Gå til innhold

NHD: lyst til å bli lege, men har bipolar lidelse.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har lyst til å begynne på medisinstudiet, og lurer på om "noen" (jeg vet ikke helt hvem jeg sikter til her) har tilgang til min helsejournal, og kan sjekke hvilke diagnoser jeg har? Det jeg er redd for er at jeg ikke skal komme inn på medisinstudiet på grunn av min bipolar-diagnose, eller at jeg ikke skal få meg jobb fordi "noen" kan se at jeg har bpl. Tenkte kanskje at leger må oppgi egne diagnoser til "noen" av sikkerhetsmessige hensyn, eller at deres fysiske og psykiske helse vurderes før de får jobbe. Håper at det ikke er slik, og at min bp-diagnose er en privatsak. 

Forresten - jeg er klar over at medisinstudiet krever hardt arbeid, og også at det å være lege er et krevende yrke. Likevel håper jeg på å ikke bli kritisert for å ville bli lege selv om jeg har en psykisk sykdom (som heldigvis ikke alltid er aktiv). Det er dette jeg ønsker, og er motivert for. Jeg vil ikke leve i frykt for nye sykdomsperioder, og jeg vil ikke la sykdommen begrense meg mer enn nødvendig. Derfor tenker jeg på meg selv om frisk og kompetent akkurat mens jeg er nettopp det. 

Takk for svar :) 

Anonymkode: 2a944...1ae

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ingen får tilgang til din journal.

Tenk dog på følgende: Turnusarbeid er som gift for personer med bipolar lidelse. Du bør satse på en spesialitet uten nattevakter, og du bør finne en av disse attraktive.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ingen får tilgang til din journal.

Tenk dog på følgende: Turnusarbeid er som gift for personer med bipolar lidelse. Du bør satse på en spesialitet uten nattevakter, og du bør finne en av disse attraktive.

Ok, flott. Det er fastlege jeg ønsker å jobbe som i fremtiden, og det innebærer heldigvis ikke så mye nattevakter. - Men turnusarbeidet er det kanskje verre med. 

Anonymkode: 2a944...1ae

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...