Gå til innhold

Dystemy? Behandling ??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er Dystemy. Helt fra barndommen har jeg slitt med konstant nedstemthet. Hatt sånne glimt av glede og  tilfredshet inni mellom. Brukt mye energi på å jobbe mot disse følelsene og ta meg sammen . Tenke positivt, være i aktivitet osv. Men våknet absolutt hver morgen svært tidlig med denne tunge uroen. Hadde dette konstante tunge trykket over brystet. Alltid sliten og urolig. Alltid trøstet meg med døden og tenkt at livet er noe man holder ut... Samtidig ble jeg på utsiden en som smilte og lo mye. Så utviklet ting seg til mer alvorlige psykiske plager. Står nå på antidepressiva. ( egentlig mot OCD). Har ikke snakket med terapeuten om denne konstante lette depresjonen jeg har hatt. Hvis jeg slutter med antidepressiva vil det komme tilbake... ?. Hvordan behandler man dystemy? . Er det bare en del av min personlighet ? At jeg har lagt meg til uvaner ?. Min mor, flere nære slektninger , min eldste datter har også depresjonsplager... 

Anonymkode: 0b9a5...b27

Skrevet (endret)

Dystymi er en lett kronisk nedstemthet som fortsetter å vare. For min del begynte det med en plutselig depresjon  som etter hvert , eller som gikk over i  en mer letter form over tid.  Men det betyr ikke at det blir bedre av den grunn. Det er varigheten som gjør dystymi også alvorlig. Det kan være  vanskelig å skille når det regnes som Dystymi, når det har begynt som er depresjon, Det er viktig å ha noe å stå opp til, finne noe som gir mening, små gleder i livet, og sunne leveregler, som å spise regelmessig og få nok mosjon, søvn og kvile, for å nevne noe. . Tror også at det til dels kan ha noe med personligheten å gjøre, og at AD kan nok ha en viss lindring.   Har ikke prøv store doser over tid, så det vet jeg ikke noe om, men personlig tar jeg bare en liten dose AD. Tør ikke slutte med det, men merker ikke noe om jeg klemmer den en dag eller to.

Endret av FGT
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Se også svaret til FGT. Dystymi er en langvarig, lettgradig depresjon som er til stede storparten av tiden, og som er lite/intet påvirkbar av ytre omstendigheter.

Behandlingen er livslang behandling med AD, vanligvis SSRI, i skikkelige doser.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Kan jeg få spørre deg noen spørsmål Bruker du mye energi på å ta deg sammen? .  Kan mennesker rundt deg merke at du et nedstemt ? . Er det vanskelig å få forståelse for at du har denne lidelsen ?. Er det vanlig å være mer deprimert i noen perioder i løpet av året ?. Skal det lite forandring til i rutiner for å vippe en over i en depresjon? Osv . Du trenger ikke svare hvis dette blir for personlig . 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du mye energi på å ta deg sammen? .  Kan mennesker rundt deg merke at du et nedstemt ? . Er det vanskelig å få forståelse for at du har denne lidelsen ?. Er det vanlig å være mer deprimert i noen perioder i løpet av året ?. Skal det lite forandring til i rutiner for å vippe en over i en depresjon?  

Jeg har også dystymi, så kommer med noen betraktninger.

Jeg bruker ganske mye energi på å "ta meg sammen" i forbindelse med skole, jobb og sosiale hendelser - later som at alt er fint, men de nærmeste ser det ofte på meg/leser meg bedre enn jeg selv tror (har ofte blitt overrasket, for jeg innbiller meg at jeg klarer å skjule det for dem). Er ikke så veldig åpen rundt diagnoser jeg har, bare at jeg "sliter" litt psykisk, så litt vanskelig å svare på spørsmålet om forståelse fra omgivelsene for denne diagnosen. Ja, jeg tror det er rimelig vanlig at det svinger noe også ved dystymi, men det går også an å ha depresjonsperioder "oppå" dystymien (det har jeg). For meg er det ikke "forandring i rutinene", men heller "økt belastning" som fører til en depresjon, litt slik: dråpen som får begeret til å renne over. Håper du ble litt klokere av dette :) 

Anonymkode: 89ab3...e3c

AnonymBruker
Skrevet

Ja . Dette er nyttig for meg. Tusen takk . :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Kan jeg få spørre deg noen spørsmål Bruker du mye energi på å ta deg sammen? .  Kan mennesker rundt deg merke at du et nedstemt ? . Er det vanskelig å få forståelse for at du har denne lidelsen ?. Er det vanlig å være mer deprimert i noen perioder i løpet av året ?. Skal det lite forandring til i rutiner for å vippe en over i en depresjon? Osv . Du trenger ikke svare hvis dette blir for personlig . 

Regner med at det var meg du spurte. Jeg tror ikke jeg bruker så mye energi på å ta meg sammen, for dette er noe jeg har lært meg, men motivasjonen er jo viktig for å gå i gang med noe for eksempel. Om menneskene rundt meg kan merke at jeg er nedstemt , er ikke enkelt å svare på , for jeg spør aldri om det. Men jeg tror at de som ikke kjenner meg så godt ikke merker det, for jeg er ganske blid og positiv sammen med andre, men blir jo sliten av det i etterkant. Tror jeg har det bedre på sommertid, med mindre stress da. En kan jo føle seg noe motløs og trettere noen ganger, men det går ikke for meg over noen annen tilstand egentlig. En kan føle seg ganske ille under en  influensa, med ekstra trykk i hodet, og det kan minne meg mer om den depresjonen som jeg hadde i begynnelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Blir man fort sliten i sosiale sammenhenger ?. Har dere dette konstante tunge presset over brystet .? Har også en angstlidelse . Vet ikke alltid hva som er hva .. Føler bare at jeg har en depressiv grunntone i livet . Selv da jeg giftet meg , fikk barn og andre store og gledelige ting i livet var denne tunge følelsen i bunn... Ble kanskje ekstra ille i slutten av tenårene ( hadde opplevd overgrep og utviklet anorexia ). Siden har det vært der .... 

Skrevet

Som for alle psykiske lidelser er det svært viktig med en skikkelig utredning før langvarig behandling iverksettes. En tilstand med symptomer på dystymi kan være en følge av andre lidelser,  f eks en ubehandlet ADD hvor den utmattelse man da kan føle på stemmer godt med symptomene på dystymi. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Psykia AS skrev:

Som for alle psykiske lidelser er det svært viktig med en skikkelig utredning før langvarig behandling iverksettes. En tilstand med symptomer på dystymi kan være en følge av andre lidelser,  f eks en ubehandlet ADD hvor den utmattelse man da kan føle på stemmer godt med symptomene på dystymi. 

Interessant . Skal lese dette. Jeg har nok allerede flere diagnoser og forstår viktigheten av det. Har bare vært så akutt dårlig at fokuset de siste årene har vært på andre problemstillinger . Nå i etterkant begynner jeg å tenke på dette med dystymi. At jeg egentlig alltid har vært mer eller mindre deprimert .... 

Gjest Kanuttius
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir man fort sliten i sosiale sammenhenger ?. Har dere dette konstante tunge presset over brystet .? Har også en angstlidelse . Vet ikke alltid hva som er hva .. Føler bare at jeg har en depressiv grunntone i livet . Selv da jeg giftet meg , fikk barn og andre store og gledelige ting i livet var denne tunge følelsen i bunn... Ble kanskje ekstra ille i slutten av tenårene ( hadde opplevd overgrep og utviklet anorexia ). Siden har det vært der .... 

Det jeg har uthevet gjenkjenner jeg iallefall som generalisert angst. Jeg kjenner på det trykket over brystet døgnet rundt nå. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant . Skal lese dette. Jeg har nok allerede flere diagnoser og forstår viktigheten av det. Har bare vært så akutt dårlig at fokuset de siste årene har vært på andre problemstillinger . Nå i etterkant begynner jeg å tenke på dette med dystymi. At jeg egentlig alltid har vært mer eller mindre deprimert .... 

Jeg har fått diagnosen dystymi, men jeg vet ikke om de fortsatt mener det. Har alltid vært nedstemt. Jeg har adhd og asperger som først ble oppdaget i voksen alder. Dette er årsakene til mine dystymisymptomer. Jeg har jo mange symptomer på dystymi, men at jeg blir sliten i sosiale settinger - asperger. At jeg mangler motivasjon - adhd. At jeg aldri føler meg opplagt - adhd. At jeg ikke takler forandringer i rutiner - asperger. o.s.v. Jeg er kronisk nedstemt, det kan ikke forklares som symptom på hverken asperger eller adhd, men helt klart en naturlig følge. Så er vel spørsmålet om nedstemthet er nok for å kalle det dystymi.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, BamseLiten skrev:

Det jeg har uthevet gjenkjenner jeg iallefall som generalisert angst. Jeg kjenner på det trykket over brystet døgnet rundt nå. 

Har mange ganger spurt folk om de har opplevd dette trykket. Men ingen har svart. Jeg har det også døgnet rundt ... Hatt det i åresvis.., kan glemme det inn i mellom selv om det er der. I perioder er det overveldende og jeg strever med å puste. Er der selv om jeg ikke vet hva jeg har angst for.  Terapi har gitt meg forståelse for hvordan angst fungerer og lært å leve med det på en måte . Men har ikke tatt vekk følelsen. Angst og depresjon kan nok flyte litt over i hverandre ?. Har du også andre kroppslige reaksjoner ved angst ?. Håper du får det bedre snart Bamse Liten . 

Gjest Kanuttius
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har mange ganger spurt folk om de har opplevd dette trykket. Men ingen har svart. Jeg har det også døgnet rundt ... Hatt det i åresvis.., kan glemme det inn i mellom selv om det er der. I perioder er det overveldende og jeg strever med å puste. Er der selv om jeg ikke vet hva jeg har angst for.  Terapi har gitt meg forståelse for hvordan angst fungerer og lært å leve med det på en måte . Men har ikke tatt vekk følelsen. Angst og depresjon kan nok flyte litt over i hverandre ?. Har du også andre kroppslige reaksjoner ved angst ?. Håper du får det bedre snart Bamse Liten . 

Å ja, jeg har symptomer i bøtter og spann. De jeg strever mest med er de som tar ifra meg hvile (som dette trykket over brystet, sårhet på siden av brystet, halsbrann/mulig magesår og rykninger i armer og bein) og de som er synlige (synlig ekstrem svette og skjelvinger). 

Det er rart du ikke får dette til å gå over, jeg håper virkelig ikke dette er en livslang greie. Har du forsøkt psykomotorisk fysioterapi eller vanlig fysioterapi? Jeg vurderer å prøve noe men huden er så ufattelig sår. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...