Gå til innhold

Kognitiv terapi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid trodd at kognitive terapeuter var psykologer med fordypning i dette, og samme med gestalt terapeuter.  Nå oppdager jeg at dette er noe som går an å ta et kurs lignende coach utdanning.

Det er drøss med voksne damer som jobber selvstendig innenfor bransjen, og jeg har blitt kjent med en i privatlivet hvor det ga meg en sjokkopplevelse at hun jobber som samlivsterapeut og kognitiv terapeut.  Mange trodde hun var psykolog, men hun har cand mag i historie eller lignende.  Hun har enorme problemer med seg selv som går ut over alt og alle rundt henne.

Jeg har snakket med to coacher og det var greie damer, men jeg har hatt mer nytte av å snakke med venner som kjenner meg.  Jeg har også hatt samtaler med psykolog og det kan jeg ikke sammenligne med coachene. 

Anonymkode: 893cd...410

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Psykoterapeut eller terapeut er ikke en beskyttet tittel i Norge. Jeg har truffet flere "Psykodramaterapeuter" hvis faglige grunnlag har vært et weekendkurs.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Psykoterapeut eller terapeut er ikke en beskyttet tittel i Norge. Jeg har truffet flere "Psykodramaterapeuter" hvis faglige grunnlag har vært et weekendkurs.

Anbefaler leger slike terapeuter?  Jeg har jobbet mye som rådgiver innen mitt fag, men jeg gir ikke råd om hva som helst kun fordi jeg er rådgiver.  Matlaging kanskje, tror jeg har tatt tre kurs og de gikk over lengre tid en gang i uken.  Har også laget en del vanlig mat gjennom livet.  Jeg har født to barn og gått på svangerskapskurs da, og så er barna voksne så da kan jeg bli coach i fødsler og barneoppdragelse.  For noe tull.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler leger slike terapeuter?  

Vanligvis ikke.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vanligvis ikke.

Det står inne på hjemmesiden til en av disse terapeutene at leger har anbefalt henne. Også, at diverse sykehus og firmaer har fått henne til å holde kurs.  Jeg synes dette er merkelig for hun er en person jeg rygger unna.  Leger har snakket om kognitiv terapi med meg uten at jeg har tenkt noe særlig mer over det, men jeg har trodd at terapeutene var fagpersoner.  Det står mange steder at forskning viser god effekt av kognitiv terapi på angst.  Nå er jeg forvirret.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke alle som driver med kognitiv terapi er så god på det. Derfor så synd at man såå lett kan legge skylda over på pasientene når det ikke " funker". 

Anonymkode: 4b0b8...dd4

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke alle som driver med kognitiv terapi er så god på det. Derfor så synd at man såå lett kan legge skylda over på pasientene når det ikke " funker". 

Anonymkode: 4b0b8...dd4

Det er jeg enig i.  Jeg har ikke lest forskningsartikler om kognitiv terapi, men ser nå at jeg burde gjøre det.  Hvordan er dette i andre land?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...