Gå til innhold

ADHD og uføretrygd.. Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg fikk ADHD diagnosen i voksen alder (32 år), og plutselig falt alle brikker på plass.

Jeg er nå tilbake i 100% stilling på jobb, etter 2 år med fødselsdepresjon, utredning, behandling for OCD, samtaler med psykolog og medisinering.

Var i 50% stilling i disse to årene, og det fungerte kjempebra! :)

Men kjenner nå at 100% blir for mye for meg. Er drit-sliten når jeg kommer hjem fra jobb, tvangstankene har begynt å snike seg tilbake, osv... Men har virkelig ikke lyst til å slutte helt i jobben, for jeg stortrives. Går det an å søke om 50% uføretrygd?

Skal til legen min neste uke, vil da høre om jeg kan få en sykemelding på 50% for en stund, for å se om dette kan hjelpe på psyken, trøttheten og alt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415913-adhd-og-uf%C3%B8retrygd-noen-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, u100127754 skrev:

Hei :)

Jeg fikk ADHD diagnosen i voksen alder (32 år), og plutselig falt alle brikker på plass.

Jeg er nå tilbake i 100% stilling på jobb, etter 2 år med fødselsdepresjon, utredning, behandling for OCD, samtaler med psykolog og medisinering.

Var i 50% stilling i disse to årene, og det fungerte kjempebra! :)

Men kjenner nå at 100% blir for mye for meg. Er drit-sliten når jeg kommer hjem fra jobb, tvangstankene har begynt å snike seg tilbake, osv... Men har virkelig ikke lyst til å slutte helt i jobben, for jeg stortrives. Går det an å søke om 50% uføretrygd?

Skal til legen min neste uke, vil da høre om jeg kan få en sykemelding på 50% for en stund, for å se om dette kan hjelpe på psyken, trøttheten og alt.

Sånn jeg har forstått det så er det en lang prosess å bli ufør. Du kan selvfølgelig søke om 50% uføretrygd, men du kommer ikke til å få det før alt annet er forsøkt. Først må du vel helst være sykemeldt et år, slik at du kommer over på AAP. Så blir du kanskje gående på AAP i 4 år før du kan søke uføretrygd. På den tiden skal det kartlegges i hue og ræva. De skal finne ut om det er en jobb du kan utføre 100% eller hva din restarbeidsevne er.
Be om sykemelding i første omgang du. Uføretrygd trenger du ikke tenke på de neste årene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...