Gå til innhold

Er psykisk syke bedre enn normen i rettskriving og formulering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Jeg var en gang privatlærer i matematikk for flere personer. Min erfaring er som med en del andre ting: Det er noen som "har det" og det er noen "som ikke har det".  For de som har det, er det i utgangspunktet uforståelig at noen synes det er vanskelig.

Den nevnte teknikken jobbet vi mye med. For den som har teft for algebra, er dette ren teknikk på ryggmargsnivå. De som ikke har denne teften vil bruke alt for lang tid på eksamen på det som er ren teknikk og som ikke tar noe tid. Min erfaring var at jeg ikke klarte å bringe disse til 5-ere og 6-ere som de ønsket seg nettopp fordi det gikk for sakte på eksamen.

Den samme har det/har det ikke mener jeg å ha gjenkjent når Torstein Bae kommenterer sjakk i NRK. Når Carlsen er ferdig med sitt parti, hopper kamera over på et annet parti i sluttspillet. I løpet av under 10 sek "ser" Bae hvem som står til seier.

Jeg tenker ikke på hurtigheten her, jeg syns det er rart at noen ikke ser "analogien" til hverdagslige ting som alle driver med. Ang. det med å "flytte over og skifte fortegn". Når man begynner på VGS blir det mer kompleks teori som f.eks. integrasjon, hvor regnereglene/"gramatikken" ikke har noen ekvivalens i dagliglivets tenkning.

Anonymkode: 29b68...297

Skrevet
12 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Mener du det ? Jeg trodde jentene i dag generelt er flinkere enn guttene i realfag ? Min datter på 25 år fikk 6 i både matte og fysikk. Skulle ikke tro det er jeg som er mora :P

Jentene var minst like flinke (les: flinkere) enn guttene, men guttene hadde likevel i langt større grad tro på at de var matte-geni ;) 

Skrevet
52 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Kanskje :) Har ikke tenkt å finne ut av det nå :) Jeg reddet en 3- er, men skal ikke påstå jeg jobbet hardt heller altså. :)

Jeg tror mattelæreren på ungdomskolen ødela mye for meg.  Jeg har en sperre mot å prøve. Husker jeg skulle gjøre en oppgave på tavla. Husker han sa: - Flytt over og skift fortegn ! Forstår du ? Så ble han sinna.  - FLYTT OVER OG SKIFT FORTEGN !!! SI DET HØYT 10 GANGER ! FLYTT OVER OG SKIFT FORTEGN. GJENTA ETTER MEG !

He he, han var fæl mot de fleste :)

Huff, fælt der der🙁

Nicklusheletida
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ikke på hurtigheten her, jeg syns det er rart at noen ikke ser "analogien" til hverdagslige ting som alle driver med. Ang. det med å "flytte over og skifte fortegn". Når man begynner på VGS blir det mer kompleks teori som f.eks. integrasjon, hvor regnereglene/"gramatikken" ikke har noen ekvivalens i dagliglivets tenkning.

Jeg var jo livredd denne læreren og jeg sto forran hele klassen med en sinna lærer som skulle prøve å banke noe inn i hodet på meg. Hva tror du foregikk i hodet på meg ? 

Vi var 17 stk  i klassen. 4 stk måtte ha ekstraundervisning. Ikke jeg, så det var andre som hadde enda større problemer ;)

Endret av Nicklusheletida
Skrevet
36 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Han var og er beryktet lenge etter sin død :) Vi mimrer og snakker mye om han på hver igjenforening, så han gjorde et dypt inntrykk på flere av oss. :)

Det hører med til historien at jeg i ettertid lærte meg å flytte over og skifte fortegn, men det var det min far som sørget for . Han var også ganske utålmodig, så husker at jeg satt og grein over mattebøkene. Jeg ble ikke åpen for å ta i mot lærdom når det faget. Det var en ting jeg tok raskt og det var geometri. 

Høres ut som meg og min far, blokkerer seg fullstendig :-)

Nicklusheletida
Skrevet
4 minutter siden, Naivja skrev:

Huff, fælt der der🙁

Jeg har overlevd uten alvorlige men :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hurtigheten var ikke poenget - kun resultatet. For noen er det umiddelbart opplagt at det må være slik. Disse går videre til mer kompleks teori. For de som ikke ser at dette er opplagt, må de pugge det uten å forstå/oppleve at det  må være slik. Da må de tenke seg om lenge hver gang og bruker tid.

Kom på et sitat fra min matematikklærer: "Derivasjon er håndverk, integrasjon er kunst" :-)

Nicklusheletida
Skrevet
8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hurtigheten var ikke poenget - kun resultatet. For noen er det umiddelbart opplagt at det må være slik. Disse går videre til mer kompleks teori. For de som ikke ser at dette er opplagt, må de pugge det uten å forstå/oppleve at det  må være slik. Da må de tenke seg om lenge hver gang og bruker tid.

Kom på et sitat fra min matematikklærer: "Derivasjon er håndverk, integrasjon er kunst" :-)

Men man kan faktisk klare seg helt fint i livet uten å være noe mattegeni. Ikke for å skryte, men jeg tør å påstå at jeg har greid meg bedre i livet enn han som var klassens beste i matte. 

Gjest Gargamel
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha en intuitiv forståelse av integrasjon, men det er en modningssak, i tillegg til at det sikkert er medfødt.

8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er stor forskjell på hvor fort folk tar ting, men jeg synes du undervurderer arbeid og modning. Noen kan ha kommet lenger før de møtte deg, og automatisert ting som andre ikke har fordøyd. Da er de klare for neste tema. Jeg tror ikke differensialregning er opplagt for noen før de har lært det. Hvis det var opplagt ville det blitt oppfunnet for 2000 år før Newton. Det som var vanskelig for meg på videregående var enkelt to år senere.

Når det gjelder Bae og Carlsen så har de unike talent, men de måtte også spille tusenvis av sjakkparti for å kunne "lese" en stilling så fort.

Nicklusheletida
Skrevet
4 minutter siden, Gargamel skrev:

Man kan ha en intuitiv forståelse av integrasjon, men det er en modningssak, i tillegg til at det sikkert er medfødt.

Det er stor forskjell på hvor fort folk tar ting, men jeg synes du undervurderer arbeid og modning. Noen kan ha kommet lenger før de møtte deg, og automatisert ting som andre ikke har fordøyd. Da er de klare for neste tema. Jeg tror ikke differensialregning er opplagt for noen før de har lært det. Hvis det var opplagt ville det blitt oppfunnet for 2000 år før Newton. Det som var vanskelig for meg på videregående var enkelt to år senere.

Når det gjelder Bae og Carlsen så har de unike talent, men de måtte også spille tusenvis av sjakkparti for å kunne "lese" en stilling så fort.

Sjakkspillere kan leve i sin helt egen lille boble og ha evnen til dyp konsentrasjon over dette ene , mens de sorterer vekk verden utenfor sjakkbrettet og kan være fryktelig distre. 

Min erfaring da :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva har egentllg dette med psykiatri å gjøre, og NHD er med på det?

Anonymkode: b0a42...389

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man snakke psykt hele tiden?

AnonymBruker
Skrevet

Vil si at jeg nok var like god/dårlig til å formulere meg da jeg ikke var psykisk syk. Slik sett, er det ikke positivt, da jeg tror man skal kunne forvente en viss utvikling med årene.

Anonymkode: 895b5...631

Nicklusheletida
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fordel for forumet at det er litt aktivitet her og det har utviklet seg slik etter hvert at de mest interessante trådene foregår på psykiatri og dermed tiltrekker seg mange som ikke har psykiske problemer.

De aller psykeste av de psyke har flyttet over til åpent.

Sånn sett er ting snudd litt på hodet ;)

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det startet med noe interessant for forumet: Brukernes formuleringsevne og rettskrivingsferdigheter.

Så skle det dessverre ut i matematikk. Ikke psykiatri, men definitivt psyke.

AnonymBruker
Skrevet

4 minutter siden, Naivja skrev:

Må man snakke psykt hele tiden?

Hvis man sliter veldig psykisk og lengter etter et svar innpå her kan jeg forstå... Men syns det er veldig bra å se engsgementet og livet som er litt utenom det psyke. At folk innpå her er så mye mer enn diagnoser . Og det å ivrig kunne diskutere noe " friskt" er godt for psyken ... :)

Anonymkode: 21f0c...1c0

Nicklusheletida
Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det startet med noe interessant for forumet: Brukernes formuleringsevne og rettskrivingsferdigheter.

Så skle det dessverre ut i matematikk. Ikke psykiatri, men definitivt psyke.

De to siste setningene der. Snakker du om min psyke ? Åpenbart at det var min feil at det skle ut, men vet ikke helt hvordan jeg skal tolke den der ;)

Skrevet
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

De to siste setningene der. Snakker du om min psyke ? Åpenbart at det var min feil at det skle ut, men vet ikke helt hvordan jeg skal tolke den der ;)

Nei. Jeg snakker om at kognitiv funksjon og ressurser både på rettskriv(n)ing og matematikk har noe med hjernen/psyken å gjøre. Således er det ikke helt utenfor forumets tema.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er en fordel for forumet at det er litt aktivitet her og det har utviklet seg slik etter hvert at de mest interessante trådene foregår på psykiatri og dermed tiltrekker seg mange som ikke har psykiske problemer.

De aller psykeste av de psyke har flyttet over til åpent.

Sånn sett er ting snudd litt på hodet ;)

Dette forstår jeg ikke ?. Er de psyke på et annet forum ? 

Nicklusheletida
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette forstår jeg ikke ?. Er de psyke på et annet forum ? 

Jeg trekker tilbake det jeg skrev. Kan oppfattes helt feil. 

Mente bare at det skrives så mye rart og uinteressant på åpent for tiden, at det kun er psykiatriforumet som er leseverdig. Av og til samliv. På åpent foregår bare tull og tøys.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...