Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for informasjon.

Jeg har aldri fått noen behandlingsplan, vi har aldri evaluert behandlingen, jeg har aldri blitt opplyst om de praktiske tingene du nevner her og heller aldri fått hjemmeoppgaver. Har gått til fire ulike psykologer opp gjennom årene, samt noen psykiatere. Jeg lurer derfor litt på om det du skriver er vanlig praksis, eller om det mer er en idealsituasjon du beskriver?

Anonymkode: cca17...9e4

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg beskriver det som er standard prosedyre ved psykiatrisk klinikk i Helse Nord-Trøndelag. Jeg vet at mange andre har noe tilsvarende. Samtidig vet jeg at det er alt for mye av det du beskriver.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Jeg beskriver det som er standard prosedyre ved psykiatrisk klinikk i Helse Nord-Trøndelag. Jeg vet at mange andre har noe tilsvarende. Samtidig vet jeg at det er alt for mye av det du beskriver.

Jeg gadd ikke lese "veggen" i første innlegget, men jeg lurer litt på hvorfor du nødvendigvis er noe bedre enn hvilken som helst andre?

Anonymkode: 0b71b...60e

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gadd ikke lese "veggen" i første innlegget, men jeg lurer litt på hvorfor du nødvendigvis er noe bedre enn hvilken som helst andre?

Anonymkode: 0b71b...60e

Dette går nok langt mer på en institusjons prosedyrer og internopplæring enn på meg eller andre som person.

Skrevet

Kunne du skrevet litt om hva det vil si å jobbe med seg selv? Er mange som har lurt på det.. Hjemmeleksene er vel en også del av det, men husker du feks hvordan de to nevnte personene jobbet med seg selv? 

Skrevet

Interessant lesning men ligner ikke på noe jeg har blitt tilbudt i løpet av 15 år som pasient. For det har vært mer sånn som "hvordan går det?"  "hm sier du det ?  "Ja vel  " ok da ses vi neste uke, ring vis det er noe"  

Når det du skriver er så fjernt fra min "behandling " som er totalt uten mål og mening, så begynner jeg å lure på hvorfor jeg ikke får denne type behandling?

Er det noen pasienter som psykoterapi ikke passer for ? Og vis ikke hva heter den behandlingen vi andre får?

Har fått et kurs da ,sånn hvordan  si nei til alkohol og narkotika,  som ikke var så nyttig da jeg ikke bruker alkohol/narkotika. 

Jeg lurer nå på om jeg har kastet bort 15 av livet mitt på et inkompetent DPS? ( forventer ikke svar på dette spørsmålet)

Hvordan finner en i det hele tatt ut om en får riktig behandling?

Skrevet
2 minutter siden, jahvemerjeg skrev:

Jeg lurer nå på om jeg har kastet bort 15 av livet mitt på et inkompetent DPS? ( forventer ikke svar på dette spørsmålet)

Hvordan finner en i det hele tatt ut om en får riktig behandling?

Ja, sannsynligvis har du det (kastet bort).

Riktig behandling gjør en bedre (mindre symptomer, bedre funksjon, større mestring).

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, sannsynligvis har du det (kastet bort).

Riktig behandling gjør en bedre (mindre symptomer, bedre funksjon, større mestring).

He he, du svarte på det eneste spørsmålet jeg tenkte at ingen kunne vite svaret på.

Men da har du kanskje et svar på dette og da ,hvordan og hvor kan man finne riktig behandling ?

Skrevet

Riktig behandling avhenger av riktig diagnose. Du må først utredes av en kompetent spesialist.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Riktig behandling avhenger av riktig diagnose. Du må først utredes av en kompetent spesialist.

Ja vel,har blitt utredet av en professor i psykiatri med schizofreni som forskningsfelt, vis ikke han var kompetent så vet ikke jeg hvem som kan være bedre....

Anonymkode: b014e...fa0

AnonymBruker
Skrevet

Husker et skjema

Jeg var så nedskrudd i situasjonen at jeg ikke forstod å fylle ut nesten noe Skrev noe rart med fargerik tusj som jeg selv trodde var en kode i det språket jeg trodde nå var innført som jeg ikke forstod eller ordentlig aksepterte

Dette var på åttitall og psykologen tilbød seg å hjelpe å fylle ut heldigvis Husker jeg måtte få med sykepengeatteat til hjemkommune og masse trøbbel med dem ser for det gikk år etter år og jeg kunne ikke forklare dem hvorfor jeg aldri ble bedre

Satt tilogmed å gråt på trikken pga uforståelige ting

Sånn er det bedre i dag Har fast sted å bo bla annet

Anonymkode: ec501...3e2

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vel,har blitt utredet av en professor i psykiatri med schizofreni som forskningsfelt, vis ikke han var kompetent så vet ikke jeg hvem som kan være bedre....

Ble vist anonym he he

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. Da må jeg få vite konklusjonen for å kunne si noe om hva som kan være riktig behandling. 

AnonymBruker
Skrevet

NHD. Visste ikke at jeg kunne føle , har vær likegyldig så lenge. Men dette temaet vekker STERKE følelser !!!!. Har ikke opplevd behandlingen slik du beskriver det i det hele tatt. Skulle ønske at det var et hemmelig kamera på veggen som tok opp terapitimene på DPSen. Da hadde kanskje noen trodd meg . Skulle ønske at ikke det alltid blir regnet som pasientens feil når terapien ikke fungerer. 

Anonymkode: 8e481...175

AnonymBruker
Skrevet

Er det i hele Helse Nord-Trøndelag det har blitt brukt, eller bare på Levanger der du jobber? Da jeg begynte på VOP i Namsos i oktober i fjor, etter å ha blitt henvist i fra BUP etter å ha gått der i over 2 år, fikk jeg ingen informasjon om hvordan det er å gå i psykoterapi. Jeg var ikke klar over at det var noe som het det. Fikk heller ikke noe direkte spørsmål om "Hva kan jeg hjelpe deg med?". Det jeg fikk tildelt var kriseplan og hjemmeoppgaver. Jeg var tilstede på alle timene og gjorde alle hjemmeoppgavene. Jeg var veldig motivert for å bli frisk. Behandlingen viste noenlunde framgang, men jeg er fortsatt langt i fra frisk. Nå har jeg en pause i fra behandling, og bor et helt annet sted fram til våren, da jeg skal flytte hjem igjen og fortsette behandling. Egentlig så vurderer jeg å starte til en privat psykolog, da jeg føler at etter 4 år i behandling, har ikke framgangen vært slik jeg ønsket meg. Jeg tror at en psykolog og en psykiater kan mye mer enn det en sosionom og en barnevernspedagog gjør. De som jeg hadde som behandlere var utdannet det.

Jeg synes denne tråden var veldig interessant og informativ, så tusen takk for at du delte dette NHD!

Anonymkode: 5a4be...7af

Skrevet
38 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

OK. Da må jeg få vite konklusjonen for å kunne si noe om hva som kan være riktig behandling. 

Konklusjonen  (diagnosen) var paranoid schizofreni. Professoren jobbet i team med de andre psykiaterene ,,husker ikke alle jeg møtte på den tiden da  jeg ble vist frem som en dame med skjegg på sirkus i gamle dager, til hver eneste psykiater, psykolog, lege og turnus lege de hadde  i  helseforetaket. 

AnonymBruker
Skrevet

Til NHD:

Ser at du skriver at det forventes at man er motivert for terapi. Jeg har fått time hos terapeut, men vet ikke om jeg er motivert for behandling. Har selvmordstanker og vet ikke om jeg ser noe poeng med terapi. Er det feil av meg å gå i behandling da? 

Anonymkode: 427ae...58f

Skrevet

Vanligvis er det en ganske krevende jobb å endre på viktige ting i livet inkl en selv. Du må spørre deg selv om du er villig til å prioritere behandlingen. Vil du møte på timene også de dagene du ikke har lyst? Vil du gjøre hjemmeoppgavene? Hvis du ikke er motivert, er det lite sannsynlig at du får særlig utbytte av behandlingen.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til NHD:

Ser at du skriver at det forventes at man er motivert for terapi. Jeg har fått time hos terapeut, men vet ikke om jeg er motivert for behandling. Har selvmordstanker og vet ikke om jeg ser noe poeng med terapi. Er det feil av meg å gå i behandling da? 

Jeg synes du skal gi det en sjanse før du konkluderer med noe. Du vet ikke helt

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til NHD:

Jeg ville i det minste møtt opp til den første timen for å få et inntrykk av terapeuten og for å få høre litt mer om hva terapien kommer til å dreie seg om før du konkluderer med noe, så kan du ta det derfra. Du har lite å tape på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...