Gå til innhold

Nhd: hvordan kan jeg snu døgnet tilbake?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har alltid, siden jeg var liten, hatt problemer med å legge meg til "normal tid". Jeg sitter gjerne opp til ett-to på ukedager og enda lenger i helgene. Jeg har det siste halvannet året vært student, og derfor hatt mulighet til å sove lenger enn jeg ville gjort som arbeidstaker. Nå i løpet av julen (de siste 3-4 ukene) har problemet eskalert og jeg har klart å forskyve døgnet enda lenger. Blir ikke trøtt før i seks-tiden. Det gjør heller ikke saken bedre at jeg har en uvane med å "sove middag", noe det også kan virke som om kroppen min har blitt avhengig av. Jeg vet at dette er fullstendig min egen feil, men jeg sliter veldig med å få snudd døgnet tilbake igjen, og jeg er redd for at jeg har ødelagt døgnrytmen min permanent. Jeg går på 50mg zoloft mot angst og har stått på den i to år (tar denne rett før leggetid.) Angsten er under kontroll, men de siste par månedene har jeg kjent på en tiltaksløshet og en energiløshet. Ofte sliter jeg med å motivere meg til å stå opp av senga, og kan bli liggende i timesvis.

Hvordan kan jeg snu døgnet tilbake, og kan denne tiltaksløsheten ha en sammenheng med min elendige døgnrytme? Jeg er bekymret for å bli skikkelig deprimert. Beklager at denne ble lang. På forhånd takk for svar. 

Endret av helseangst
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er en sikker sammenheng. Jo lengre du ligger i senga, jo mer tiltaksløs blir du. Det er dessverre ingen annen måte å ordne dette på enn at du tvinger deg selv til å stå opp om morgenen. Sett klokka på 07.30 som en begynnelse og kom deg opp da. Om du må ha en middagshvil, ta den i en lenestol, ikke i senga, la den bli kort (30 min) og våkne før 15.30.

Skrevet

Du kan også ta zoloft om morningen isteden for kvelden. Zoloft kan gi dårligere søvn. Selv tar jeg den når jeg står opp.

Anonymkode: 1e507...73b

Skrevet

Du har ikke ødelagt døgnrytmen din permanent. Tenk bare på de som flytter til en helt annen verdensdel - de får kanskje snudd døgnet i forhold til oss hjemme, men det går greit etterhvert. Gjør som NHD sier. Det er hardt i begynnelsen, men så går det bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...