Gå til innhold

Grenseløse behandlere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det slik at grenseløse behandlere er så farlig for oss med tilknytnings- og avvisningsproblematikk? Hvorfor er det alltid vi som møter på disse behandlerene?

Jeg har nylig avsluttet en terapi med en grenseløs behandler. Nå tror jeg at jeg angrer, og jeg er redd for at jeg skal finne på å tilgi og komme løpende tilbake med åpne armer. Jeg vet at h*n skader meg, men samtidig vil jeg mer enn alt i verden beholde den tette relasjonen til terapeuten. Vi var jo enig om at vi var sjelevenner og at vi aldri skulle avslutte terapien. 

Anonymkode: 2c53f...ada

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det slik at grenseløse behandlere er så farlig for oss med tilknytnings- og avvisningsproblematikk? Hvorfor er det alltid vi som møter på disse behandlerene?

Jeg har nylig avsluttet en terapi med en grenseløs behandler. Nå tror jeg at jeg angrer, og jeg er redd for at jeg skal finne på å tilgi og komme løpende tilbake med åpne armer. Jeg vet at h*n skader meg, men samtidig vil jeg mer enn alt i verden beholde den tette relasjonen til terapeuten. Vi var jo enig om at vi var sjelevenner og at vi aldri skulle avslutte terapien. 

Hva er en grenseløs behandler? At de trår over de etiske grensene?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje er noe av det farligste er at både pasient og behandler roter seg inn i en logikk som sier at jo mer øyeblikkets behov dekkes, jo mer kan tidlige skader repareres. Dessverre er det ikke sånn.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var dere begge enige om at dere var sjelsvenner og at dere aldri skulle avslutte terapien???

Fatter ikke at sånt skjer. Det er svært uprofesjonellt, og det er ikke terapi. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hva er en grenseløs behandler? At de trår over de etiske grensene?

En behandler som har kontakt med pasient på sms og telefon døgnet rundt utenom terapitimene. Som klemmer. Mye. Som kommer på besøk utenom arbeidstid. Som sier og viser at h*n er glad i meg. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, MxxM skrev:

Var dere begge enige om at dere var sjelsvenner og at dere aldri skulle avslutte terapien???

Fatter ikke at sånt skjer. Det er svært uprofesjonellt, og det er ikke terapi. 

Ja, vi var begge enig om det, og jeg trodde på at det var sant. Vi skulle aldri avslutte. H*n lovet meg det. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. 

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En behandler som har kontakt med pasient på sms og telefon døgnet rundt utenom terapitimene. Som klemmer. Mye. Som kommer på besøk utenom arbeidstid. Som sier og viser at h*n er glad i meg. 

Å jeg hadde en sånn fra dagsenteret, det er den beste jeg noen gang har hatt. Hun brydde seg virkelig, tror ikke jeg satt nok pris på henne mens hun levde. Nå er hun dø. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi var begge enig om det, og jeg trodde på at det var sant. Vi skulle aldri avslutte. H*n lovet meg det. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. 

Er det hn eller du som har avsluttet nå?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, MxxM skrev:

Er det hn eller du som har avsluttet nå?

Jeg. Jeg vet ikke hva som gikk opp for terapeuten nå, men nå er h*n plutselig iskald, avvisende og aggressiv og vil ikke ha noe med meg å gjøre. Jeg måtte gå. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å jeg hadde en sånn fra dagsenteret, det er den beste jeg noen gang har hatt. Hun brydde seg virkelig, tror ikke jeg satt nok pris på henne mens hun levde. Nå er hun dø. 

Jeg trodde og syntes også det, at det måtte være den beste behandleren som finnes. Helt til h*n plutselig forandret seg totalt, kuttet ut alt det som har vært så godt og ble kald, avvisende og aggressiv. 

AnonymBruker
Skrevet

Forstår litt Hva jeg syntes var vanskelig var å forstå at en lege er en lege hele livet

Kanskje er det tilknyttningsangst Man har opplevet så altfor ofte at mennesker man for stor del setter pris på faller fra så dessverre Så mye alvorlig rammer hver dag

Følte mye harme fordi han antydet så mye negativt om de nærmeste og også foreslo terrapitimer tett opp mot julaften antagelig i mangel av annen tid da han er kristen og sånn Følte også at jeg manglet range eller stort nok følsesregister Min metode er alltid flukten

Hjalp meg å gå opp i de nærmeste og alt forsømt

Syntes liksom man vinner hver dag dagslyset kommer og utkjemper natt

Anonymkode: f1113...615

Gjest Kanuttius
Skrevet

Håper NHD kommer med innspill her. 

Altså, leger og psykologer (og annet helsepersonell) har en etisk lov å forholde seg til. Brytes denne kan den lisensen bli tatt og behandleren kan ikke lenger jobbe med pasienter. Dette skjedde med en lege på legevakten her jeg bor netopp. Han ble for vennskapelig med en pasient. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg. Jeg vet ikke hva som gikk opp for terapeuten nå, men nå er h*n plutselig iskald, avvisende og aggressiv og vil ikke ha noe med meg å gjøre. Jeg måtte gå. 

Tror du gjorde et fornuftig valg! Be om henvisning til en annen om du fortsatt trenger behandling!

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, BamseLiten skrev:

Håper NHD kommer med innspill her. 

Altså, leger og psykologer (og annet helsepersonell) har en etisk lov å forholde seg til. Brytes denne kan den lisensen bli tatt og behandleren kan ikke lenger jobbe med pasienter. Dette skjedde med en lege på legevakten her jeg bor netopp. Han ble for vennskapelig med en pasient. 

Jeg håper også, dypt og inderlig, at NHD kommer med innspill her. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Villanda skrev:

Tror du gjorde et fornuftig valg! Be om henvisning til en annen om du fortsatt trenger behandling!

Jeg leste en artikkel om det i psykologtidsskriftet her en dag. Der hevdes det at pasienter som har vært i destruktive terapirelasjoner har vanskelig for å få hjelp til å bearbeide nettopp disse sårene som terapeuten har laget - i tillegg til de opprinnelige problemene. At flertallet av behandlere sier nei til å ta i mot pasienten dersom de får vite at det er det som er "bestillingen". 

Jeg er på ingen måte ferdig behandlet og jeg har flere problemer nå enn før jeg begynte i terapi. Jeg skulle helst hatt ny behandler i går. Hvor lenge er det vanlig å måtte vente på behandling dersom man skal henvises? H*n jeg har gått til nå driver privat praksis. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...