Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du er en flott person jeg trine.. Skulle likt å bli kjent med deg i RL :) 

Skrevet
1 time siden, Kayia skrev:

Enig i det :) - med unntak av den siste tidens dialog med én spesifikk bruker. Jeg håper dere slutter å diskutere/hakke hverandre slik dere gjør p.t. begge to ;)

Ja, noen ganger burde jeg satt meg på hendene mine.

Skrevet
20 timer siden, Trine skrev:

De glemte jeg å få. Jeg syns nesten det er litt deprimerende. Overalt kan man lese historier om folk med adhd og/eller asperger hvor det legges vekt på de gode egenskapene vi ofte har. F.eks mer energi, kreativitet, evne til å kunne "alt" innen et emne o.s.v. Alle de kjente personene med adhd eller asperger. I mitt tilfelle gjør adhd'en at jeg aldri klarer slappe av, noe som igjen fører til at jeg aldri er utvilt eller har ekstra energi. Jeg bruker energi selv når jeg ikke gjør noenting. Musklene bærer mer og mer preg av å alltid være litt i spenn. Jeg finnes ikke kreativ slik man visst nok gjerne skal være når man har adhd. Jeg kan ikke veldig mye innen et emne som endel med asperger, for samme hvor interessant jeg syns det er så får jeg ikke til å konsentrere meg.

Så hva skal man fokusere på for å få til å føle seg litt bedre? Jeg føler veldig ofte at diagnosene krasjer. Jeg vil gjerne ha kontroll og system, men jeg får det ikke til. Jeg vil gjerne lære alt innen et emne, men jeg får det ikke til. Jeg vil gjerne være tålmodig og bli god i noe, men jeg får det ikke til. F.eks driver jeg med 4 forskjellige hundesporter, men blir aldri spesielt god i noen av dem. For etterhvert blir jeg lei og klarer ikke pirket som må til. Så kommer det nye regler man må lære seg og da faller jeg helt av lasset. Den ene dagen tenker jeg "nei, nå satser vi alt på lydighet". Dagen etter tenker jeg "Blæ, lydighet, nei det blir spesial-søk".

Jeg blir sliten av meg selv!

Du svarte tidligere på spørsmål om å lykkes/ hva du har lykkes med i livet. Kan du hente det fram igjen?

Skrevet
1 time siden, umakenverdt skrev:

Haha, det er skikkelig vanskelig ikke bare å fokusere på det etter men. Du klarer det av og til og det er bra, på tross av det som kommer etter menet ;)

Der kommer det igjen. Jeg får til det og det er positivt, men dette er jo lekende lett for andre. Det foran menet er jo viktig også, selv om det ikke kjennes slik.

Og så er det jo slik at vi er forskjellige og har ulike forutsetninger. Jeg glemmer også det mange ganger når jeg sammenligner det jeg gjør, med andres prestasjoner. Jeg opplever at jeg får mye mindre til og har mindre gode egenskaper enn for eksempel deg, men vet at du ikke ser det på samme måte og ingen av oss ser vel det som det faktisk er. 

Ikke alle forutsetninger eller bagasje synes, og det må vi bare leve med. Dette gjelder jo for mange. Vi kan ikke vite om folk forstår, men det viktigste er at vi selv forstår at våre forutsetninger og bagasje har betydning, og at det gjør at vi ikke dømmer oss selv altfor hardt.

Ja, man burde vel ikke bry seg så mye om hva andre får til. Det er vanskelig. Egentlig, forholdene tatt i betraktning, så har jeg jo fått til endel.

Det som har gjort meg litt opprørt i det siste er at det fokuseres så mye på disse sterke sidene til folk med adhd og asperger. Når man ikke har disse sterke sidene så føler man at man ikke har noenting. Også er det så mange som har fått så god effekt av medisiner så jeg er vel kanskje litt skuffa over at jeg ikke har det.

Haha...du har flere gode egenskaper enn det jeg har. Du er jo smart :D også kommer du med masse gode råd og fornuftige svar.

Ja, det er sant. Det gjelder for mange. Jeg forstår jo ikke alle andre heller, så jeg kan ikke forvente at folk skal forstå meg heller. Vi får jobbe med å forsøke å ikke dømme oss selv for hardt.

Skrevet
38 minutter siden, MxxM skrev:

Synes du er en flott person jeg trine.. Skulle likt å bli kjent med deg i RL :) 

Tusen takk :)

Skrevet
23 minutter siden, Villanda skrev:

Du svarte tidligere på spørsmål om å lykkes/ hva du har lykkes med i livet. Kan du hente det fram igjen?

Jeg finner ikke den tråden. Skal fortsette å lete. Var det lenge siden?

Skrevet
43 minutter siden, Villanda skrev:

"Enn så lenge har jeg vel lykkes ganske greit med den hunden jeg har. Jeg klarte å få et fagbrev, selv om jeg ikke har noen nytte av det nå. Så har jeg et hus (eller et halvt hus, resten har banken) og en bil."

Er det dette du mener? Syns ikke det er en veldig imponerende liste. Så har jeg slitt veldig mye for å få det til, spesielt det fagbrevet som jeg ikke har nytte av lenger.

Skrevet
1 time siden, Trine skrev:

Ja, man burde vel ikke bry seg så mye om hva andre får til. Det er vanskelig. Egentlig, forholdene tatt i betraktning, så har jeg jo fått til endel.

Det som har gjort meg litt opprørt i det siste er at det fokuseres så mye på disse sterke sidene til folk med adhd og asperger. Når man ikke har disse sterke sidene så føler man at man ikke har noenting. Også er det så mange som har fått så god effekt av medisiner så jeg er vel kanskje litt skuffa over at jeg ikke har det.

Haha...du har flere gode egenskaper enn det jeg har. Du er jo smart :D også kommer du med masse gode råd og fornuftige svar.

Ja, det er sant. Det gjelder for mange. Jeg forstår jo ikke alle andre heller, så jeg kan ikke forvente at folk skal forstå meg heller. Vi får jobbe med å forsøke å ikke dømme oss selv for hardt.

Nettopp :) Du har fått til en del og det er imponerende. Jeg får heller ikke til å ikke bry meg så mye om hva andre får til, men det er et mål for det nye året å arbeide for å klare det :)

Jeg tenker vel at alle som har en diagnose er forskjellige, og at det også der er vanskelig å sammenligne. Forholdene tatt i betraktning har du jo fått til en del :) Og så må du jo huske på at du ikke har fått forklaringen (diagnosen) din så lenge, det tar vel kanskje også litt tid å se sine sterke sider når man ser hen til alt det man i all tid har kjent på av plager/symptomer. Sammensetningen av symptomer/plager og evner er vel helt forskjellig fra person til person og kanskje dine sterke sider ikke er det samme som andres sterke sider, selv om dere har samme diagnose. Minn deg på at forholdene tatt i betraktning har du fått til en del. Jeg tror ikke diagnosene unnvikende personlighetsforstyrrelse, sosial angst eller spiseforstyrrelse gir noen særlige sterke sider heller, men det er vel kanskje en forklaring på mine svake sider/dårlige egenskaper/symptomer.

Jeg er ikke enig, dine praktiske evner ser jeg på som mye viktigere enn å klare å lese bøker. Men jeg tror ikke vi skal ta en diskusjon på det for tror ikke vi blir enige. Jeg mener i alle fall at du har mange gode egenskaper (selv om jeg forstår og hører deg si at du strever med å klare å utnytte dem i alle situasjoner).

Vi kan vel aldri forstå andre fullt ut, og det er vel en realitet man må leve med. Vi får bare forsøke å forstå så langt som mulig og godta at andre ikke kan gjøre noe mer enn det vi kan når det gjelder å forstå.

Jeg vet ikke om dette gir noen mening eller bare er babbel, men det er noen av mine tanker akkurat nå ;)

Skrevet
54 minutter siden, Trine skrev:

"Enn så lenge har jeg vel lykkes ganske greit med den hunden jeg har. Jeg klarte å få et fagbrev, selv om jeg ikke har noen nytte av det nå. Så har jeg et hus (eller et halvt hus, resten har banken) og en bil."

Er det dette du mener? Syns ikke det er en veldig imponerende liste. Så har jeg slitt veldig mye for å få det til, spesielt det fagbrevet som jeg ikke har nytte av lenger.

Men du har klart det, du har slitt deg til det og da er det imponerende synes jeg :) Hvis man bare skal skrive opp på listen det man har nytte av lenger, vil i alle fall mye forsvinne hos meg ;)

Skrevet
25 minutter siden, umakenverdt skrev:

Nettopp :) Du har fått til en del og det er imponerende. Jeg får heller ikke til å ikke bry meg så mye om hva andre får til, men det er et mål for det nye året å arbeide for å klare det :)

Jeg tenker vel at alle som har en diagnose er forskjellige, og at det også der er vanskelig å sammenligne. Forholdene tatt i betraktning har du jo fått til en del :) Og så må du jo huske på at du ikke har fått forklaringen (diagnosen) din så lenge, det tar vel kanskje også litt tid å se sine sterke sider når man ser hen til alt det man i all tid har kjent på av plager/symptomer. Sammensetningen av symptomer/plager og evner er vel helt forskjellig fra person til person og kanskje dine sterke sider ikke er det samme som andres sterke sider, selv om dere har samme diagnose. Minn deg på at forholdene tatt i betraktning har du fått til en del. Jeg tror ikke diagnosene unnvikende personlighetsforstyrrelse, sosial angst eller spiseforstyrrelse gir noen særlige sterke sider heller, men det er vel kanskje en forklaring på mine svake sider/dårlige egenskaper/symptomer.

Jeg er ikke enig, dine praktiske evner ser jeg på som mye viktigere enn å klare å lese bøker. Men jeg tror ikke vi skal ta en diskusjon på det for tror ikke vi blir enige. Jeg mener i alle fall at du har mange gode egenskaper (selv om jeg forstår og hører deg si at du strever med å klare å utnytte dem i alle situasjoner).

Vi kan vel aldri forstå andre fullt ut, og det er vel en realitet man må leve med. Vi får bare forsøke å forstå så langt som mulig og godta at andre ikke kan gjøre noe mer enn det vi kan når det gjelder å forstå.

Jeg vet ikke om dette gir noen mening eller bare er babbel, men det er noen av mine tanker akkurat nå ;)

Høres ut som et fornuftig mål. Mitt mål er å lære valp noe som helst. Føles som et håpløst mål for øyeblikket ;) Men jeg bør nok også ha som må å ikke bry meg så mye om hva andre får til.

Jeg forstår jo egentlig at jeg har fått til endel m.t.p. at jeg ikke har fått noe hjelp eller tilrettelegging. Jeg kan kanskje konsentrere meg i 5 min. Til sammenligning kan søsteren min konsentrere seg i 10 timer. Bare nå surrer tankene rundt på ingenting, mens jeg forsøker å konsentrere meg om hva jeg skal skrive.

Både praktiske evner og teoretiske evner er vel viktig. Men pga smertene i føttene så trenger jeg jo å ha teoretiske evner. Men det har jeg ikke.

Nei, vi kan ikke forstå andre fullt ut. Men kanskje er det viktigere at jeg prøver å forstå meg selv. Da hjelper det å ha navn på problemene.

Det gir mening det du skriver. Du har mange kloke tanker :)

41 minutter siden, umakenverdt skrev:

Men du har klart det, du har slitt deg til det og da er det imponerende synes jeg :) Hvis man bare skal skrive opp på listen det man har nytte av lenger, vil i alle fall mye forsvinne hos meg ;)

Joda, jeg har klart det. Nei, æsj, jeg får til det jeg får til, resten får bare være, det får noen andre ta seg av.

Skrevet
11 timer siden, Trine skrev:

Ja, var dette jeg mente. Selv om noen med adhd og asberger har spesielle, gode egenskaper, så gjelder ikke det alle. Og kanske greier mange av de seg dårligere enn du gjør, jamnt over. Å være veldig god på en særinteresser trenger ikke bety at de generelt greier seg bedre i hverdagen.

Skrevet

Prøv å ikke sammenligne med andre, men heller med deg selv, utfra dine horutsetvinger. 

Skrevet
12 minutter siden, Villanda skrev:

Ja, var dette jeg mente. Selv om noen med adhd og asberger har spesielle, gode egenskaper, så gjelder ikke det alle. Og kanske greier mange av de seg dårligere enn du gjør, jamnt over. Å være veldig god på en særinteresser trenger ikke bety at de generelt greier seg bedre i hverdagen.

Nei, det skjønner jeg. Det jeg blir litt lei av er at disse egenskapene trekkes fram som noe vi har. Sånn f.eks "Du må se det positive i det, folk med adhd er jo veldig kreative". Jaha, skulle det være noen trøst, jeg er jo så lite kreativ som overhode mulig ;) Jeg tror jeg har forklart meg dårlig i denne tråden.

Skrevet
2 minutter siden, Villanda skrev:

Prøv å ikke sammenligne med andre, men heller med deg selv, utfra dine horutsetvinger. 

Ja, jeg skal prøve på det. Av og til klarer jeg det, men så kommer jeg på at alle tror jeg er normal og da er det det som forventes, også legger jeg lista for høyt igjen. 

Skrevet
4 minutter siden, Trine skrev:

Nei, det skjønner jeg. Det jeg blir litt lei av er at disse egenskapene trekkes fram som noe vi har. Sånn f.eks "Du må se det positive i det, folk med adhd er jo veldig kreative". Jaha, skulle det være noen trøst, jeg er jo så lite kreativ som overhode mulig ;) Jeg tror jeg har forklart meg dårlig i denne tråden.

Synes du har forklart deg helt fint!

jeg ser hva du mener, føler det samme. Jeg er langt fra kreativ, eller føler på normale perioder mellom svingningene..noe som føles håpløst

Alle "forventer" og da setter vi grensa der...

Skrevet
7 minutter siden, Trine skrev:

Ok. Tror jeg forstår bedre nå hva du mener. Forstår at du blir lei..

Skrevet
1 minutt siden, Psykojenta skrev:

Synes du har forklart deg helt fint!

jeg ser hva du mener, føler det samme. Jeg er langt fra kreativ, eller føler på normale perioder mellom svingningene..noe som føles håpløst

Alle "forventer" og da setter vi grensa der...

Ja, jeg føler at det beste for meg hadde vært å drite i hva andre forventer, men om jeg gjør det så kommer jeg til å tiltrekke meg en negativ oppmerksomhet og jeg er ikke særlig glad i oppmerksomhet. Det er så jeg tenker at jeg skulle ønske jeg ikke hadde forsøkt så hardt hele livet, da hadde heller ikke folk forventet så mye av meg. Men da hadde jeg vel kanskje ikke hatt det jeg har heller.

Skrevet
7 minutter siden, Trine skrev:

Ja, jeg føler at det beste for meg hadde vært å drite i hva andre forventer, men om jeg gjør det så kommer jeg til å tiltrekke meg en negativ oppmerksomhet og jeg er ikke særlig glad i oppmerksomhet. Det er så jeg tenker at jeg skulle ønske jeg ikke hadde forsøkt så hardt hele livet, da hadde heller ikke folk forventet så mye av meg. Men da hadde jeg vel kanskje ikke hatt det jeg har heller.

Det er derfor vi ikke blir "oppdaga" før vi er voksne...

Skrevet
3 minutter siden, Psykojenta skrev:

Det er derfor vi ikke blir "oppdaga" før vi er voksne...

Ja, det er sant.

Nicklusheletida
Skrevet (endret)
På 8.1.2017 den 8.06, Trine skrev:

Tusen takk :) Jeg føler at jeg har dumme svar for det er alltid en eller ennen som skal diskutere det jeg skriver, og da blir det bare rot for meg. Diskusjoner er jeg ikke noe god på for de går altfor fort og jeg klarer ikke huske hva som har blitt sagt/skrevet. Så skal jeg svare altfor fort for jeg lærer visst aldri at jeg må tenke meg godt om før jeg svarer. Men det teller for meg at noen syns jeg kan svare fornuftig på ting.

Joda du er god til å diskutere og har god formuleringsevne, men du gjør det litt vanskelig for deg selv ved at du har piggene ute og lett kommer i krangel i diskusjonenr med andre. Virker som du misforstår en del og lett fyrer deg opp som Gargamel skriver. Tenker det må være litt slitsomt for deg :)

Ellers er vi gjennomsnittsmennesker de fleste av oss. Du er god med hundene dine. Du er tøff og sporty. Du er flink til å skrive. 

Endret av Nicklusheletida

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...