skifte fortegn"... det er helt dagligdags tenkning som er abstrahert til et annet "språk".

Gjest Gargamel
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor folk syns det er vanskelig å "flytte over og skifte fortegn"... det er helt dagligdags tenkning som er abstrahert til et annet "språk".

Sånn er det med matematikk. 

Før man forstår en ting er det helt gresk. Etter at man har forstått det er det helt innlysende.

Nicklusheletida
Skrevet
1 minutt siden, Kayia skrev:

Høres ut som lærerne våre gikk i samme klasse på lærerhøgskolen dessverre... :wacko: Jeg underviste tidligere på et studie der realfag er basis i studieprogrammet, og dessverre er ikke dette noe bare vår generasjon har møtt. Skremmende mange av jentene på 20 har opplevd det samme dessverre...

Mener du det ? Jeg trodde jentene i dag generelt er flinkere enn guttene i realfag ? Min datter på 25 år fikk 6 i både matte og fysikk. Skulle ikke tro det er jeg som er mora :P

AnonymBruker
Skrevet
57 minutes ago, Kayia said:

Aldri si aldri :)

Enig i det. Så på Norge Rundt om ei 80-årig dame som tok Ph.D... var bra for å holde hjernen i form, mente hun - og hun hadde såklart rett i det, det sier alle eksperter på området.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var en gang privatlærer i matematikk for flere personer. Min erfaring er som med en del andre ting: Det er noen som "har det" og det er noen "som ikke har det".  For de som har det, er det i utgangspunktet uforståelig at noen synes det er vanskelig.

Den nevnte teknikken jobbet vi mye med. For den som har teft for algebra, er dette ren teknikk på ryggmargsnivå. De som ikke har denne teften vil bruke alt for lang tid på eksamen på det som er ren teknikk og som ikke tar noe tid. Min erfaring var at jeg ikke klarte å bringe disse til 5-ere og 6-ere som de ønsket seg nettopp fordi det gikk for sakte på eksamen.

Den samme har det/har det ikke mener jeg å ha gjenkjent når Torstein Bae kommenterer sjakk i NRK. Når Carlsen er ferdig med sitt parti, hopper kamera over på et annet parti i sluttspillet. I løpet av under 10 sek "ser" Bae hvem som står til seier.

Nicklusheletida
Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg var en gang privatlærer i matematikk for flere personer. Min erfaring er som med en del andre ting: Det er noen som "har det" og det er noen "som ikke har det".  For de som har det, er det i utgangspunktet uforståelig at noen synes det er vanskelig.

Den nevnte teknikken jobbet vi mye med. For den som har teft for algebra, er dette ren teknikk på ryggmargsnivå. De som ikke har denne teften vil bruke alt for lang tid på eksamen på det som er ren teknikk og som ikke tar noe tid. Min erfaring var at jeg ikke klarte å bringe disse til 5-ere og 6-ere som de ønsket seg nettopp fordi det gikk for sakte på eksamen.

Den samme har det/har det ikke mener jeg å ha gjenkjent når Torstein Bae kommenterer sjakk i NRK. Når Carlsen er ferdig med sitt parti, hopper kamera over på et annet parti i sluttspillet. I løpet av under 10 sek "ser" Bae hvem som står til seier.

Min far har vunnet mange mesterskap i sjakk og også god i matte. Dessverre hoppet disse genene over en generasjon. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...