AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Hei. Kan innleggelse hjelpe mot det emosjonelle? Jeg sliter med kraftige og svingende skiftninger i humøret og kan være til fare for meg selv og andre, selvmordstanker (ikke konkrete planer), og relativt sliten av hverdagen, skole, og jobb. Er 15 år gammel om det spiller noen rolle. På hvordan måte kan dette hjelpe meg? Vil det hjelpe i det hele tatt? Anonymkode: b77ea...0a8 0 Siter
Gjest Kanuttius Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Har du snakket med mor/far om dette? Jeg håper ikke du bærer på dette uten støtte hjemme. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Det er nok faste polikliniske timer som er det viktigste her. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 . Du må i allefall ikke være redd for å oppsøke hjelp. Du er viktig og ting blir bedre .Vet ikke hvilken hjelp du får. Jeg er selv mor til tenåring som sliter psykisk. Har du snakket med helsesøster eller skolepsykolog. Har du fått fastlegen til å henvise deg til BUP?. Er du allerede i systemet ?. Uansett innleggelse eller ikke så trenger du tett oppfølging . En behandler på evt BUP som fortløpende kan vurdere hva du trenger. Tror dessuten fastlegen har en del han skulle ha sagt ved slike vurderinger. Husk at du er i en alder der følelsene svinger mye. Samtidig kan skole og jobb bli utfordrende. Anonymkode: e2885...525 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Er nok enig med NHD. Har du ikke prøvd behandling på poliklinikk burde du prøve det først. Du kan fint behandles for dine humørsvingninger uten en innleggelse, man må også ta i betraktning at du er i en alder der du vokser og det å ha humørsvingninger er normalt. De fleste psykologer og psykiatere ønsker å unngå innleggelser om det ikke er behov for det. Som oftest er innleggelse en mulighet om du skal utredes over en lengre tid for å finne en diagnose, eller om du er en fare for deg selv. Hvis du er en fare for deg selv havner du som oftest på akuttpost, og der er det ikke så triveligt i forhold til vanlig døgnpost. Det å være innlagt kan være en befrielse, da du slipper å ta så mye ansvar for deg selv, og har folk rundt deg døgnet rundt, men det kan bli en stor utfordring når du blir skrevet ut, da du må kunne klare å ta vare på deg selv. Mange synes perioden etter innleggelse er vanskelig. Anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen, om du ikke er i kontakt med BUP. Anonymkode: 21d1f...d38 0 Siter
frosken Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Kan innleggelse hjelpe mot det emosjonelle? Jeg sliter med kraftige og svingende skiftninger i humøret og kan være til fare for meg selv og andre, selvmordstanker (ikke konkrete planer), og relativt sliten av hverdagen, skole, og jobb. Er 15 år gammel om det spiller noen rolle. På hvordan måte kan dette hjelpe meg? Vil det hjelpe i det hele tatt? Anonymkode: b77ea...0a8 Det er lett å tenke at innleggelse vil gi den beste hjelpen, men det er sjelden tilfellet for den typen vansker du beskriver. Du trenger hjelp til å mestre hverdagen din, og den hjelpen gis best som jevnlige samtaler uten innleggelse. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: . Du må i allefall ikke være redd for å oppsøke hjelp. Du er viktig og ting blir bedre .Vet ikke hvilken hjelp du får. Jeg er selv mor til tenåring som sliter psykisk. Har du snakket med helsesøster eller skolepsykolog. Har du fått fastlegen til å henvise deg til BUP?. Er du allerede i systemet ?. Uansett innleggelse eller ikke så trenger du tett oppfølging . En behandler på evt BUP som fortløpende kan vurdere hva du trenger. Tror dessuten fastlegen har en del han skulle ha sagt ved slike vurderinger. Husk at du er i en alder der følelsene svinger mye. Samtidig kan skole og jobb bli utfordrende. Anonymkode: e2885...525 Jeg er i systemet i BUP allerede. Går til jevnlige samtaler. Har godt utbytte av dette. Anonymkode: b77ea...0a8 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Spør behandleren på BUP eller fastlegen hva de mener om saken. Ikke sikkert at innleggelse gjør ting bedre.. Lykke til. . Anonymkode: e2885...525 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Hvis du har godt utbytte av jevnlige samtaler, burde du fortsette med det. Behandleren din kan hjelpe deg med humørsvingningene som du har, og et lite avbrekk uten at du blir innlagt - det er fullt mulig. Du må bare si i fra og forhøre om deg mulighetene h*n kan tilby deg. Er det for lange skoledager kan du få korte ned dagene og heller jobbe hjemme uten å få fravær (studietid). Er det for mye skolearbeid kan du få tilrettelegging. Ja, det finnes mye som kan tilrettelegges. Du må bare forhøre deg om mulighetene dine. Det er sjeldent at så unge mennesker blir innlagt om de ikke er alvorlig syk eller en fare for seg selv eller andre. Anonymkode: 21d1f...d38 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.