Gå til innhold

Kognitiv terapi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid trodd at kognitive terapeuter var psykologer med fordypning i dette, og samme med gestalt terapeuter.  Nå oppdager jeg at dette er noe som går an å ta et kurs lignende coach utdanning.

Det er drøss med voksne damer som jobber selvstendig innenfor bransjen, og jeg har blitt kjent med en i privatlivet hvor det ga meg en sjokkopplevelse at hun jobber som samlivsterapeut og kognitiv terapeut.  Mange trodde hun var psykolog, men hun har cand mag i historie eller lignende.  Hun har enorme problemer med seg selv som går ut over alt og alle rundt henne.

Jeg har snakket med to coacher og det var greie damer, men jeg har hatt mer nytte av å snakke med venner som kjenner meg.  Jeg har også hatt samtaler med psykolog og det kan jeg ikke sammenligne med coachene. 

Anonymkode: 893cd...410

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Psykoterapeut eller terapeut er ikke en beskyttet tittel i Norge. Jeg har truffet flere "Psykodramaterapeuter" hvis faglige grunnlag har vært et weekendkurs.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Psykoterapeut eller terapeut er ikke en beskyttet tittel i Norge. Jeg har truffet flere "Psykodramaterapeuter" hvis faglige grunnlag har vært et weekendkurs.

Anbefaler leger slike terapeuter?  Jeg har jobbet mye som rådgiver innen mitt fag, men jeg gir ikke råd om hva som helst kun fordi jeg er rådgiver.  Matlaging kanskje, tror jeg har tatt tre kurs og de gikk over lengre tid en gang i uken.  Har også laget en del vanlig mat gjennom livet.  Jeg har født to barn og gått på svangerskapskurs da, og så er barna voksne så da kan jeg bli coach i fødsler og barneoppdragelse.  For noe tull.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler leger slike terapeuter?  

Vanligvis ikke.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vanligvis ikke.