Gå til innhold

Nhd: bivirkninger i felleskatalogen .

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært uten sterk angst og tvang  med cipralex. Hadde en veldig lang og ubehagelig prossess ved oppstart av cipralex. Gikk over til brintellix i går. Ut på dagen kjente jeg at den velkjente sterke angsten og tvangen var tilbake. Slik i dag også... Håper dette bare er kortvarig ?? . Når man i felleskatalogen beskriver bivirkninger tar man da med ubehaget ved oppstart av en medisin???

Anonymkode: d0020...709

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har vært uten sterk angst og tvang  med cipralex. Hadde en veldig lang og ubehagelig prossess ved oppstart av cipralex. Gikk over til brintellix i går. Ut på dagen kjente jeg at den velkjente sterke angsten og tvangen var tilbake. Slik i dag også... Håper dette bare er kortvarig ?? . Når man i felleskatalogen beskriver bivirkninger tar man da med ubehaget ved oppstart av en medisin???

Alle tenkelige bivirkninger er med i felleskatalogen.

Skrevet
1 time siden, Villanda skrev:

Alle tenkelige bivirkninger er med i felleskatalogen.

Jeg mener å huske at nhd sa at jeg var litt ubeskyttet den første uken jeg byttet over fra cipralex til brintellix, før brintellixen får kicket inn. Han får korrigere meg om jeg husker feil.. Men jeg var frynsete selv en ukes tid når jeg byttet før det gav seg husker jeg. Gråt mye og hadde mere angst.

AnonymBruker
Skrevet

Da er spørsmålet: hvorfor foreta bytte?

Er det manglende antidepressiv virkning som gjør at dere bytter fra noe som faktisk fungerer?

Jeg bare undrer

Anonymkode: 0314b...8e1

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er spørsmålet: hvorfor foreta bytte?

Er det manglende antidepressiv virkning som gjør at dere bytter fra noe som faktisk fungerer?

Jeg bare undrer

Anonymkode: 0314b...8e1

Hadde bivirkninger av Cipralexen . Slet med hukommelse , null sexlyst, følelsesløs og vektøkning. Hadde økende depressive symptomer og lite lyst til å øke Cipralexen . Har hørt at brintillix kan ha mindre bivirkninger. Så derfor prøver jeg 😊. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man i felleskatalogen beskriver bivirkninger tar man da med ubehaget ved oppstart av en medisin?

Ja, men for typiske oppstartbivirkninger er det vanligvis nevnt at de er kortvarige eller forbigående.

En pasient sa til meg: "En får de bivirkninger en forventer å få". Det er ikke helt riktig, men det er ikke helt feil heller :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi spøkte litt med dette da jeg jobbet i helsevesenet .😊. " ikke les felleskatalogen for da får du alt du leser ". Hadde bestemt meg for ikke å lese om bivirkninger. Ikke fokusere på virkning og hadde et avslappet forhold til det hele. Likevel ble jeg litt " tatt på sengen" over tvangen og angsten som plutselig kom over meg noen timer etter oppstart ... Tror ikke det er innbilning . Kan noen av en annen grunn enn forventning til bivirkninger oppleve det sterkere enn andre?. Akkurat nå er det som om å gå med hjernen opp i tåke... Som om " rullegardinen er dradd ned " :rolleyes:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...