Gå til innhold

Depresjon og matlyst- anyone?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiste en kanelsnurr lille julaften.Jeg tvang i meg mat på julaften, spiste en liten potet og litt rotmos første juledag. Så tvang jeg i meg litt mat på nyttårsaften og spiste litt pavlova i bursdagsselskap 3.januar. Spiste litt salat på torsdag. Utenom det har jeg ikke klart å få i meg noe. Blir kvalm bare ved tanken. Før har jeg overspist hver gang jeg har spist. Nå har jeg ikke energi til å ordne mat. Salaten var ferdigkutta i pose. Ikke klarer jeg se poenget med mat heller, selv om noe i meg (fornuften?) sier jeg må ha mat. Meninga var at jeg skulle lære meg å spise på nytt på nyåret- litt mindre enn før, men mer regelmessig(hver dag, 3-4ganger om dagen). Det kjennes totalt uoverkommelig ut. 

Ser jo fra før ikke poenget med livet, så hvordan i alle verden skal jeg klare se vitsen med mat?

Jeg har hatt veldig dårlig dømmekraft den siste tiden og klarer ikke se ting så klart som jeg burde. 

Tenker på om jeg kanskje burde slutte med antidepressiva, men vet ikke om det vil bli verre uten den. Mulig det gjør det. Jeg har nesten ikke klart å komme meg ut av døra i det siste pga energimangel, og det faktum at jeg ikke har klart å holde en ok personlig hygiene. Jeg tvang meg til en dusj i går, satte meg ned flere ganger for å komme meg gjennom den. Alt er tungt og vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg skal klare å komme meg på DPS på tirsdag da jeg anser avtalen som noe av det viktigste i livet akkurat nå. 

Dette ble mye tanker, men er det mulig at dette er nok en svingning, at den bare er "litt" tøffere enn tidligere?

Anonymkode: 098de...c9b

AnonymBruker
Skrevet

Røyking og matlyst henger sammen tror jeg Husker en psykolog på åttitall som nevnte at mange tok seg en røk for å dempe matlysta Jeg både damper er storrøyker og spiser mer enn jeg har anledning til å forbrenne

Samtidig tenker jeg fremdeles trassig at Hvorfor følge strømmen i ett og alt?

Vet hvor jeg selv er i livet men vet ikke så mye om hvor andre er i sitt liv?

Vet ikke så mye men vet at jeg håpet alltid det beste stort sett for alle

Den som lever får se Kanskje jeg burde om ikke annet starte opp litt selstudier innen kosthold og helse nå det er nytt år og gode gruer Men igjen

Hvorfor følge strømmen i ett og alt?

Vi kan jo alle tenke selv Og det er lov å bruke hodet fortsatt

Anonymkode: f56bc...66f

AnonymBruker
Skrevet

Nå røyker ikke jeg da. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel typisk tegn på moderat til alvorlig depresjon. (?). Veldig viktig at du kommer deg på DPSen på tirsdag.  Håper du da får hjelp med både matlyst og livslyst .. :). Så må du si ting som det er , akkurat det du  har beskrevet her...

Anonymkode: 0a5a8...234

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiste en kanelsnurr lille julaften.Jeg tvang i meg mat på julaften, spiste en liten potet og litt rotmos første juledag. Så tvang jeg i meg litt mat på nyttårsaften og spiste litt pavlova i bursdagsselskap 3.januar. Spiste litt salat på torsdag. Utenom det har jeg ikke klart å få i meg noe. Blir kvalm bare ved tanken. Før har jeg overspist hver gang jeg har spist. Nå har jeg ikke energi til å ordne mat. Salaten var ferdigkutta i pose. Ikke klarer jeg se poenget med mat heller, selv om noe i meg (fornuften?) sier jeg må ha mat. Meninga var at jeg skulle lære meg å spise på nytt på nyåret- litt mindre enn før, men mer regelmessig(hver dag, 3-4ganger om dagen). Det kjennes totalt uoverkommelig ut. 

Ser jo fra før ikke poenget med livet, så hvordan i alle verden skal jeg klare se vitsen med mat?

Jeg har hatt veldig dårlig dømmekraft den siste tiden og klarer ikke se ting så klart som jeg burde. 

Tenker på om jeg kanskje burde slutte med antidepressiva, men vet ikke om det vil bli verre uten den. Mulig det gjør det. Jeg har nesten ikke klart å komme meg ut av døra i det siste pga energimangel, og det faktum at jeg ikke har klart å holde en ok personlig hygiene. Jeg tvang meg til en dusj i går, satte meg ned flere ganger for å komme meg gjennom den. Alt er tungt og vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg skal klare å komme meg på DPS på tirsdag da jeg anser avtalen som noe av det viktigste i livet akkurat nå. 

Dette ble mye tanker, men er det mulig at dette er nok en svingning, at den bare er "litt" tøffere enn tidligere?

Hvilken medisin bruker du? Om ikke du bruker noe av det fra før; kanske Remeron, Tolvon eller Seroquel kunne være noe?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står på Fluoxetin og Quetiapin, høye nok doser på begge. Er likevel uten søvn og uten matlyst. Før jul økte jeg Quetiapin og gikk raskt opp ca.10 kg. Er ikke akkurat helsefarlig(vektmessig) om jeg ikke spiser særlig på noen uker.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen i det meste du skriver. Så deprimert at jeg måtte tvinge i meg litt mat som bød meg i mot, kvalm bare av tanken. Gikk ndet 10 kg på et par måneder. Å miste matlyst ved depresjon er veldig vanlig. For mitt vedkommende ble det i tillegg oppdaget D-vitamin mangel som ikke gjorde energien noe bedre. Håper du snart får det bedre.

Anonymkode: 6fafa...0b1

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen i det meste du skriver. Så deprimert at jeg måtte tvinge i meg litt mat som bød meg i mot, kvalm bare av tanken. Gikk ndet 10 kg på et par måneder. Å miste matlyst ved depresjon er veldig vanlig. For mitt vedkommende ble det i tillegg oppdaget D-vitamin mangel som ikke gjorde energien noe bedre. Håper du snart får det bedre.

Anonymkode: 6fafa...0b1

Hei, og takk for svar.

Jeg klarte presse ned en muffin idag, brukte "bare" 20 minutter på jobben. Etter 30 minutt klarte jeg ikke holde den nede lenger, selv om jeg satt i ro i 20 minutt etter inntak. Skal snakke med behandler i morgen, håper h*n kan komme med råd for å klare innta noe. 

Skrevet

Jeg har ikke matlyst pga. depresjon. Har gått ned ca. 25% av det jeg veide i utgangspunktet.

Har også problemer med å få i meg nok mat, men det som funker for meg er å spise litt mange ganger for dagen. Det finnes også næringsdrikk å få kjøpt på apoteket hvis det er lettere å drikke noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...