Gå til innhold

Kjøre på jobb morgenen etter inntak av imovane

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det blitt strengere? Hvor mange timer må det gå mellom inntak av imovane og billjøring? Er det bedre med en søvnløs natt? Selv om du føler deg våken og istand til å kjøre, så vil jeg likevel tro at en søvnløs natt vil påvirke kjøreferdigheten.

Anonymkode: 2da06...c0a

AnonymBruker
Skrevet

Det må gå 8 timer. 

Anonymkode: 16279...740

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må gå 8 timer. 

Anonymkode: 16279...740

Ok. Jeg trodde bare det var blitt enda strengere med de nye forskriftene.

Anonymkode: 2da06...c0a

Skrevet

Vil ikke dette variere på personens vekt og forbrenning?

Kjører dagen etter stilnoct  fortsatt og mener det er helt greit, selv om det er 7 timer for eksempel. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
6 minutter siden, cilie skrev:

Vil ikke dette variere på personens vekt og forbrenning?

Kjører dagen etter stilnoct  fortsatt og mener det er helt greit, selv om det er 7 timer for eksempel. 

1. Vekt har langt mindre å si for virkning enn det de fleste tror.

2. I et regelverk må en forenkle noe. En kan f. eks. ikke ha ulike fartsgrenser etter førerens reaksjonstid eller alder. (eller kvalitet på bilen).

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Vekt har langt mindre å si for virkning enn det de fleste tror.

2. I et regelverk må en forenkle noe. En kan f. eks. ikke ha ulike fartsgrenser etter førerens reaksjonstid eller alder. (eller kvalitet på bilen).

Ok, greit å vite! Men mener du kjøring er lov i 07-tida selv om Stilnocten ble tatt i 24-tiden? Vet ikke hva som er verst av dagen-derpå-kjøring eller søvnløshet jeg.... (vet at det å kjøre bil selvfølgelig krever at man er i stand til det)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, cilie skrev:

Ok, greit å vite! Men mener du kjøring er lov i 07-tida selv om Stilnocten ble tatt i 24-tiden? Vet ikke hva som er verst av dagen-derpå-kjøring eller søvnløshet jeg.... (vet at det å kjøre bil selvfølgelig krever at man er i stand til det)

Stilnoct har jo kortere halveringstid(0.8-4 timer) enn imovane, dette vil da være mye bedre enn å ligge søvnløs.

Anonymkode: 9c118...0be

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stilnoct har jo kortere halveringstid(0.8-4 timer) enn imovane, dette vil da være mye bedre enn å ligge søvnløs.

Ja, det er sant. Tror kanskje Imovane er bedre de periodene jeg våkner tidlig da. Vil ha d neste gang. Legen har blitt så streng på slike medisiner nå, så håper d byttet går glatt.

Skrevet
2 timer siden, cilie skrev:

Om reglene sier 8 timer, så betyr det 8 timer. Da må du ta tabletten kl. 23 for å være innenfor reglene.

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Om reglene sier 8 timer, så betyr det 8 timer. Da må du ta tabletten kl. 23 for å være innenfor reglene.

OK, så det er kjøreforbud i 8 timer for både Imovane og Stilnoct altså? Det har ikke jeg fått beskjed om. Bare at legen ikke skriver sobril og stilnoct samtidig. Kan ikke stå på begge medisiner samtidig. Jeg bruker kanskje 3 tbl pr uke til sammen. (2+1)Det er visst høyt når jeg er i 30-årene. Er det virkelig det?

Jeg ser ikke særlig positivt på å heller starte med Surmontil el Seruquel eller noe i den duren for å få sove. 

Endret av cilie
AnonymBruker
Skrevet

OK, så det er kjøreforbud i 8 timer for både Imovane og Stilnoct altså? Det har ikke jeg fått beskjed om. Bare at legen ikke skriver sobril og stilnoct samtidig. Kan ikke stå på begge medisiner samtidig. Jeg bruker kanskje 3 tbl pr uke til sammen. (2+1)Det er visst høyt når jeg er i 30-årene. Er det virkelig det?

Jeg ser ikke særlig positivt på å heller starte med Surmontil el Seruquel eller noe i den duren for å få sove. 

Tror ikke du behøver å være så veldig bekymret, 1 time fra eller til spiller vel meget liten rolle (leger, og psykiatere er vel forpliktet til å si 8 timer hvis dette er loven, tar selv imovane og har aldri blitt informert om dette).

Hvis valget er søvnløs ville jeg tro det var sikrere med søvn og stilnict/imovane, med loven er loven, det samme gjelder hvis du kjører 81 km/t i 80 sone, da er du også en lovbryter :).

Gjest Kanuttius
Skrevet

Mener du at legen nekter deg å ha både Sobril og stilnoct i medisinskapet samtidig eller at de to ikke kan stå på samme resept? Jeg har nemlig begge to. Stilnoct fast og Sobril til helt spesielle anledninger som jeg må klare. 

Skrevet
7 timer siden, cilie skrev:

Bestemmelsene sier 8 timer ja. Dette gjelder alle sovemedisiner (altså medisiner som har søvn som indikasjon). Bortsett fra Zonat som er så fersk at den ikke har kommet på listen enda.

Jeg tenker at beste tilnærming er å kjøre når man er i form til det, og la bilen stå hvis man ikke er i form. Om du tar Stilnoct syv timer før, så er det selvfølgelig ikke noe politiet kan måle. Jeg tror hvordan man faktisk har sovet og hvor trøtt man er, betyr mye mer. Som sagt var jeg enormt trøtt på vei til jobb på onsdag. Da burde jeg definitivt ikke kjørt bil. Og det var uten å ha tatt noen medisiner for søvn kvelden før. 

Men det er vanskelig å lage en lov som sier at "man kan kjøre bil hvis man er opplagt til det" :) derfor blir det grenser og noen av de virker ulogiske. Denne virker håpløs, siden den ikke kan håndheves. 

Skrevet

Du skal ikke kjøre bil hvis du ikke er skikket til det; for trøtt/uopplagt, uoppmerksom eller andre ting som spiller inn...uansett medisin eller ikke. 

Skrevet

Mange argumenterer med at de er mer trafikkfarlige om de ikke har sovet, enn om de har tatt innsovningsmedisin kvelden før. Husk at det er ikke en menneskerett å kjøre bil hver eneste dag. Nei, en bør ikke kjøre om en omtrent ikke har sovet natta før, og føler seg uopplagt. Det betyr ikke dermed at en heller kan kjøre bil seks timer etter inntak Imovane. Ingen av disse to er forenlige med bilkjøring.

Det er vanskelig å bevise at noen har tatt Imovane seks timer før, eller om de har latt det gå åtte. Så lenge det går på antall timer og ikke serumkonsentrasjon, så er det vanskelig å "ta" noen på det. En kan velge å se bort i fra lovverket, jeg ser at mange anbefaler det, og uttaler at de selv gjør det. Nå snakker jeg ikke spesifikt om denne tråden - det har vært mange slike tråder de siste månedene.

Manglende kunnskap om loven betyr ikke automatisk straffefritak. Dog bør legen som foreskriver slike medikamenter gi informasjonen som er nødvendig.

Skrevet

Det hevdes fra pasienter at en kjører bedre etter inntak av f.eks. Imovane enn etter en natt med lite søvn. Det samme med at en kjører bedre med Valium enn med angst. Alt dette er testet ut et utall ganger i vitenskapelige studier og resultatene er entydige: En kjører klart dårligere under påvirkning av disse medisiner. Dette er grunnlaget for de nye reglene.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet med de nye reglende er jo at plutselig er verdier som har vært langt innenfor blitt straffbare over natten, dette er vel p.g.a eu regler. Man er jo selv ansvarlig for å være skikket bak rattet, altså ikke være trøtt etc., men om man kjører 7 eller 8 timer etter imovane må vel utgjøre en veldig liten fare?.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

men om man kjører 7 eller 8 timer etter imovane må vel utgjøre en veldig liten fare?.

Ja, det kan du si at forskjellen på 7 og 8 timer ikke er så stor.  Men det kan du også si om du kjører 85 i 80-sonen. Prøv den argumentasjonen på UP.

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, det kan du si at forskjellen på 7 og 8 timer ikke er så stor.  Men det kan du også si om du kjører 85 i 80-sonen. Prøv den argumentasjonen på UP.

Det er klart er loven må sette konkrete grenser, men må objektivt være mulig å si at dette er ett marginalt lovbrudd.

For å kverulere litt ekstra er det jo også ulovelig å kjøre etter 7timer og 45minutter.

Når reglende er blitt såpass strenge som de har syntes jeg forøverig at politibetjenter burde slutte å ha kjeften full av snus da dette også er ett rusmiddel :).

Skrevet
13 timer siden, BamseLiten skrev:

Mener du at legen nekter deg å ha både Sobril og stilnoct i medisinskapet samtidig eller at de to ikke kan stå på samme resept? Jeg har nemlig begge to. Stilnoct fast og Sobril til helt spesielle anledninger som jeg må klare. 

Skrives ikke ut samtidig. Må igjen understreke at jeg i perioder ikke bruker noen medisiner, men slik det er nå vil jeg gjerne ha begge deler. Måtte ha egen ny time minst en mnd etter stilnoct for å få Sobril. Klarer ikke å forstå hensikten med dette...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...