Gå til innhold

det man gjør i hjemmet ...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ofte et resultat av tiden og kulturen vi lever i. Som en godt voksen kvinne opplevde jeg at min mor og bestemor var hjemmeværende. Det var liksom helt greit. Det å være hjemme og ta seg av hus og barn ble sett på som en " jobb" i seg selv. Nå forstår jeg jo at man har hjelpemidler som letter husarbeid og det gjør godt for en kvinne å komme seg "ut" i arbeidslivet. Har selv jobbet i snart 30 år. Men når man har en psykisk lidelse og skal klare både jobb og alt hjemme..? . Som uføretrygdet skulle jeg ønske at innsatsen hjemme også betydde noe i samfunnet . 

Anonymkode: aee22...ea2

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ofte et resultat av tiden og kulturen vi lever i. Som en godt voksen kvinne opplevde jeg at min mor og bestemor var hjemmeværende. Det var liksom helt greit. Det å være hjemme og ta seg av hus og barn ble sett på som en " jobb" i seg selv. Nå forstår jeg jo at man har hjelpemidler som letter husarbeid og det gjør godt for en kvinne å komme seg "ut" i arbeidslivet. Har selv jobbet i snart 30 år. Men når man har en psykisk lidelse og skal klare både jobb og alt hjemme..? . Som uføretrygdet skulle jeg ønske at innsatsen hjemme også betydde noe i samfunnet . 

Hva mener du når du sier "betydde noe i samfunnet"? Jeg tror at det er mange som vil ha respekt for den innsatsen en uføretrygdet utfører i hjemmet, særlig i situasjoner hvor det er flere personer i familien som trenger omsorg.

AnonymBruker
Skrevet

Får høre at man BARE går hjemme. Kvinner er ofte verst. Siden de klarer både jobb og hjem så bør jo liksom andre klare det også. Jeg hadde en kvinnelig behandler som var alenemor. Hun sa at hun ikke syns det var noe " kjekt" å gå på jobb alltid. Men måtte jobbe for å betale regningene sine og få det til å gå rundt som alenemor . Da skammet jeg meg dypt over å ikke klare å jobbe. 

Gjest Gargamel
Skrevet

Er poenget at du selv ønsker å være hjemmeværende, evt redusere stillingsandelen uten trygd eller andre ytelser? Det er hva tidligere generasjoner gjorde, og jeg mener det er et valg en familie må kunne ta uten at andre skal bry seg med det.

Hvis du er for syk til å jobbe fullt er det heller ikke noe moralsk problematisk å trappe ned.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får høre at man BARE går hjemme. Kvinner er ofte verst. Siden de klarer både jobb og hjem så bør jo liksom andre klare det også. Jeg hadde en kvinnelig behandler som var alenemor. Hun sa at hun ikke syns det var noe " kjekt" å gå på jobb alltid. Men måtte jobbe for å betale regningene sine og få det til å gå rundt som alenemor . Da skammet jeg meg dypt over å ikke klare å jobbe. 

Dumt av en "behandler" å si slikt.

Anonymkode: f9e4e...bd3

AnonymBruker
Skrevet

Hei Gargamel . Hørtes ut som du støttet meg men så ble MYE  å lese mellom linjene her?:)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når noen sier til deg at de ikke syns det er en dans på roser å gå på jobb hver dag, hvordan klarer du å tolke det dit hen at det de sier er: "Du burde skamme deg som ikke gjør dette"? Folk går på jobb for å betale regningene sine. De som mottar trygd mottar den fordi de dessverre er syke og også må betale regningene sine. At noen kunne tenke seg å jobbe mindre/ha mer penger (det gjelder da de fleste), handler da på ingen måte om deg? Jeg ser ikke sammenhengen en gang. Kanskje hun mente å trøste: Forson deg med at du ikke jobber, det er ikke SÅÅ givende akkurat, jeg selv kunne egentlig ønske jeg kunne slippe, men gjør det for lønna (som de fleste andre). Hvordan klarer du å vinkle det til: jeg jobber, det burde jammen meg du gjøre også, det er en skam at du er syk?! Jeg jobber stort sett fordi jeg ønsker/trenger pengene. Jeg er ikke syk. Min innsats hjemme verdsettes verken mer eller mindre enn din regner jeg med.

AnonymBruker
Skrevet

Kjære gullfisk . Jeg forstår egentlig ikke hva du mener med dette svaret . Men sånn er det når man skriver over nett.... På samme måte som behandleren sitt svar vekket sterke følelser hos meg er det tydelig at mitt svar har vekket STERKE følelser hos deg. Kommunikasjon er som sagt kompliserte greier og det ligger sååå mye mer bak enn det man kan  utrykke på nett. Feks måte ting bli sagt på , tonefall ol. Pluss mange andre faktorer ., . Kanskje ditt svar er farget av dine egne erfaringer og frustrasjoner .., ?:). Men sunnt for meg å få se din side av saken også ... 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære gullfisk . Jeg forstår egentlig ikke hva du mener med dette svaret . Men sånn er det når man skriver over nett.... På samme måte som behandleren sitt svar vekket sterke følelser hos meg er det tydelig at mitt svar har vekket STERKE følelser hos deg. Kommunikasjon er som sagt kompliserte greier og det ligger sååå mye mer bak enn det man kan  utrykke på nett. Feks måte ting bli sagt på , tonefall ol. Pluss mange andre faktorer ., . Kanskje ditt svar er farget av dine egne erfaringer og frustrasjoner .., ?:). Men sunnt for meg å få se din side av saken også ... 

Jeg ser egentlig ingen "STERKE" følelser i det Gullfisk skriver, men mer refleksjoner og spørsmål, Gullfisk lurer på hvorfor du tar deg så nær av det din behandler sa til deg. I tillegg forsøker Gullfisk å gi deg en annen forklaringsmåte i forhold til det din behandler sa, en annen måte å se hennes (behandlers) ord på. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte som behandleren sitt svar vekket sterke følelser hos meg er det tydelig at mitt svar har vekket STERKE følelser hos deg.

Bare et lite innspill: Hvorfor er du sikker på at svaret ditt har vekket sterke følelser hos gullfisk?

Jeg er enig i at kommunikasjon kan være komplisert, og av den grunn tenker jeg at det alltid er en fordel å la hver enkelt selv uttrykke hvilke følelser som er involvert. Jeg tror ikke man kan vite så mye med sikkerhet om en annens følelser ut i fra et slikt innlegg som gullfisk skrev. Det du imidlertid er nærmest til å vite godt, er hvilke følelser som vekkes hos deg.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Tenker hvis Gullfisk er ærlig så var det en del følelser bak det innlegget. Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være noe problem om hun hadde følelser rundt det heller . Kanskje dere som kjenner hverandre innpå står litt sammen og fint er det. Var på ingen måte meningen å anklage henne for noe.. Skal veie mine ord fra nå av . SORRY... Jeg har jobbet i en veldig krevende jobb i mange år samtidig med psykisk lidelse . Hadde angstanfall før jeg gikk på jobb hver dag i over 20 år. Har stor familie. Et barn som krever mye pga utviklingshemming. Jeg var snill pike og gjorde alle tiltak nav ba meg om da jeg ble VELDIG psykisk dårlig. Ang det jeg sa om kommunikasjon og toneleie .. Behandleren min sa dette med meget nedlatende stemme . Hun mente at jeg ikke forstod hvor hardt det er å jobbe .Som om jeg var en som gav meg lett og ikke tålte så mye motgang. Til slutt måtte NAV gripe inn å  gi beskjed . Hun et for syk til å jobbe ... Heldigvis har alle behandlere i etterkant forstått dette. Hadde til og med behandlere med meg på jobb . Prøvde virkelig folkens !!!! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en kvinnelig behandler som var alenemor. Hun sa at hun ikke syns det var noe " kjekt" å gå på jobb alltid. Men måtte jobbe for å betale regningene sine og få det til å gå rundt som alenemor.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Behandleren min sa dette med meget nedlatende stemme . Hun mente at jeg ikke forstod hvor hardt det er å jobbe. Som om jeg var en som gav meg lett og ikke tålte så mye motgang.

Ut fra den første opplysningen, som bare inneholder det hun sa, kan man gjerne tolke utsagnet slik gullfisk gjorde, nemlig at behandleren forsøkte å si "Det er ikke sånn at jeg mener at arbeid er livets mening, jeg skulle gjerne jobbet mindre selv, men som alenemor er jeg nødt, for å ha noe å leve av".  Det går fint an å ta seg selv som eksempel på et eller annet, uten å mene at alle andre burde være enige eller gjøre akkurat det samme. 

Hvis du er sikker på at hun mente det du la til etterpå, blir det jo noe annet.  Men hvis det var bare tonefallet som gjorde at du tolket utsagnet til det som står uthevet, kan det vel tenkes at du var i strengeste laget.  Det er godt et stykke fra "Jeg synes ikke alltid det er så kjekt å gå på jobb, men jeg er nødt" til "Du burde også klare å jobbe". 

Dessuten er det en merkelig vinkling fra en behandlers side, men de finnes sikkert i alle utgaver. 

Jeg mistror deg ikke, jeg mener bare at det er forståelig at utsagnet, slik det refereres øverst, ikke oppfattes som det som står nederst, av oss som ikke var til stede.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg er ferdig med dette . Tilgi meg alle behandlere og alenemødre. Jeg gir dere rett i alt dere sier. Jeg skammer meg over alt jeg har skrevet her . Kan dere bare glemme dette vær så snill. jeg trekker alt tilbake Er litt dårlig i i dag . Føler at jeg nå blir forfulgt av en frosk, en fisk , en ulv og en seigmann. 

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler at jeg nå blir forfulgt av en frosk, en fisk, en ulv og en seigmann. 

Jeg mente ikke noe annet enn det jeg skrev - jeg mistror deg slett ikke, men det er ikke så rart at folk feiltolker eller misforstår når de ikke får hele historien på én gang. 

Jeg fatter ikke hvorfor du skammer deg, verken over det du skrev eller for at du kanskje blir hjemmeværende.  Sånt må man finne ut selv, det er altfor mange variable til at man kan finne Den Eneste Riktige Fasitløsningen.  Dette har jeg skrevet massevis av svarinnlegg om her i årenes løp, både til hjemmeværende som synes yrkesaktive er egoistiske Tårnfrider som aldri burde hatt barn, og til yrkesaktive som synes hjemmeværende burde bli skattebetalere og tenke på pensjonspoengene.

Felles for oss alle er kanskje at vi lett reagerer på det vi oppfatter som "angrep" på vår egen situasjon, enten det er ment slik eller ikke.  Ref. enkelte trygdede her på DOL som ikke kan lese ordet "ferie" uten å dra en tirade om forakt for snyltere. 

Ønsker deg en god helg, det er ingen her som forfølger deg ;)  

Endret av laban
Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, gullfisk skrev:

Når noen sier til deg at de ikke syns det er en dans på roser å gå på jobb hver dag, hvordan klarer du å tolke det dit hen at det de sier er: "Du burde skamme deg som ikke gjør dette"? Folk går på jobb for å betale regningene sine. De som mottar trygd mottar den fordi de dessverre er syke og også må betale regningene sine. At noen kunne tenke seg å jobbe mindre/ha mer penger (det gjelder da de fleste), handler da på ingen måte om deg? Jeg ser ikke sammenhengen en gang. Kanskje hun mente å trøste: Forson deg med at du ikke jobber, det er ikke SÅÅ givende akkurat, jeg selv kunne egentlig ønske jeg kunne slippe, men gjør det for lønna (som de fleste andre). Hvordan klarer du å vinkle det til: jeg jobber, det burde jammen meg du gjøre også, det er en skam at du er syk?! Jeg jobber stort sett fordi jeg ønsker/trenger pengene. Jeg er ikke syk. Min innsats hjemme verdsettes verken mer eller mindre enn din regner jeg med.

Nåja, litt usikker på om du tolker behandleren riktig. Kanskje gjør du det, men jeg hadde ikke tolket det slik. 

Jeg tenker at behandleren mener at flere kanskje bør snu tankegangen sin litt. Det er jo faktisk en god del som klager også her inne på at hvis de jobber, får de lite overskudd hjemme. Akkurat som om det skulle være noe unormalt ved det ?

AnonymBruker
Skrevet

Det burde synes i nasjonalproduktet

Kanskje de har oppgradert økonomisk rekning slik at det fremkommer i et skraverte felt et sted Med en annen kostnadsside et annet sted

Mistet jobben etter flere og tredve år

Det er bare teknologien som setter grenser tror jeg

Kjenner nå jeg trenger litt medisiner

Anonymkode: 56e91...6a2

AnonymBruker
Skrevet

" " No hard feelings folkens" . Syns dere er supre . Har ikke vært en som har turt å utrykke følelsene mine. Har vokst opp med en som måtte ha rett. Gav seg ikke før man la seg helt flat . Jeg har bare vært innpå her en kort periode og vet jo ikke alt som er sagt før. Jeg er blitt litt modig og tørr å mene noe. Har tydeligvis kommet inn på et følsomt tema uten å ville det. Samtidig må jeg  stå til rette for at jeg opplever at svarene er preget av menneskers følelser og opplevelser av det ???. Nå har jeg lært at man ikke må  snakke om uføretrygd , alenemødre eller opplevelser hos behandlere.her på dol ??Jeg lærer jo etter hvert og har respekt for at de som har vært her i åresvis vet best. Jeg tror ikke jeg mistolket min behandler . Men hva vet jeg ,? jeg er jo " psyk". Men jeg har ingen negative følelser ang henne. Føler mest skyldfølelse selv. Noe som bare ble verre etter denne tråen... 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg lært at man ikke må snakke om uføretrygd, alenemødre eller opplevelser hos behandlere her på dol ??  Jeg lærer jo etter hvert og har respekt for at de som har vært her i åresvis vet best.

Hvis du leser litt på Psykiatriforum eller Åpent forum, vil du oppdage at det skrives mye om uføretrygd og opplevelser hos behandlere ;)  Det er svært få temaer man ikke kan ta opp her. 

Men man må nesten være forberedt på å bli mistolket, misforstått eller motsagt iblant, når man skriver i et diskusjonsforum.  Det gjelder uansett tema.  

Det å ha vært her i mange år, gir ingen spesiell kompetanse på å tolke situasjoner man ikke var til stede i.  I utgangspunktet er det ingen som vet mer enn det som står i starten av en tråd.

Hvis man er langt nede og bare vil ha støtte, altså verken råd eller svar som tar utgangspunkt i å se ting fra en annen vinkel, er det lurt å skrive det - typen "Jeg vet at dette ikke er særlig objektivt, men jeg er så irritert at jeg må bare få det ut".  Nå tenker jeg ikke på deg spesielt, dette gjelder uansett.  Dessuten må man regne med at hvis startinnlegget ikke inneholder noen spørsmål eller er litt utydelig mht. hva slags respons man ønsker seg, kommer det flere svar fra de som kanskje ser ting annerledes, enn fra folk som er helt enige.  Igjen - dette er generelle eksempler, det handler ikke om deg eller denne tråden.

Nicklusheletida
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" " No hard feelings folkens" . Syns dere er supre . Har ikke vært en som har turt å utrykke følelsene mine. Har vokst opp med en som måtte ha rett. Gav seg ikke før man la seg helt flat . Jeg har bare vært innpå her en kort periode og vet jo ikke alt som er sagt før. Jeg er blitt litt modig og tørr å mene noe. Har tydeligvis kommet inn på et følsomt tema uten å ville det. Samtidig må jeg  stå til rette for at jeg opplever at svarene er preget av menneskers følelser og opplevelser av det ???. Nå har jeg lært at man ikke må  snakke om uføretrygd , alenemødre eller opplevelser hos behandlere.her på dol ??Jeg lærer jo etter hvert og har respekt for at de som har vært her i åresvis vet best. Jeg tror ikke jeg mistolket min behandler . Men hva vet jeg ,? jeg er jo " psyk". Men jeg har ingen negative følelser ang henne. Føler mest skyldfølelse selv. Noe som bare ble verre etter denne tråen... 

Les første og siste setninga de en gang til. 

Finn 1 feil.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

som du sier er det ikke alltid like lett å kommunisere over nett. Ting kan fort tolkes feil og når man kjenner seg sårbar, har man lett for å ta ting mer negativt enn det egentlig er ment. Jeg forstår godt at du tenkte at behandleren din kanskje mente det på denne måten, særlig hvis hun hadde en kvass tone. Jeg kunne lett tenkt det samme. Jeg tror likevel ikke at noen her mente å anklage deg for noe. Det er heller ingen som forfølger eller ser ned på deg av dem du nevner. Akkurat "disse" personene kommer veldig ofte med gode og hjelpsomme svar. De er aldri dømmende, men forsøker å sette ting i perspektiv til hjelp for den det gjelder. 

Husk at de aller fleste mennesker dømmer deg ikke for å være uføre så lenge du er psyk. Dette er ikke din skyld. Og du er god som tar deg av familien inkludert en som trenger mye støtte og oppfølging. Ønsker deg lykke til videre og håper du ikke slutter å skrive her! Du skrev overhodet ikke noe galt.

klem😊

Anonymkode: 019c6...c5b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...