Gå til innhold

NHD: PTSD . Hva er Flash back og hva er bare minner ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter en traumatisk episode opplevde jeg akutt, intens angst. Uvirkelighetsfølelse. Jeg prøvde så intenst å bortforklare det som skjedde at jeg holdt fast på en versjon som jeg kunne leve med. For meg var det på dette tidspunktet umulig å leve med sannheten. Jeg unngikk alt som kunne fortelle noe annet ... Helt til alt innhentet meg med en voldsom kraft. Jeg husket detaljer. Kunne høre lydene, se alt som skjedde for meg... dette forfulgte meg hele døgnet i ca 1.5 år. Jeg klarte å holde det vekke innimellom . Spesielt om kvelden da jeg var så utslitt at jeg ikke klarte å tenke så klart. Men med en gang tanken rundt dette kom frem i bevissthet fikk jeg intens katasrofefølelse. Jeg unngikk å lese aviser , se TV, var på vakt for hva folk snakket om. Alt for å unngå å vekke minnet .... Opplevde livet mitt som om det var over. Strever enda med å komme innpå livet , måtte slutte å jobbe da det traumatiske skjedde der. Hva må til for å kalle noe for PTSD . Og hva er Flash back. Hadde jeg bare minner? 

Anonymkode: b197a...6de

Skrevet

Flashbacks er ekstremt smertefullt. Du gjenopplever traumene som om det samme skjer nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte lyder tydelig inne i hodet fra episodene. Var tilbake i situasjonen og opplevde det veldig virkelig med samme voldsomme følelsene noen ganger. Men jeg visste det ikke var virkelig, men et minne... 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte lyder tydelig inne i hodet fra episodene. Var tilbake i situasjonen og opplevde det veldig virkelig med samme voldsomme følelsene noen ganger. Men jeg visste det ikke var virkelig, men et minne... 

Vet hvordan det er. 

AnonymBruker
Skrevet

Psykiater og lege er enig i PTSD diagnosen. Men fordi psykologspesialisten på DPSen  ikke hadde stillt denne diagnosen hadde jeg ikke rett på behandling for det (?). Hun mente at jeg hadde tegn på PTSD men at andre diagnoser var mer fremtredende . Må man ha en PTSD diagnose for å få hjelp med traumer ? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...