Gå til innhold

Kan man bli kvitt angst bare med terapi ???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For min del har angstfølelsen sittet i kroppen i åresvis. Konstant men i varierende grad. Vet ikke hvordan det er å ikke ha denne tunge , trykkende følelsen over brystet. Ved minste utfordring ville presset i brystet øke i tillegg til magesmerter, svimmelhet, kvelningsfornemmelse, beina svikter osv . Hatt det slik siden barndommen. Psykologene mente dette kunne forsvinne hvis jeg bare jobbet godt i terapi.? . For meg hjalp det bare litt. Psykiateren snakker om at dette har blitt kronisk . At "angstsentert" på en måte er ødelagt . Alarmen bare går liksom ..nesten automatisk. Medisinen demper det... Hvorfor har psykologer og psykiatere så ulike meninger om dette ? 

Anonymkode: 1a9dc...626

Skrevet

Om du har en kompetent behandler og gjør en skikkelig innsats selv så er det mulig å bli kvitt angst. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, MxxM skrev:

Om du har en kompetent behandler og gjør en skikkelig innsats selv så er det mulig å bli kvitt angst. 

Har brukt veldig mye energi på å jobbe med meg selv. Virkelig prøvd... Men når man har levd med angst og depresjon i rundt 40 år sitter det liksom godt i kroppen. 🙂. 

Anonymkode: 1a9dc...626

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener at en her må skille mellom et par ytterpunkter.

På den ene side den voksne person som får en angstlidelse og kommer til behandling innen rimelig tid. Her mener jeg at psykoterapi er den klart beste behandling, og "helbredelse" bør være målet.

På den annen side sen "alltid engstelige" som har hatt dette siden barndommen, kanskje også engstelige foreldre, og som kommer sent til behandling etter å ha hatt dette i et par tiår. Da er, etter min mening, psykoterapi fortsatt hovedbehandlingen. Men det er ikke realistisk å tenke at alle skal bli helt bra. De fleste vil kunne bli bedre, men med klare restsymptomer. Disse restsymptomer kan en igjen redusere med fornuftig medisinering. En må være på vakt mot gradvis økende benzobruk.

PS En må vite at angsttrening under påvirkning av benzo er virkningsløs.

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

PS En må vite at angsttrening under påvirkning av benzo er virkningsløs.

Nå fremstår jeg fryktelig kranglete i dag :-)

Men må man ikke skille mellom to ting?

1. Man er redd for å fly. Man får grusomt angst av det, selv om man skjønner at det egentlig ikke er farlig. Eventuelt at man får angst for å få angst på flyet, evt klaustrofobi. Her er jeg enig, angsten går ikke bort før man står i det uten benzo.

2. Man er redd for å fly, man tror at man er så uheldig at akkurat den flighten man sitter på vil styrte eller bli kapret (tror det er farlig å fly). Av den grunn flyr man ikke. Om man da ved hjelp av benzo både i forkant og under flyturen, av den grunn flyr og lærer seg at det ikke er farlig å fly, så kan det jo hjelpe, hvis det får en på flyet.

Endret av issomethingwrong
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

2. Høres teoretisk fint ut. Men erfaring viser at personen er like redd før flytur nr 59.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...