Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, hvis man kontinuerlig er nødt å fikle med skjegget sitt. Har en venn som når han ser på tv eller lignende situasjoner " koser" med haken sin. Når han blir sliten i armen bytter han hånd og fortsetter med den. Det er alltid samme bevegelsene og det kan være i flere timer omgangen. Vet ikke åssen jeg skal beskrive det helt men det ser ut som han ikke har kontroll på dette. Det ser nesten ut som han har spasmer når han blir extra ivrig. Jeg og andre prøver å spørre hvorfor han gjør det ,da sier han at han bare koser. Men jeg vet at dette egentlig plager han. Hva kan være grunn for dette og hvordan kan jeg få han til å la vær? Mvh kompis.

Anonymkode: 151e8...820

Videoannonse
Annonse
Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg tenker bare hvordan dessverre alle har det så anstrengt i våre dager dessverre med alt som skjer på arbeidsmarked  og verdi av verdensmarked på kaffe og sjokolade og gull og is Sterling og alle de nye tingene som er så bestemmende

Alt er ikke så lett Alle har sitt å tenke på

Husker da jeg gikk på videregående og tok på øyensverte også satt å plukket alt av igjen mye fordi det klødde så Mistet til slutt alle øyevipper Hun jeg leste lekser sammen med var kjempestressa Men det var stress som gjorde det Selv om det er bare å le v for min del Bare bagateller

Nå er det andre ting mange har det mer enn anstrengt nå dessverre Prøver å hjelpe der jeg kan

Skrevet

Høres ut som stimming. Det er en måte å roe seg selv ned på. Om det ikke plager deg så la han bare fortsette med det. Om det plager han (da mener jeg plager han, ikke at du tror det plager han) så kan du avtale med han at du sier ifra hver gang han begynner. Men er det stimming vil han bare finne en annen måte å roe seg ned på istede.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt naturlig for menn med skjegg. Om det plager han, får han ta skjegget :-)

AnonymBruker
Skrevet

Blir det som ved " neglebiting "?. Biter negler når jeg tenker, når jeg er stresset osv . Kan ikke la være .

Anonymkode: ab4c5...6b3

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det som ved " neglebiting "?. Biter negler når jeg tenker, når jeg er stresset osv . Kan ikke la være .

Jepp ;) Det er helt vanlig, men folk gjør dette i varierende grad. Noen er sikkert ikke engang klar over det.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Å klø seg i skjegget er kos. Neglebiting er selvskading.

Skrevet
23 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Men begge deler er self-stimulatory behavior ;) En ting er å klø seg i sjegget av og til, men det er ingenting i ts sitt innlegg som tyder på at denne kompisen bare gjør det av og til.

Skrevet

I så fall må du dele inn dette "self-stimulatory behavior" i konstruktiv og destruktiv.

Du mener vel ikke at onani og skjæring inn til beinet med kniv eller brenning med sigarett hører til i samme kategori?

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Selvskading? Det hørtes litt dramatisk ut. Negler består av døde celler, man skader jo ikke noe på kroppen så lenge det bare er døde ting man knasker på (gitt at man ikke biter seg til blods med vilje). I så fall er det jo selvskading å klippe håret også, eller å stusse skjegget etc. Jeg har i hvert fall aldri tenkt på neglebiting som selvskading. Mer en uvane som kan resultere i såre fingertupper, men det er aldri bevisst når jeg biter for langt ned i hvert fall.

Anonymkode: 4f7e1...980

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Er all neglbiting selvskading, eller snakker du om de som er ekstreme nå? 

AnonymBruker
Skrevet

Jaja . Da kan jeg tilføye selvskading på diagnoselisten min .:D

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I så fall må du dele inn dette "self-stimulatory behavior" i konstruktiv og destruktiv.

Du mener vel ikke at onani og skjæring inn til beinet med kniv eller brenning med sigarett hører til i samme kategori?

Om onanien foregår like mye som sjeggkløingen så er det vel på grensa til destruktivt? Skjæring inn til benet er jo selvskading og noe enkelte gjør for å dempe vonde følelser. Onani er normalt om det skjer i normale mengder. Å klø seg i sjegget og å bite negler kan ikke sammenlignes med å skjere seg selv inn til benet, men kan meget godt være en måte å fjerne stress eller noe man gjør for å hjelpe seg selv til å holde fokus på noe. Jeg beveger på benet eller fikler med ting for å lettere holde fokus når jeg prøver å konsentrere meg, eller for å roe meg ned når f.eks venteværelset på legekontoret er fullt av folk. I følge nevropsykologer er det normalt å ha en eller annen greie man gjør når man konsentrerer seg eller er stressa, men som regel er det i så liten grad at man egentlig ikke merker at man gjør det og andre legger heller ikke nødvendigvis merke til det. At det er bedre å klø seg i sjegget enn å bite negler er jeg enig i, men at å bite negler er selvskading syns jeg er fryktelig overdrevent. I såfall er det veldig mange mennesker som driver med selvskading 

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Han klør seg til han får senebetennelse i armen . Og virker noe ganger som om han er helt besatt, det er vanskelig å forklare. Og hvis jeg påpeker det og eventuelt holder hånden hans, veksler han hånd og benytter den. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...