Gå til innhold

Er jeg unormal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det unormalt å tenke hele tiden på om jeg blir fattig på mine eldre dager?  Er det unormalt å bekymre meg over hvor mye gjeld jeg har og om jeKlikk herg har prioritert feil i livet?  Jeg er ikke ung lenger og eier 40 - 50% av en leilighet i sentrum av Oslo.  Jeg har imellom en og to millioner i gjeld.  Jeg har søkt mange jobber og var til intervju for to dager siden og har godt håp.  Har tenkt å selge leiligheten når jeg blir pensjonist og bo et billigere sted, men da er jeg redd for ensomheten og bli for langt unna barna mine.  Er jeg unormal som ikke kan tenke mer på det spennende livet jeg har levd og som jeg prioriterte og mange misunner meg?  Jeg holder bare på å dø av angst for fremtiden og føler meg verdiløs.

Anonymkode: 05ce7...77e

Skrevet

Det er vondt å gå og være så bekymret for fremtiden. Håper du får noen gode råd. 

Skrevet

Jeg er ikke den rette til å si hva som er normalt og ikke, men jeg tror det er normalt å bekymre seg litt for pensjonen og fremtiden. Selv har jeg alltid vært bestemt på at jeg i hvertfall skal være gjeldfri innen pensjonsalder. Slik det ligger an nå skal jeg være gjeldfri når jeg er ca 50. Jeg eier ca halvparten av huset og tenker også at jeg etterhvert kan flytte til noe rimligere. Ikke at det er så dyrt det jeg allerede har. Men jeg er ikke redd for ensomheten og har ingen barn.

Kanskje det kunne være lurt å lage en konkret plan? På den måten slipper du tenke på fremtiden, bare sørge for å følge planen. Ting blir ofte ikke så skremmende når man vet hva man går til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også tenkt slik. Spesiellt i en dårlig psykisk fase. Jeg trodde at min bekymring for alt mulig var grunnen til min angst og depresjon . Om alt bare hadde vært " på stell" og under kontroll så ville jeg ha det godt med meg selv. Jeg fikk hjelp med angst og depresjon i terapi og med litt medisin. Når følelsene og tankekjøret  roet seg sånn generellt ble også bekymringene for fremtiden mindre. Jeg er over 50 år og kan ikke jobbe så mye da jeg er psyk . Likevell klarer jeg nå å ta dagen i dag først :).  Også lurt å tørre å gå inn i hvordan økonomien er og blir. Snakke med noen i banken eller noe. Få en oversik og gode råd. Men få hjelp med angsten først . Og kanskje du er litt deprimert ?. Ingen ting er enkelt når man ser ting gjennom depressive briller . Lykke til :)

Anonymkode: 0e430...cb3

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det unormalt å tenke hele tiden på om jeg blir fattig på mine eldre dager?  Er det unormalt å bekymre meg over hvor mye gjeld jeg har og om jeKlikk herg har prioritert feil i livet?  Jeg er ikke ung lenger og eier 40 - 50% av en leilighet i sentrum av Oslo.  Jeg har imellom en og to millioner i gjeld.  Jeg har søkt mange jobber og var til intervju for to dager siden og har godt håp.  Har tenkt å selge leiligheten når jeg blir pensjonist og bo et billigere sted, men da er jeg redd for ensomheten og bli for langt unna barna mine.  Er jeg unormal som ikke kan tenke mer på det spennende livet jeg har levd og som jeg prioriterte og mange misunner meg?  Jeg holder bare på å dø av angst for fremtiden og føler meg verdiløs.

Nei, det er nok normalt. Men det er kanskje ikke så lurt å sette reiser og en spennende liv før en langsiktig ansvarlig økonomi.

Anonymkode: 3d893...22a

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det unormalt å tenke hele tiden på om jeg blir fattig på mine eldre dager?  Er det unormalt å bekymre meg over hvor mye gjeld jeg har og om jeg har prioritert feil i livet?

Jeg holder bare på å dø av angst for fremtiden og føler meg verdiløs.

Som andre sier er det ikke unormalt å bekymre seg for økonomi eller for hvordan man skal greie seg på sine eldre dager. Det høres imidlertid ut som du strever mer enn "vanlig" med disse tankene når du sier at du tenker på dette "hele tiden" og at dette gir deg angst og følelsen av å være verdiløs. Kan det være at du er litt deprimert? Jeg ville tatt opp disse tankene med fastlegen min (eller en behandler, om du har en) dersom jeg var deg.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er nok normalt. Men det er kanskje ikke så lurt å sette reiser og en spennende liv før en langsiktig ansvarlig økonomi.

Anonymkode: 3d893...22a

Life is what happen while you are busy making your plans' sang John Lennon.  Livet har blitt som det er.  Min langsiktige plan har vært å flytte til noe billigere enn Oslo sentrum etterhvert, og ikke vet jeg om jeg blir gammel og oppegående i lang tid som pensjonist.  Spennende liv innebærer ikke bare reiser, men i senere tid har sykdommer kommet i veien.  Det planlegger man aldri, og da er det vanskelig å være alene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...