Gå til innhold

Kastet ut av DPS ved innvilgelse av uføretrygd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ble uføretrygdet begynte DPS å dytte meg ut. Tidligere var de faktisk "serviceinnstilte", og det var bare å ringe hvis det var noe. Men når jeg fikk innvilget trygd endret det seg. Det startet med at min daværende behandler "glemte" avtaler vi hadde. Jeg møtte opp, og satt ofte og ventet opp mot 1 time. Noen ganger satt jeg og ventet i kanskje 1 time, før de i resepsjonen tok kontakt med psykiateren, og da fikk jeg beskjed om at psykiateren ikke hadde noen avtale med meg den dagen.

Så sluttet denne behandleren, og jeg fikk ny. Da ble jeg oppfordret til å slutte. De sa at de ikke ville "tvinge meg til å slutte", men at "behandlingen ikke hadde effekt", slik at det ikke var noen grunn til at jeg fortsatte der. Etterhvert så sluttet jeg jo, siden det var det de ville - jeg fikk uansett ikke flere timer hvis det ikke var noe "akutt" (som de kalte det). Jeg lurte på hva "akutt" betød, men jeg skjønte ikke svaret.

Så sånn er det systemet fungerer. De forsøker å rehabilitere, dvs. bistå i det arbeidet NAV gjør, men hvis de bestemmer seg for at det ikke nytter, blir man gitt opp. Hadde sikkert fått en innleggelse hvis jeg var suicidal eller psykotisk, men jeg trodde folk flest kunne gå til psykolog - man hører støtt og stadig om folk som "møter veggen" og er "stresset" som går til psykolog. Da er det merkelig at man ikke er psyk nok når man har fått uføretrygd pga. psykiatrisk lidelse.

Det var ikke jeg som foreslo uføretrygd, og det er så desidert ikke noe jeg har mast meg til. Jeg har forsøkt masse; studier og attføringsbedrifter, diverse aktiviteter i kommunen og andre "lavterskeltilbud". Når vi bestemte oss for å søke på uføretrygd så fikk jeg beskjed om at "NÅ skulle jeg endelig få skikkelig hjelp", og at jeg skulle få trygden fordi jeg skulle få best mulig hjelp...........................................................................................................................................................

Så jeg tenker at det er noe som har skjedd, som har gjort at de har forandret mening om meg. F.eks. at de mener jeg er frisk, og bare har lurt dem, og derfor ikke vil ha noe mer med meg å gjøre.

Men men.

Anonymkode: 1ad6b...d49

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge var du i "behandling" før du ble trygda?

Anonymkode: 8448c...63c

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva mener du at du fikk at av behandlingen på DPS før den ble avsluttet? Hva hjalp det på? Hvordan ble din funksjon bedre?

Mener du at denne fremgangen vil fortsette ved videre behandling på DPS?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor lenge var du i "behandling" før du ble trygda?

10 år totalt, ikke sammenhengende.

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Hva mener du at du fikk at av behandlingen på DPS før den ble avsluttet? Hva hjalp det på? Hvordan ble din funksjon bedre?

Mener du at denne fremgangen vil fortsette ved videre behandling på DPS?

Når man bruker antipsykotika og stemningsstabiliserende medisiner bør man ha anledning til at en psykiater kan vurdere dette av og til. Men jeg antar det ikke spiller noen rolle å bruke samme dose til man dør.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 år totalt, ikke sammenhengende.

Hvis 10 års behandling ikke hadde effekt, men det vel ikke trolig at videre behandling skulle ha effekt?

Ellers har jeg en teori om at systemet prioriteter de som er i jobb, har forsørgeransvar, eller sjarmende personer som er flinke til å snakke for seg (pene damer, etc.) selv om ingen vil snakke om akkurat det. :ph34r:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når man bruker antipsykotika og stemningsstabiliserende medisiner bør man ha anledning til at en psykiater kan vurdere dette av og til. Men jeg antar det ikke spiller noen rolle å bruke samme dose til man dør.

Det er jeg helt enig i. Tre-fire konsultasjoner i året bør det være hos en kompetent lege (psykiater eller erfaren LiS).

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Det er jeg helt enig i. Tre-fire konsultasjoner i året bør det være hos en kompetent lege (psykiater eller erfaren LiS).

Da antar jeg at de mener jeg er frisk.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvis 10 års behandling ikke hadde effekt, men det vel ikke trolig at videre behandling skulle ha effekt?

Ellers har jeg en teori om at systemet prioriteter de som er i jobb, har forsørgeransvar, eller sjarmende personer som er flinke til å snakke for seg (pene damer, etc.) selv om ingen vil snakke om akkurat det. :ph34r:

Tror det stemmer.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med første setning.

Når det gjelder prioritering, skal en følge "Prioriteringsveilederen". Den sier også noe om hvem som skal prioriteres i spesialisthelsetjenesten og hvem som skal få sin hjelp i kommunen. Her skal en blant annet se på helsegevinst sett i forhold til ressursinnsats. Da kommer din første setning inn.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Enig med første setning.

Når det gjelder prioritering, skal en følge "Prioriteringsveilederen". Den sier også noe om hvem som skal prioriteres i spesialisthelsetjenesten og hvem som skal få sin hjelp i kommunen. Her skal en blant annet se på helsegevinst sett i forhold til ressursinnsats. Da kommer din første setning inn.

Ja, det er sånn det skal gjøres. Ikke nødvendigvis at det skjer i praksis, eller at det i praksis er i nærheten av å gjøres slik.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis DPS og fastlegekontoret mener jeg ikke er psykisk syk, eller har en psykisk lidelse som krever medisiner, er det ikke riktig av meg å slutte på medisiner? Må man ikke høre på ekspertene?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis DPS og fastlegekontoret mener jeg ikke er psykisk syk, eller har en psykisk lidelse som krever medisiner, er det ikke riktig av meg å slutte på medisiner?

Mener de det da?

Skrevet

Det høres rart ut at de både skulle mene at du er frisk (og dermed selvsagt ikke trenger medisiner) og at de skriver ut medisiner til deg.

Er det slik at du er frisk fordi du bruker medisiner?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Mener de det da?

Det virker slik, når de ikke gir meg muligheten for medisinvurderinger. Fastlegen mener jeg er frisk, han kunne ikke se noe unormalt med meg, sa han. Han sa også at jeg oppførte meg som en jente.

2 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Det høres rart ut at de både skulle mene at du er frisk (og dermed selvsagt ikke trenger medisiner) og at de skriver ut medisiner til deg.

Er det slik at du er frisk fordi du bruker medisiner?

Tror de gir faen, og bare skriver de ut fordi jeg ønsker det.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker slik, når de ikke gir meg muligheten for medisinvurderinger. Fastlegen mener jeg er frisk, han kunne ikke se noe unormalt med meg, sa han.

Fordi medisinene virket?

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sa også at jeg oppførte meg som en jente.

Sånn helt uten videre?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Fordi medisinene virket?

Han sa han hadde møtt folk med min diagnose tidligere, og de var helt anderledes. De virket helt "syke", sa han. Jeg derimot virket frisk.

1 minute ago, AnonymBruker said:

Sånn helt uten videre?

Ja, han begynte å mumle noe om dette, akkurat som resten av de jævlene som er omkring meg.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke noen av dere har en fastlege som forteller om en til andre pasienter, som gjerne kjenner en, og da sier at man er frisk. Men det hjelper ikke å bytte fastlege, fordi de er noen rotter hele gjengen.

AnonymBruker
Skrevet

Mens de som mener jeg er frisk/snylter, det er de samme folkene som roper og banner ved mindre frustrasjon, f.eks. hvis det er mye mygg. Men det handler om å bygge relasjoner, og smigre seg til sympati og støtte, og utstøte andre.

• Gjest låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...