Gå til innhold

Er psykisk syke bedre enn normen i rettskriving og formulering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg trekker tilbake det jeg skrev. Kan oppfattes helt feil. 

Mente bare at det skrives så mye rart og uinteressant på åpent for tiden, at det kun er psykiatriforumet som er leseverdig. Av og til samliv. På åpent foregår bare tull og tøys.

Ok :). Jeg forstår. For hvis det er mange innpå her som ikke bryr seg om psykiatri blir det nesten som å kle seg litt "naken" for " kikkere". ( missforstå meg rett ):)

Anonymkode: 21f0c...1c0

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Gargamel said:

Man kan ha en intuitiv forståelse av integrasjon, men det er en modningssak, i tillegg til at det sikkert er medfødt.

Ja, men det er ikke helt det jeg mener. Ta f.eks. dette med å "flytte på andre siden av likhetstegnet", hvor venstre side er "skal gjøre" og høyre side er "har gjort". Om man flytter fra "skal gjøre" og til "har gjort" kan en tenke seg å sette et minustegn fordi det er noe man mangler på den listen.

I basal matematikk er det veldig enkelt å finne analoger til ting i dagliglivet, ting de fleste "driver med".

Anonymkode: 29b68...297

Nicklusheletida
Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er ikke helt det jeg mener. Ta f.eks. dette med å "flytte på andre siden av likhetstegnet", hvor venstre side er "skal gjøre" og høyre side er "har gjort". Om man flytter fra "skal gjøre" og til "har gjort" kan en tenke seg å sette et minustegn fordi det er noe man mangler på den listen.

I basal matematikk er det veldig enkelt å finne analoger til ting i dagliglivet, ting de fleste "driver med".

Man bør helst forstå også. Ikke bare gjøre. 

Endret av Nicklusheletida
AnonymBruker
Skrevet
54 minutes ago, Nicklusheletida said:

Man bør helst forstå også. Ikke bare gjøre. 

Hva mener du?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke utgangspunktet for denne tråden.  Jeg kjenner en kjent forfatter (ikke norsk) som har vært mye psykisk syk, men har skrevet mange bøker som er oversatt til flere språk.  Kanskje har innsikten og smerten gjort han til bedre forfatter, men ellers kan jeg ikke tenke meg at psykisk syke er bedre i rettskrivning f.eks.  Alle kan bli psykisk syke og vi vet ikke hvem er det og hvem ikke.  Jeg kan godt tenke meg at de som skriver her er noenlunde bra skriveføre, men det sier meg ingenting generelt om psykisk syke.

Anonymkode: 5c324...578

AnonymBruker
Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke utgangspunktet for denne tråden.  Jeg kjenner en kjent forfatter (ikke norsk) som har vært mye psykisk syk, men har skrevet mange bøker som er oversatt til flere språk.  Kanskje har innsikten og smerten gjort han til bedre forfatter, men ellers kan jeg ikke tenke meg at psykisk syke er bedre i rettskrivning f.eks.  Alle kan bli psykisk syke og vi vet ikke hvem er det og hvem ikke.  Jeg kan godt tenke meg at de som skriver her er noenlunde bra skriveføre, men det sier meg ingenting generelt om psykisk syke.

Kanskje det er litt merkelig med ung ufør og god på "akademisk skriving"... vet ikke. Mulig det stemmer og, vet ikke det heller.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er litt merkelig med ung ufør og god på "akademisk skriving"... vet ikke. Mulig det stemmer og, vet ikke det heller.

Det er nødt til å være forskjellig.  Det drives ikke akademisk skriving på dette forumet i hvert fall.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er nødt til å være forskjellig.  Det drives ikke akademisk skriving på dette forumet i hvert fall.

TS nevnte det begrepet. Eller om det var noen annen? Men hva er nødt til å være forskjellig?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS nevnte det begrepet. Eller om det var noen annen? Men hva er nødt til å være forskjellig?

Alle psykisk syke kan ikke være spesielt godt skriveføre.  Det må være like individuelt som blant alle andre.  Det var kanskje dum formulering å si at det var nødt til å være forskjellig.  Selv om de som bruker dettte forumet er skriveføre er det ikke akademisk skriving som foregår her.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutes ago, AnonymBruker said:

Alle psykisk syke kan ikke være spesielt godt skriveføre.  Det må være like individuelt som blant alle andre.  Det var kanskje dum formulering å si at det var nødt til å være forskjellig.  Selv om de som bruker dettte forumet er skriveføre er det ikke akademisk skriving som foregår her.

Nei, såklart det ikke er akademisk skriving vi driver med her, men det var nå det en eller annen i denne tråden valgte å kalle det da. Med tanke på velformulerte innlegg.

Tror de fleste med UU kanskje er under meg i funksjonsnivå. Eller hvem vet, jeg vet egentlig ikke om jeg er intelligent, jeg grubler og tviler på mye inkludert dette, selv om jeg liker å formulere meg bastant til tider (det er bare et show hele greia, all sosial omgang, for alle mennesker).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg fint lite om intelligense eller akademiske evner når jeg skriver her.  Jeg regner med at alle er mennesker og det er det eneste som teller for meg.

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bryr meg fint lite om intelligense eller akademiske evner når jeg skriver her.  Jeg regner med at alle er mennesker og det er det eneste som teller for meg.

Skjønner at jeg ikke er et menneske.

Skrevet

Jeg tror ikke psykisk syke er bedre enn normen (=de fleste? Eller =nordmenn?) i rettskriving og formulering. Forklaringen på nivået på DOL er nok så enkel som at de som finner glede i å delta i forum der kommunikasjon baseres på skriftlig språk, er over snittet glade i å kommunisere skriftlig :) og dette gjelder selvfølgelig både psykisk syke, somatisk syke og friske. 

Akademiske formuleringer syns jeg imidlertid det er lite av her inne, så den skjønner jeg ikke helt. Derimot må jeg innrømme at jeg nok syns nivået på lesbare innlegg har sunket betraktelig etter siste omlegging, og jeg syns - som jeg har sagt før - at det burde engasjeres en admin som gidde å stenge tulletråder. Slik det er i dag griper admin kun inn i én enkeltbrukers tråder. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg tror ikke psykisk syke er bedre enn normen (=de fleste? Eller =nordmenn?) i rettskriving og formulering. Forklaringen på nivået på DOL er nok så enkel som at de som finner glede i å delta i forum der kommunikasjon baseres på skriftlig språk, er over snittet glade i å kommunisere skriftlig :) og dette gjelder selvfølgelig både psykisk syke, somatisk syke og friske. 

Akademiske formuleringer syns jeg imidlertid det er lite av her inne, så den skjønner jeg ikke helt. Derimot må jeg innrømme at jeg nok syns nivået på lesbare innlegg har sunket betraktelig etter siste omlegging, og jeg syns - som jeg har sagt før - at det burde engasjeres en admin som gidde å stenge tulletråder. Slik det er i dag griper admin kun inn i én enkeltbrukers tråder. 

Trodde ikke at formulering i seg selv eller rettskriving skulle ha så stor betydning . Det at alle som vil kan  komme med sin spørsmål , erfaringer , utblåsninger og gode råd er vel det viktigste . Enten det er en dyslektiker eller høyskolelektor. Jeg syns det er nydelig når noen kommer med treffende og gode formuleringer som går rett inn i min situasjon. Men kan også ha mye nytte av en som med skrivefeil  litt keitete forteller om sin erfaringer . 

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke at formulering i seg selv eller rettskriving skulle ha så stor betydning . Det at alle som vil kan  komme med sin spørsmål , erfaringer , utblåsninger og gode råd er vel det viktigste . Enten det er en dyslektiker eller høyskolelektor. Jeg syns det er nydelig når noen kommer med treffende og gode formuleringer som går rett inn i min situasjon. Men kan også ha mye nytte av en som med skrivefeil  litt keitete forteller om sin erfaringer . 

Det tror jeg de fleste er enige med deg i- på et diskusjonsforum er innhold vel så viktig som form :) Men nå var nå engang utgangspunktet for akkurat denne tråden en undring over at nivået på formuleringsevne blant de med psykiske utfordringer på dol er så høyt da, og det er jeg faktisk enig med Ts i :) 

Endret av Kayia
Skrevet
17 timer siden, Naivja skrev:

Må man snakke psykt hele tiden?

Jeg synes det er positivt at DOL er mer enn enten bare alvor eller kokka kola og "så sånn er det med den saken"

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kayia skrev:

Det tror jeg de fleste er enige med deg i- på et diskusjonsforum er innhold vel så viktig som form :) Men nå var nå engang utgangspunktet for akkurat denne tråden en undring over at nivået på formuleringsevne blant de med psykiske utfordringer på dol er så høyt da, og det er jeg faktisk enig med Ts i :) 

Helt enig i det også... Har forundret meg mange ganger over dette. Feks var det en med autistiske trekk ( tror jeg) som beskrev sine følelser på en slik måte at det kunne ha målt seg med en forfatter. Jeg liker når folk leker litt med ord.  Setter ord på ting som man selv har følt men ikke helt har klart å beskrive. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i det også... Har forundret meg mange ganger over dette. Feks var det en med autistiske trekk ( tror jeg) som beskrev sine følelser på en slik måte at det kunne ha målt seg med en forfatter. Jeg liker når folk leker litt med ord.  Setter ord på ting som man selv har følt men ikke helt har klart å beskrive. 

Jeg skjønner hvem du mener, og leste også disse innleggene med stor interesse :) Jeg har lært svært mye av vedkommende om både autisme, om det å ønske å høre til, om funksjonsbegrensningers praktiske betydning i hverdagen, om det å ikke gi opp, om omsorg og mange andre ting. Tematikken, i kombinasjon med hennes gode blikk og eminente formuleringsevne, hadde gjort seg i bokform. Nesten rart at ingen i Viggo Mortensen tok dette inn over seg og ga henne et tilbud da hun skrev som mest ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen er at mobilen min og min manglende teknisk kyndighet gjør at mange ord bare blir feil hvis jeg ikke deler ordene

Antagelig ligger det et ordforråd omprogrammere i mobilen slik at når jeg skriver hustaket hus tavle

Men med våre alle feil og mangler er iallefall min erfaring at folk er ofte så mye bedre enn sitt rykte

Ser bare det når jeg er i noen sammenhenger som ikke er av mere privat karakter inntar jeg mere jobbmesse og er mere skjerpet

Kors på halsen

Anonymkode: 5d765...350

Aspergers Inc.
Skrevet
18 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes det er positivt at DOL er mer enn enten bare alvor eller kokka kola og "så sånn er det med den saken"

Folk som lever trøstesløse, miserable og ensomme, rett og slett ufullverdige, liv, syntes kanskje en kokka-diskusjon gjør dagen triveligere.

Sånn er det nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...