Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De glemte jeg å få. Jeg syns nesten det er litt deprimerende. Overalt kan man lese historier om folk med adhd og/eller asperger hvor det legges vekt på de gode egenskapene vi ofte har. F.eks mer energi, kreativitet, evne til å kunne "alt" innen et emne o.s.v. Alle de kjente personene med adhd eller asperger. I mitt tilfelle gjør adhd'en at jeg aldri klarer slappe av, noe som igjen fører til at jeg aldri er utvilt eller har ekstra energi. Jeg bruker energi selv når jeg ikke gjør noenting. Musklene bærer mer og mer preg av å alltid være litt i spenn. Jeg finnes ikke kreativ slik man visst nok gjerne skal være når man har adhd. Jeg kan ikke veldig mye innen et emne som endel med asperger, for samme hvor interessant jeg syns det er så får jeg ikke til å konsentrere meg.

Så hva skal man fokusere på for å få til å føle seg litt bedre? Jeg føler veldig ofte at diagnosene krasjer. Jeg vil gjerne ha kontroll og system, men jeg får det ikke til. Jeg vil gjerne lære alt innen et emne, men jeg får det ikke til. Jeg vil gjerne være tålmodig og bli god i noe, men jeg får det ikke til. F.eks driver jeg med 4 forskjellige hundesporter, men blir aldri spesielt god i noen av dem. For etterhvert blir jeg lei og klarer ikke pirket som må til. Så kommer det nye regler man må lære seg og da faller jeg helt av lasset. Den ene dagen tenker jeg "nei, nå satser vi alt på lydighet". Dagen etter tenker jeg "Blæ, lydighet, nei det blir spesial-søk".

Jeg blir sliten av meg selv!

Skrevet
14 minutter siden, Trine skrev:

De glemte jeg å få. Jeg syns nesten det er litt deprimerende. Overalt kan man lese historier om folk med adhd og/eller asperger hvor det legges vekt på de gode egenskapene vi ofte har. F.eks mer energi, kreativitet, evne til å kunne "alt" innen et emne o.s.v. Alle de kjente personene med adhd eller asperger. I mitt tilfelle gjør adhd'en at jeg aldri klarer slappe av, noe som igjen fører til at jeg aldri er utvilt eller har ekstra energi. Jeg bruker energi selv når jeg ikke gjør noenting. Musklene bærer mer og mer preg av å alltid være litt i spenn. Jeg finnes ikke kreativ slik man visst nok gjerne skal være når man har adhd. Jeg kan ikke veldig mye innen et emne som endel med asperger, for samme hvor interessant jeg syns det er så får jeg ikke til å konsentrere meg.

Så hva skal man fokusere på for å få til å føle seg litt bedre

Driv med det du liker, turer med bikkjer i skog og mark?

Skrevet

Gode personlige egenskaper har du mange av Trine, problemet i mine øyne er vel heller mer i retning at du ikke klarer å få øye på dem selv.

Skrevet
2 minutter siden, slabbedask skrev:

Driv med det du liker, turer med bikkjer i skog og mark?

Ja, liker turer med bikkjer, liker å trene med dem også, men kommer liksom ingen vei. Prøver å akseptere at de tankene om at vi skal bli dritflinke bare er noen tullete tanker jeg får meg jevne mellomrom. Det viktigste er at man trives med det man gjør, sier dem.

Men man skal jop ha noen spesielle evner med disse diagnosene. Det har jeg ikke.

Skrevet
2 minutter siden, XbellaX skrev:

Gode personlige egenskaper har du mange av Trine, problemet i mine øyne er vel heller mer i retning at du ikke klarer å få øye på dem selv.

Næh, vet nå ikke det men... Uansett, i alle sånne innlegg om å fokusere på det positive med diagnosene så er de positive tingene egenskaper jeg overhode ikke har. Om jeg bare hadde klart å konsentrere meg så kunne jeg kanskje blitt flink i noe.

Gjest Gargamel
Skrevet
6 minutter siden, Trine skrev:

Ja, liker turer med bikkjer, liker å trene med dem også, men kommer liksom ingen vei. Prøver å akseptere at de tankene om at vi skal bli dritflinke bare er noen tullete tanker jeg får meg jevne mellomrom. Det viktigste er at man trives med det man gjør, sier dem.

Men man skal jop ha noen spesielle evner med disse diagnosene. Det har jeg ikke.

De fleste er middels i det de driver med, men sånt kommer ikke i avisen.

Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Næh, vet nå ikke det men... Uansett, i alle sånne innlegg om å fokusere på det positive med diagnosene så er de positive tingene egenskaper jeg overhode ikke har. Om jeg bare hadde klart å konsentrere meg så kunne jeg kanskje blitt flink i noe.

Det kan ha noe med å gjøre at du befinner deg i en relativt sammensatt sykdoms "kategori", dessuten finnes det ulike grader av de diagnosene du har. Uansett diagnoser så har du som resten av oss positive egenskaper, kanskje du får bruke 2017 i å øve deg opp til å legge merke til dem.

Skrevet
32 minutter siden, Trine skrev:

Så hva skal man fokusere på for å få til å føle seg litt bedre? Jeg føler veldig ofte at diagnosene krasjer. Jeg vil gjerne ha kontroll og system, men jeg får det ikke til. Jeg vil gjerne lære alt innen et emne, men jeg får det ikke til. Jeg vil gjerne være tålmodig og bli god i noe, men jeg får det ikke til. F.eks driver jeg med 4 forskjellige hundesporter, men blir aldri spesielt god i noen av dem. For etterhvert blir jeg lei og klarer ikke pirket som må til. Så kommer det nye regler man må lære seg og da faller jeg helt av lasset. Den ene dagen tenker jeg "nei, nå satser vi alt på lydighet". Dagen etter tenker jeg "Blæ, lydighet, nei det blir spesial-søk".

Jeg blir sliten av meg selv!

Du er en av dem jeg liker aller best her inne,du har så mange gode og fornuftige svar. Teller det for deg? 

Skrevet
6 timer siden, Trine skrev:

Enig med andre her - du ser det ikke selv :) 

Konsentrasjonsmangel: det er jo en del av diagnosen? 

Skrevet
8 timer siden, Gargamel skrev:

De fleste er middels i det de driver med, men sånt kommer ikke i avisen.

Men da er det en jævlig dårlig trøst med sånne innlegg som liksom skal få en til å se det positive med å ha adhd/asperger. Jeg føler meg bare enda mer ubrukelig etter å ha lest sånne innlegg. Det virker som det er forventet at man skal ha noen veldig sterke egenskaper.

Skrevet
8 timer siden, XbellaX skrev:

Det kan ha noe med å gjøre at du befinner deg i en relativt sammensatt sykdoms "kategori", dessuten finnes det ulike grader av de diagnosene du har. Uansett diagnoser så har du som resten av oss positive egenskaper, kanskje du får bruke 2017 i å øve deg opp til å legge merke til dem.

Jeg trodde alle hadde noe de var litt flinkere til enn gjennomsnittet. Ser jo her inne også, noen er ekstra gode i matte, noen er ekstra gode i språk. Og de får det bekreftet i hverdagen ved at folk forteller dem det. Jeg har ikke tålmodighet eller konsentrasjon/fokus til å bli ekstra god i noe, men alikevel så vil jeg det. Det er også her adhd og asperger krasjer med hverandre.

Skrevet
8 timer siden, Naivja skrev:

Du er en av dem jeg liker aller best her inne,du har så mange gode og fornuftige svar. Teller det for deg? 

Tusen takk :) Jeg føler at jeg har dumme svar for det er alltid en eller ennen som skal diskutere det jeg skriver, og da blir det bare rot for meg. Diskusjoner er jeg ikke noe god på for de går altfor fort og jeg klarer ikke huske hva som har blitt sagt/skrevet. Så skal jeg svare altfor fort for jeg lærer visst aldri at jeg må tenke meg godt om før jeg svarer. Men det teller for meg at noen syns jeg kan svare fornuftig på ting.

Skrevet
1 time siden, MxxM skrev:

Enig med andre her - du ser det ikke selv :) 

Konsentrasjonsmangel: det er jo en del av diagnosen? 

Ja, det er en del av diagnosen. Så leser man om alle som får en helt ny verden når de begynner på medisiner, men her er det ingen medisiner som fungerer. Bare Strattera som gjør meg litt roligere, men det er så lite at jeg merker ikke effekten før jeg slutter å ta medisinene. Men de har heller ingen bivirkninger så da tar jeg dem for den lille effekten de gir.

Gjest Gargamel
Skrevet
1 time siden, Trine skrev:

Tusen takk :) Jeg føler at jeg har dumme svar for det er alltid en eller ennen som skal diskutere det jeg skriver, og da blir det bare rot for meg. Diskusjoner er jeg ikke noe god på for de går altfor fort og jeg klarer ikke huske hva som har blitt sagt/skrevet. Så skal jeg svare altfor fort for jeg lærer visst aldri at jeg må tenke meg godt om før jeg svarer. Men det teller for meg at noen syns jeg kan svare fornuftig på ting.

Du fyrer deg opp ganske kjapt i diskusjoner, men de andre problemene du nevner ser jeg ikke mye til. I denne tråden ser det f.eks ut som du får med deg alt alle sier, og kommer med velformulerte, adekvate svar. 

Utad virker ikke hodet ditt er så vimsete som du vil ha det til.

Skrevet

Jeg tror også at de fleste er ganske gjennomsnittlige.  Men jeg tror at en positiv grunnholdning har mye å si, og det tror jeg er noe de fleste kan fokusere på og evt forbedre. Dersom en i utgangspunltet tenker at andre sikkert vil en vel eller at en selv gjør så godt en kan, tror jeg at en får en bedre selvfølelse.

Jeg var en av de beste i mange fag på barne- og ungdomsskolen. På videregående hadde jeg et par fag med toppkarakterer. På universitetet var jeg vel helt gjennomsnittlig. Jeg er lite kreativ og litt lite praktisk. Jeg er imidlertid en god venn og en ganske god mor tror jeg. Du har også gode egenskaper Trine! Du er praktisk og nevenyttig. Du firklarer veldig godt om tingene du kan ig er opptatt av (f.eks hunder, natur, elektrisitet). Du vil ha redelighet og rettferdighet og jeg tror du er en god og trofast venn! Få av oss blir best på noe. Jeg synes det er helt greit å ikke gå til topps i noe, men jeg setter vennskap og gleden i naturen veldig høyt.

Skrevet
1 time siden, Gargamel skrev:

Du fyrer deg opp ganske kjapt i diskusjoner, men de andre problemene du nevner ser jeg ikke mye til. I denne tråden ser det f.eks ut som du får med deg alt alle sier, og kommer med velformulerte, adekvate svar. 

Utad virker ikke hodet ditt er så vimsete som du vil ha det til.

Det er fordi jeg leser mange ganger. Det er lettere for meg når ting foregår skriftlig enn muntlig. Men jeg bruker veldig mye energi på å få med meg veldig lite og jeg er avhengig av at det er helt stille rundt meg for å få med meg noe.

Skrevet (endret)
3 timer siden, Trine skrev:

Med 940 likes må du definitivt gjøre noe riktig!

Synes du har veldig gode svar jeg! Ser ikke mye til diagnosene dine gjennom svarene.

Dessverre er det en håndfull personer på DOL som føler det rettferdig å rakke ned på alt og alle, fordi de nok mener at samfunnet ellers behandler de så grusomt.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
32 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg tror også at de fleste er ganske gjennomsnittlige.  Men jeg tror at en positiv grunnholdning har mye å si, og det tror jeg er noe de fleste kan fokusere på og evt forbedre. Dersom en i utgangspunltet tenker at andre sikkert vil en vel eller at en selv gjør så godt en kan, tror jeg at en får en bedre selvfølelse.

Jeg var en av de beste i mange fag på barne- og ungdomsskolen. På videregående hadde jeg et par fag med toppkarakterer. På universitetet var jeg vel helt gjennomsnittlig. Jeg er lite kreativ og litt lite praktisk. Jeg er imidlertid en god venn og en ganske god mor tror jeg. Du har også gode egenskaper Trine! Du er praktisk og nevenyttig. Du firklarer veldig godt om tingene du kan ig er opptatt av (f.eks hunder, natur, elektrisitet). Du vil ha redelighet og rettferdighet og jeg tror du er en god og trofast venn! Få av oss blir best på noe. Jeg synes det er helt greit å ikke gå til topps i noe, men jeg setter vennskap og gleden i naturen veldig høyt.

Men jeg vet at jeg hadde kunnet mye bedre om jeg hadde klart å holde fokus. Ofte opplever jeg også å ikke få fram ting jeg kan fordi hjernen ikke jobber raskt nok. Det er ikke så mye et problem skriftlig som det er muntlig. Det er dritvanskelig å kommunisere. Jeg er en trofast venn, men om jeg er en god venn er jeg ikke så sikker på. Det er ikke så mange jeg orker å være venn med og de jeg føler jeg kan være meg selv sammen med er så opptatt at de vel egentlig ikke har tid til venner. Men kanskje det er like greit, så kan jeg "snakke" med dem på chat mens jeg sitter trygt hjemme i hula mi. 

stjernestøv
Skrevet
12 timer siden, Trine skrev:

Hunder er din ting, det er en spesiell evne det :) Det er du god på!

Skrevet
6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Med 940 likes må du definitivt gjøre noe riktig!

Synes du har veldig gode svar jeg! Ser ikke mye til diagnosene dine gjennom svarene.

Dessverre er det en håndfull personer på DOL som føler det rettferdig å rakke ned på alt og alle, fordi de nok mener at samfunnet ellers behandler de så grusomt.

Haha...ellerså skriver jeg for mye ;)

Nei, andre ser ikke så mye til diagnosene mine, kun de som kjenner meg veldig godt. Jeg bruker mye energi på at det ikke skal syns.

Du har vel rett i disse personene. Men en skrev f.eks at jeg hadde jobbet hardt for å få diagnosen. Jeg har jo ikke det. Jeg har bare vært igjennom den utredningen fastlegen har sagt at jeg skal igjennom. Så er det ei jeg kjenner som mente at det ikke kunne stemme for hun kjente flere med asperger og de var overhode ikke sånn som meg. Men de som kjenner meg veldig godt mener at diagnosen forklarer veldig mye.

Nei, jeg vet ikke jeg. Skulle ønske jeg ikke prøvde så forbanna hardt. Jeg sliter bare ut meg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...