Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Skrev her i sommer da jeg slet med bekymringstanker og grubling ang flere ting. Det hjalp med 3 timer hos psykolog og har hatt det veldig fint siden da og ikke trengt flere timer.

Men nå er det noe annet som plager meg.

Det er snart ett år siden det ble slutt med eksen etter over sju år sammen. Jeg har alltid likt gutter og husker jeg var så utrolig betatt av en gutt over flere år selv om jeg var sammen med kjæresten og jeg prøvde å benekte det for meg selv siden jeg var i forhold og ikke ønsket å være utro.

Jeg har også datet noen gutter etter jeg ble singel og hatt det fint som singel. Men så begynte jeg før jul og plage meg selv med tanker om tenk om jeg kanskje er lesbisk?

Denne tanken om jeg kanskje er lesbisk kom etter at jeg plutslig på en fest så en dame jeg var ganske sikker på var lesbisk og som det utstrålte maskulinitet av. Da fikk jeg en tanke i hodet om tenk hvis hun kunne gjøre det hun ville med meg. Tanken forsvant fort, men dagen etter fikn jeg litt småangst for å ha hatt denne tanken. Var jeg blitt lesbisk? Jeg klarte å legge fra meg denne tanken i ett par uker. Så kom den tilbake. Da var det såpass slitsomt at hver gang jeg så et pent ansikt av en jente på f eks facebook fikk jeg ubehag i magen og følte redsel for at jeg var lesbisk. Det samme på jobb. Jeg jobber med nesten kun damer og trives sammen med flinke kolleger. Men noen ganger på jobb får jeg bilder i hodet der jeg f eks har sex med en kvinnelig kollega. Det gir meg ubehag i magen, men så er jeg redd for at det betyr at jeg liker tanken.

Selv om dette for noen virker som en bagatell er dette slitsomt nå før tiden. Jeg har lyst å være uten disse bildene og tankene og kose meg med dating med gutter og nyte singellivet.

Disse tankene og redsel for å være lesbisk har gjort slik at jeg ganske ofte må tenke at jeg tenner på guttekropp og ikke jentekropp. Og da er det nesten som jeg blir i tvil at jeg liker f eks brystkassen på en gutt. Dette høres helt sykt ut. Men jeg håper dette gir seg etterhvert for har aldri hatt det sånn før.

Er det noen andre som kjenner seg litt igjen? Gikk det over?

Hilsen jente 27

Fortsetter under...

Skrevet

Er det veldig galt for deg om du var lesbisk/bifil?

Sier ikke at du er det på grunn av noen tanker, men det er ingen tabu. 

Skrevet

Jeg har ikke noe i mot de som er lesbisk/bifil, men jeg selv vil få vekk disse tankene/bildene og ønsker å ha det slik som jeg hadde det før der jeg ikke tenkte over dette. Jeg kan ikke se for meg å være i et forhold med en kvinne. 

Skrevet
5 minutter siden, tiara89 skrev:

Jeg har ikke noe i mot de som er lesbisk/bifil, men jeg selv vil få vekk disse tankene/bildene og ønsker å ha det slik som jeg hadde det før der jeg ikke tenkte over dette. Jeg kan ikke se for meg å være i et forhold med en kvinne. 

Dette har mest sannsynlig sammenheng med det du strevde med i sommer og ikke et bytte av legning slik du er bekymret for. Jeg ville oppsøkt denne psykologen på nytt og vurdert mer langvarig hjelp. 

Skrevet

Tror det er lett å bli forvirret i dag. Måten du beskriver det på at du plutselig fikk en tanke..ang en kvinne som utrykkte maskulinitet viser vell kanskje at var det maskuline du tennte på. Dette at du er  redd for en tanke eller opptatt av å ikke ha en tanke kan noen ganger gjøre at man nesten tvangsmessig begynner å tenke i de baner. Slapp av , jeg tror du er hetero jeg ...

Anonymkode: c28d5...080

Skrevet

Jeg tror på at det med seksuell tiltrekning ikke er så svart-hvitt som man ofte kan tro. Kanskje begynner vi på en skala der man er helt heterofil, og så er det mange forskjellige trinn bort mot de som er helt homofile. Det samme med bifil - noen liker gutter og jenter akkurat like mye, andre kan like det ene kjønn mest, men ha en liten tiltrekning mot det andre kjønnet av og til, i spesielle situasjoner et.

Selv ser jeg på meg selv som heterofil. Har ingen tanker om å ha sex med kvinner. Men kan godt bli litt betatt og tenke ekstra på en annen kvinne av og til. Jeg tror det er helt innenfor normalen. Sex ønsker jeg å ha med en mann. Men jeg tror det er vanlig å ha tanker som springer litt fram og tilbake, man kan bli betatt av noen etc.

Jeg er usikker på hva det er som gjør deg så opprørt over at du liker en kvinne. For det første trenger det slett ikke bety at du er lesbisk. Eller bifil. For det andre: Hva er så galt med det? 

Har du kanskje lignende svart-hvitt tanker også om andre forhold i livet? F.eks - "hvis jeg ikke får til dette, får jeg ikke til noe"

Anonymkode: 349a5...158

Annonse

Skrevet
1 time siden, tiara89 skrev:

Hei! 

Skrev her i sommer da jeg slet med bekymringstanker og grubling ang flere ting. Det hjalp med 3 timer hos psykolog og har hatt det veldig fint siden da og ikke trengt flere timer.

Men nå er det noe annet som plager meg.

Det er snart ett år siden det ble slutt med eksen etter over sju år sammen. Jeg har alltid likt gutter og husker jeg var så utrolig betatt av en gutt over flere år selv om jeg var sammen med kjæresten og jeg prøvde å benekte det for meg selv siden jeg var i forhold og ikke ønsket å være utro.

Jeg har også datet noen gutter etter jeg ble singel og hatt det fint som singel. Men så begynte jeg før jul og plage meg selv med tanker om tenk om jeg kanskje er lesbisk?

Denne tanken om jeg kanskje er lesbisk kom etter at jeg plutslig på en fest så en dame jeg var ganske sikker på var lesbisk og som det utstrålte maskulinitet av. Da fikk jeg en tanke i hodet om tenk hvis hun kunne gjøre det hun ville med meg. Tanken forsvant fort, men dagen etter fikn jeg litt småangst for å ha hatt denne tanken. Var jeg blitt lesbisk? Jeg klarte å legge fra meg denne tanken i ett par uker. Så kom den tilbake. Da var det såpass slitsomt at hver gang jeg så et pent ansikt av en jente på f eks facebook fikk jeg ubehag i magen og følte redsel for at jeg var lesbisk. Det samme på jobb. Jeg jobber med nesten kun damer og trives sammen med flinke kolleger. Men noen ganger på jobb får jeg bilder i hodet der jeg f eks har sex med en kvinnelig kollega. Det gir meg ubehag i magen, men så er jeg redd for at det betyr at jeg liker tanken.

Selv om dette for noen virker som en bagatell er dette slitsomt nå før tiden. Jeg har lyst å være uten disse bildene og tankene og kose meg med dating med gutter og nyte singellivet.

Disse tankene og redsel for å være lesbisk har gjort slik at jeg ganske ofte må tenke at jeg tenner på guttekropp og ikke jentekropp. Og da er det nesten som jeg blir i tvil at jeg liker f eks brystkassen på en gutt. Dette høres helt sykt ut. Men jeg håper dette gir seg etterhvert for har aldri hatt det sånn før.

Er det noen andre som kjenner seg litt igjen? Gikk det over?

Hilsen jente 27

Hei!

Jeg er lesbisk, og ut i fra det du skriver kan jeg med sikkerhet si du ikke er lesbisk, så pust rolig og du har ingenting å frykte!

Men ganske mange flere, spesielt kvinner,  er bifile, så det kan hende du er det.

Selv har jeg vært gift, har barn, men alltid strevd med seksualitet og lyst rettet mot min mann/menn, jeg har alltid likt jenter, men måttet benekte dette, og etter jeg ble gift tok jeg ansvar for mitt løfte og følte ikke jeg bare kunne gi etter for lystene.

Jeg giftet meg ung og uerfaren, hadde aldri hatt kjæreste før min mann, og annet enn kjønnsmessig, var det lite feil med min mann.

Min lesbiske kjæreste har erfaring, og har fortalt at det er mange hetrofile kvinner som forelsker seg i lesbiske, blir tiltrukket mot en lesbisk av mange og ulike grunner, og kanskje spesielt mot de maskuline lesbetypene, så du trenger ikke være bifil engang for å kjenne tiltrektning mot en maskulin lesbisk kvinne.

Så en kort tilføyelse, det å være homofil, er jo helt greit, bare fordi jeg var i et religiøst miljø, følte jeg sterk begrensning, og det at jeg faktisk var gift og har barn, la for meg en definitiv demper på evne, lyst og ønske til å stå frem som homofil.

Så jeg lurer på hva du er redd for? Er du i et miljø, som ikke anerkjenner at homofili er en del av mangfold blant mennesker?

Anonymkode: 287e6...016

Skrevet (endret)

Dette er det OCD folka kaller HOCD. OCD om homofili. Du har ocd, du er ikke lesbisk. Tvangstanker er rare, og kan kalles følelsesmessige hallusinasjoner. Man kan til og med bli lurt av egen hjerne til å kjenne "fysisk" tiltrekkning. Denne "tiltrekningen er bare att man er i alarmberedskap, og leter etter "tegn" på att det man bekymrer seg for er virkelig.

For å være helt ærlig så har jeg hatt lignende ting selv. Det var en angst for noe værre, det å være Pervers, altså noe det er virkelig grunn til å skamme seg over. Men det gikk over, som det meste av OCD etter noen år. Du må bare lære deg å la tankene bare komme, ikke bli redd av de.

Endret av Inner self
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror på at det med seksuell tiltrekning ikke er så svart-hvitt som man ofte kan tro. Kanskje begynner vi på en skala der man er helt heterofil, og så er det mange forskjellige trinn bort mot de som er helt homofile. Det samme med bifil - noen liker gutter og jenter akkurat like mye, andre kan like det ene kjønn mest, men ha en liten tiltrekning mot det andre kjønnet av og til, i spesielle situasjoner et.

Selv ser jeg på meg selv som heterofil. Har ingen tanker om å ha sex med kvinner. Men kan godt bli litt betatt og tenke ekstra på en annen kvinne av og til. Jeg tror det er helt innenfor normalen. Sex ønsker jeg å ha med en mann. Men jeg tror det er vanlig å ha tanker som springer litt fram og tilbake, man kan bli betatt av noen etc.

Jeg er usikker på hva det er som gjør deg så opprørt over at du liker en kvinne. For det første trenger det slett ikke bety at du er lesbisk. Eller bifil. For det andre: Hva er så galt med det? 

Har du kanskje lignende svart-hvitt tanker også om andre forhold i livet? F.eks - "hvis jeg ikke får til dette, får jeg ikke til noe"

Anonymkode: 349a5...158

Her syns jeg du har mange gode tanker. Jeg vil i tillegg tilføre at det finnes mennesket som blir betatt av personlighet og ikke skjønn. Hvorfor må alt defineres og plasseres i båser? Ser for all del ingen unormal bekymring i det trådstarter skriver.

Gjest Gargamel
Skrevet

For det første tviler jeg på at du er lesbisk. Det virker mer som en fix idé.

For det andre betyr det ikke så mye at du ble tiltrukket av én kvinne.

Det sjelden at kvinner er 100% lesbiske, selv om det er ganske vanlig at kvinner tenner på andre kvinner.

Over 17% av alle kvinner har hatt sex med en annen kvinne, men kun 1,4% definerer seg som lesbiske, og bare 0,8% er utelukkende tiltrukket av kvinner. Å være 100% lesbisk er altså unntaket. Ut i fra det du forteller *vet* vi jo at du også blir tiltrukket av menn.

Du får bare slappe av og føle hva du vil ift vakre kvinner. Det får ikke andre konsekvenser enn hva du gjør ut av det selv.

https://www.psychologytoday.com/blog/sex-sexuality-and-romance/201607/where-did-all-the-lesbians-go

Skrevet

Takk for all tilbakemeldinger. Jeg er nok mest redd for å være det. Ikke for at jeg har noe imot lesbiske/bifile men fordi jeg har lyst å være sammen med menn.

Men det er så vanskelig å få vekk disse tankene og bildene og de dagene de er glemt klarer å ta det frem igjen og får meg selv til å tro at jeg må være lesbisk siden jeg har hatt disse tankene.

Det er noen dager det er tungt å være på jobb for tankene dukker opp...Håper dette bare er en periode og at det forsvinner.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har ikke lest alle svarene, kun startinnlegget.

Kan det være en tvangstanke? Jeg synes det ligner på det.

Skrevet
8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har ikke lest alle svarene, kun startinnlegget.

Kan det være en tvangstanke? Jeg synes det ligner på det.

Støtter NHD i dette . Jeg har selv en tvangslidelse og det ligner på en tvangstanke . 

Annonse

Skrevet

Hei igjen!

Ja kanskje det kan være tvangstanke. Har hatt det tidligere om andre ting men som heldigvis ga seg etter 3-4 mnd.

Men jeg synes dette er ubehagelig. Det er akkurat som at jeg ikke stoler på det jeg føler. Eks hvis jeg synes en gutt er pen kan jeg tenke at jeg egentlig ikke synes det og at jeg kanskje heller liker jenter. Det samme gjelder sex. Jeg holdt på med en mann en periode og jeg likte sexen veldig godt og jeg likte også å bli dominert, men nå i ettertid tenker jeg at jeg kanskje egentlig ikke like det men latet som?

Så nå er det akkurat som jeg tviler på at jeg finner en gutt jeg kan få følelser for pga dette tankesettet.

Som sagt har jeg alltid tent på gutter, og disse bekymringene og tankene ble verre etter den tanken jeg fikk om hun damen på den festen. 

Er det ingen andre som har eller har hatt det som meg?

Skrevet

Se

2 timer siden, tiara89 skrev:

Hei igjen!

Ja kanskje det kan være tvangstanke. Har hatt det tidligere om andre ting men som heldigvis ga seg etter 3-4 mnd.

Men jeg synes dette er ubehagelig. Det er akkurat som at jeg ikke stoler på det jeg føler. Eks hvis jeg synes en gutt er pen kan jeg tenke at jeg egentlig ikke synes det og at jeg kanskje heller liker jenter. Det samme gjelder sex. Jeg holdt på med en mann en periode og jeg likte sexen veldig godt og jeg likte også å bli dominert, men nå i ettertid tenker jeg at jeg kanskje egentlig ikke like det men latet som?

Så nå er det akkurat som jeg tviler på at jeg finner en gutt jeg kan få følelser for pga dette tankesettet.

Som sagt har jeg alltid tent på gutter, og disse bekymringene og tankene ble verre etter den tanken jeg fikk om hun damen på den festen. 

http://www.brainphysics.com/hocd-articles kjenner du deg igjen?

Skrevet
17 timer siden, tiara89 skrev:

Hei igjen!

Jeg synes det høres veldig ut som tvangstanker ja. Da er det typisk: "enn om" "enn om det ikke er tanker, men reelt" Jo mer du tenker og tar tak i tanken- jo mer i tvil blir du. 

Skrevet

Takk for svar=)

Ja er nok tvangstanker. Men det jeg synes er slitsomt er tanken og redselen for ikke være heterofil. Har jo ikke noe imot homofile/lesbiske men har alltid vært gla i gutter og er nå redd for at jeg ikke skal klare å falle for en gutt igjen. Kan se en kjekk gutt, og tenke deretter at jeg kanskje ikke er heterofil og ikke kanskje ikke klarer å tenne på den gutten.

Er slitsomt å ha det sånn. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tvangstanker er ekstremt slitsomt.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Tvangstanker er ekstremt slitsomt.

Jeg er ikke Ts så beklager at jeg griper inn:Tuuuuusen takk NHD. Har OCD . Det er så ubeskrivelig vanskelig i perioder at det bare må oppleves for å forstå. Blitt møtt med mye nedlatenhet og lette løsninger . Så godt når en fagperson kan bekrefte at dette ikke er lett. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...