Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen. Trådstarter her.

Jeg har lest om HOCD og kjenner meg igjen i mye som står der så det gjør at jeg blir litt lettet og forstår at det er redsel for å være lesbisk. Så noen dager går det veldig bra og jeg prøver å la tankene bare gå forbi. 

Men nå plager jeg meg selv med tanker om at tenk hvis jeg ikke liker gutter.  Jeg har jo vært i et langvarig forhold som tok slutt for snart ett år siden, og i mellomtiden har jeg jo datet andre gutter. Men siden jeg ikke har funnet den rette ennå eller fått følelser er jeg redd for jeg aldri kan falle for en gutt.

Jeg vet jeg liker det intime med gutter, men jeg er redd for at jeg aldri blir å falle for en gutt. Jeg kan få en angstfølelse når jeg noen ganger tenker på gutter og føler jeg må tenke på kroppen til en gutt til jeg forstår at jeg liker gutter. 

Jeg holder på men en som er en del eldre enn meg, og jeg har helt til nå likt det intime og sexen. Men nå har han fått følelser for meg som jeg ikke helt har selv om jeg har blitt litt gla i han. Så det plager meg. Så sist gang vi hadde sex  klarte jeg ikke å nyte pga jeg hadde disse tankene. 

Har aldri hatt det sånn tidligere, og dette får meg også til å være redd for å være lesbisk. Jeg bare håper dette går over. 

Er dette også tvangstanker som det var i det første innlegget jeg skrev? Eller har jeg plutslig begynt å ikke like gutter?

Skrevet

Du skriver jo at du har likt det intime og sexen frem til han fikk følelser du ikke selv har. Hvordan er det evnt mulig om du ikke liker gutter?

Anonymkode: 139d3...a78

Skrevet

Det som plager meg er ubehag i brystet når jeg tenker mye over dette og gutter.  Har aldri tenkt over det tidligere og kost meg med å være singel og date. Ønsker jo å få en behagelig følelse av å tenke på gutt. Men kanskje  jeg får ubehag fordi jeg tenker for mye på det? De gangene jeg tenker over guttekropp blir jeg fornøyd etter jeg selv har skjønt at det er guttekropp og ikke jentekroppen jeg liker. Men så kan samme tanke og ubehag dukke opp litt senere.

Skrevet

Har du noen formening om hvorfor disse tankene om å være mulig lesbisk er så skremmende/kaotiske/påtrengende? La oss si du plutselig skulle føle deg mer tiltrukket av kvinner, hva er det som gjør at det evnt ville være ille greier?

Skrevet

For meg føles det kjempeubehagelig tanken på å være lesbisk. Har ikke noe imot lesbiske men tanken på at jeg skulle være det gir meg ubehag. Har jo alltid likt gutter så skjønner ikke dette.  

Skrevet

Men hva konkret er det som gir deg ubehag ved tanken på å kunne være lesbisk? Ubehaget du føler er angst for å være, men hva er det ved å evnt være lesbisk som for deg ville være så fryktelig at det gir deg ubehag å tenke tankene om at du kan være det?

Skrevet

Tanken på å være intim med en jente gir meg ubehag i brystet og samtidig er jeg redd for at det kanskje betyr at jeg liker tanken. Jeg har alltid definert meg selv som hetero. Jeg og eksen kunne fantasere om trekant med en annen jente da vi var sammen. Selv da definerte jeg meg selv som hetero da jeg visste dette var noe vi aldri kom til gjøre på ordentlige og kun var en spennende tanke som til slutt dabbet av hos meg. Det er først nå når jeg er singel at jeg er usikker på alt...noen dager går det greit da jeg føler meg sikker på hva jeg er 

Skrevet

Det virker som du har fått en "hang up" rundt dette med muligheten for å være lesbisk. Tvangstanker typ som nevnt tidligere i dette innlegget. Jeg levende med det en periode selv for en del år siden. Jeg husker at jeg i en time med en psykolog tok mot til meg og luftet det hele, da jeg trodde jeg ei stund var i ferd med å bli gal. Han svarte meg at gale mennesker aldri ville hatt noen bekymringer rundt det å bli det og at tanker er kun tanker hehe. Fra spøk til alvor, det var ei fæl og plagsom tid og tankene mine var langt verre enn å være redd for evnt å være hetero/homo i mine øyne. Men om det skaper en reell frykt i deg, så er det i din hverdag/virkelighet vonde greier. Grunnen til at jeg stilte deg spørsmål er jo litt for å forsøke å få tak hvorfor du frykter. Tvangstanker er ofte knyttet til noe vi virkelig frykter kan skje/være eller noe vi kan utføre. Og noen ganger kan de mildne om vi tenker de helt ut og med det ikke forsøker fjerne dem. Å jobbe mot dem kan noen ganger virke mot sin hensikt, er min erfaring.

Jeg jobbet aktivt på dette viset med mine tvangstanker. Jeg næret dem ikke, men jeg litt hilste på dem, nikket gjengjennende og sendte dem videre på en måte om du skjønner? Jeg aksepterte at de kom, tenkte har tenkt deg før og gikk videre til noe annet. Og med det avtok etterhvert frykten for dem. Og de forsvant. 

Jeg vet ikke om dette kan hjelpe deg. Men våg å tenke tanken/hils litt på den, ikke dvel ved den send den videre. Du kan visualisere det også. Tenk at du setter tanken på ei sky og st skyen blåser videre med den 😀

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er fortsatt tvangstanker. Det triste med ocd er at selv om en kan kvitte seg med en innfallsvinkel i tvangstankene, dukker det opp stadig nye "muligheter".

Det at en ikke har vært forelsket på lenge betyr ikke at en har mistet evnen. Det betyr bare at den rette ikke har dukket opp. En annen sak er at grubling og tvangstanker sikkert også står noe i veien for forelskelse.

Du har fått mange gode svar fra andre som har slitt med det samme.

Skrevet

Trådstarter her.

Tusen takk for svar. Kjenner det hjelper på.

Jeg vet jo at jeg lett får tvangstanker, og for ett år siden rett etter bruddet kom det en forferdelig tanke som egentlig er verre enn denne jag har nå. Det tok 3-4 mnd så gikk den vekk. Og nå frykter jeg ikke den tanken og det er en lettelse. Det som er skummelt er at man nesten selv tror på det. 

Hvorfor er det slik? Den tanken for ett år siden fryktet jeg da men er nå helt ufarlig. For å få den bort pratet jeg ett par gang med psykolog. Håper bare denne går over. For selv om denne tanken for mange kan virke ufarlig er dette helt forferdelig for meg. I dag går det greit men i går på jobb gikk jeg rundt med bilder i hodet å ha sex med en kvinnelig kollega som er nesten 60 år!! Hadde nesten lyst å dra hjem og legge meg under dyna. Grunnen til at disse bildene dukket opp var for å overbevise meg selv at jeg ikke lesbisk. Og jeg synes denne dama er superflink (sykepleier) og ser opp til henne for det arbeidet hun gjør. Da ble jeg på en måte redd for at jeg likte henne. Og i tillegg skaper det ubehag i bryst når jeg selv tror jeg liker de bildene jeg har hodet...uff..dette må gå over snart.

Jeg vet jeg er glad i livet, trene, være sosial og blir sett på som en positiv og sprudlende jente, så må bare gjøre det beste ut av det!

Skrevet

Du blir ikke lesbisk av å ha tvangstanker om å være lesbisk. Men du kan komme så langt att du innbiller deg du er det i en viss grad. Men det er fortsatt tvangstanker og ikke du som plutselig har blitt homofil.

Anonymkode: 725de...930

Skrevet

http://www.brainphysics.com/yourenotgay.php

Dette er etter min mening den suverent beste artikkelen som noen gang er skrevet om dette tema.

Skrevet av en homofil mann som har OCD (med andre tema) - forklarer på en glimrende måte forskjellen mellom å ha tvangstanker om homofili og det å være homofil.

Skrevet

Trådstarter her.

Veldig bra artikkel ja.

Jeg føler det går så mye opp ned. Den ene dagen nyter jeg tanken av det er kun gutter jeg liker. Neste dag tviler jeg på at jeg kan få følelser for en gutt igjen, og neste dag ser jeg for meg bilder i hodet at jeg har sex med jenter for å kjenne på om jeg liker tanken. Jo mer jeg tenker på det er det nesten som at jeg tror jeg liker tanken. Det gir meg ubehag. Dette har jeg aldri tenkt over før. F eks på jobb og håndballtreninger. Nå er dette ofte i fokus. Så jeg veksler mellom de to tankene. Jeg tror selv det handler om redsel for å ikke finne den rette etter bruddet i fjor og at jeg det siste  året har stresset med å date nye gutter og ikke fått følelser for dem. 

Når det gjelder det å være lesbisk var det kun en tanke som fikk meg til å få disse tankene og ubehaget. Det var på en fest i oktober i fjor da jeg hilste på en dame i 40 årene. Hun var  kjempehyggelig. Jeg følte på meg at hun kunne være lesbisk og hun var veldig maskulin i måten hun var på. Plutselig fikk jeg en seksuell tanke i hodet mitt om henne. Og det plaget meg ikke da. Men dagen etter fikk jeg angst og det plaget meg. Men så klarte jeg å tenke fornuftig og at dette kun er en tanke og at jeg aldri har vært i tvil om min seksualitet tidligere. Da gikk denne bekymringen bort men kom tilbake noen uker senere og er der fortsatt nå. 

Jeg tror også jeg får disse tankene i stressfulle perioder. I fjor etter bruddet fikk jeg noen andre fæle tanker som heldigvis gikk over. 

Disse tankene om å være lesbisk og plutselig ikke like gutter ble enda verre nå den siste tiden etter en spontanabort jeg nettopp hadde med en jeg ikke kan ha et forhold med pga  at han ikke er bra for meg og pga hans fortid. Kan dette gjøre tvangstanker enda verre? Noen som vet hvorfor det blir forverret av stress?

Jeg synes det verste er å tvile på de følelsene jeg har hatt til gutter tidligere. At det ikke har vært ekte og at jeg ikke har tent på de under sex osv.

Dere andre som har hatt slike tanker som meg. Hvor lang tid tok det for at det gikk bort?

Det er godt å få skrevet dette ned. Setter pris på flere tilbakemeldinger :)

Skrevet
På 4.2.2017 den 19.47, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke lesbisk av å ha tvangstanker om å være lesbisk. Men du kan komme så langt att du innbiller deg du er det i en viss grad. Men det er fortsatt tvangstanker og ikke du som plutselig har blitt homofil.

Anonymkode: 725de...930

Takk for svar. Det verste er at jeg tviler på meg selv og i det ene øyeblikket er jeg sikker på å være hetero og liker gutter, men neste dag får jeg tanker om at jeg er lesbisk og får bilder av sex med de damene jeg omgås med i hverdagen. Det aller verste er å tvile på om jeg har likt intim kontakt jeg har hatt med menn tidligere. Det gir ubehag. Så noen ganger tenker jeg: kanskje jeg bare skal innrømme at jeg er lesbisk slik at tankene forsvinner??

Skrevet

Dette har ingenting med homofili eller sex å gjøre. OCDen kan ta tak i hva som helst, det kunne like godt vært noe annet. For å klare å overvinne dette må du forstå hvordan OCD virker. Den nærer seg på din angst og grubbel . Jo mer du fokuserer på å slippe unna det , googler , spør , ber om forsikringer jo mer "mat " får OCDen. Kanskje du bare skal tenke tankene ut , la de herje på litt sånn på siden og ikke prøve så hardt å unngå de tankene og bildene du får i hodet..... 

jeg har selv hatt alvorlig OCD. Måtte få hjelp av et OCD team pluss antidepressiva. Kanskje du skal spørre  fastlegen om å få henvisning til et  ocdteam. 

Anonymkode: c28d5...080

Skrevet
På 7.2.2017 den 15.31, AnonymBruker skrev:

Dette har ingenting med homofili eller sex å gjøre. OCDen kan ta tak i hva som helst, det kunne like godt vært noe annet. For å klare å overvinne dette må du forstå hvordan OCD virker. Den nærer seg på din angst og grubbel . Jo mer du fokuserer på å slippe unna det , googler , spør , ber om forsikringer jo mer "mat " får OCDen. Kanskje du bare skal tenke tankene ut , la de herje på litt sånn på siden og ikke prøve så hardt å unngå de tankene og bildene du får i hodet..... 

jeg har selv hatt alvorlig OCD. Måtte få hjelp av et OCD team pluss antidepressiva. Kanskje du skal spørre  fastlegen om å få henvisning til et  ocdteam. 

Anonymkode: c28d5...080

Takk for gode svar. Skal vurdere og se det litt an om jeg søker noe hjelp. Satser på at dette bare er en periode, og at det går over.

Jeg bare liker ikke å ha den tvilen. F eks nyter jeg det intime med han jeg holder på med. Men plutslig kan jeg tenke at jeg egentlig ikke liker det, og plage meg selv med at jeg bare later som. De gangene tankene dukker opp klarer jeg ikke å nyte det intime 

Også hjelper det å se bilde av en kjekk gutt for da blir jeg påminnet at jeg er hetero. I neste øyeblikk tenker jeg tanker om bilder av sex med kvinner jeg omgås med i hverdagen. Det er så forferdelig å ha det slik.....

Skrevet

Altså, det at du eventuelt liker damer sier jo ingenting om du liker menn. Veldig mange liker begge deler. Du liker han du holder på med og tenner på menn, da liker du menn. Så enkelt er det. Det er det ingen tvil om.

Når det gjelder hvorvidt du også liker kvinner må jeg inrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor du ikke bare kan prøve det ut. Hvis jeg hadde tenkt så mye på damer, så ville jeg bare prøvd å kose litt med ei jente og se hvordan det var. Hvis det var fint, så kunne du utforsket det videre. Hvis det føltes feil så hadde du visst det sikkert. Spør han du holder på med om han vil prøve en trekant, for eksempel. Mange gutter syns det er artig.

Anonymkode: 3f7b4...ec3

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det at du eventuelt liker damer sier jo ingenting om du liker menn. Veldig mange liker begge deler. Du liker han du holder på med og tenner på menn, da liker du menn. Så enkelt er det. Det er det ingen tvil om.

Når det gjelder hvorvidt du også liker kvinner må jeg inrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor du ikke bare kan prøve det ut. Hvis jeg hadde tenkt så mye på damer, så ville jeg bare prøvd å kose litt med ei jente og se hvordan det var. Hvis det var fint, så kunne du utforsket det videre. Hvis det føltes feil så hadde du visst det sikkert. Spør han du holder på med om han vil prøve en trekant, for eksempel. Mange gutter syns det er artig.

Hei! Takk for svar.

Er det noe jeg vet helt sikker er det at jeg aldri blir å teste ut å kose med en kvinne. Har aldri fristet. Men tankene kan bli veldig oppslukende. Og når jeg tenker på når det startet i november var det pga kun en tanke jeg hadde og siden da har jeg hatt disse tvangstankerne  Jeg har jo aldri hatt det tidligere så er noe jeg har hengt meg mye opp i. 

Jeg kunne tidligere da jeg var med eksen ha fantasier sammen med han om trekant osv. Men jeg visste det kun var fantasier og at jeg ikke ønsket på ordentlig. Og jeg var ikke i tvil om legningen min da. 

Skrevet
4 timer siden, tiara89 skrev:

Hei! Takk for svar.

Er det noe jeg vet helt sikker er det at jeg aldri blir å teste ut å kose med en kvinne. Har aldri fristet. Men tankene kan bli veldig oppslukende. Og når jeg tenker på når det startet i november var det pga kun en tanke jeg hadde og siden da har jeg hatt disse tvangstankerne  Jeg har jo aldri hatt det tidligere så er noe jeg har hengt meg mye opp i. 

Jeg kunne tidligere da jeg var med eksen ha fantasier sammen med han om trekant osv. Men jeg visste det kun var fantasier og at jeg ikke ønsket på ordentlig. Og jeg var ikke i tvil om legningen min da. 

I så fall syns jeg du bør prøve å huske det du sier nå, for sånn har ikke skeive mennesker det. Jeg er en homofil mann og har selv prøvd ut jenter (som er grunnen til at jeg foreslo det for deg - det gjorde det tydelig for meg at jeg ikke likte jenter sånn). Jeg var også redd for å være homofil, men samtidig hadde jeg veldig lyst til å være med gutter. Når man er skeiv så har man lyst selv om det er skummelt. Man kan gå rundt med tanker om at man ikke burde være sånn, men samtidig er man nysjerrig og har lyst på folk av samme kjønn. Hvis du aldri er fristet, så er du garantert ikke lesbisk eller bifil.

Og hvis det er noen trøst så ser jeg innemellom en jente som er skikkelig pen og tenker at hun var sexy/sjarmerende. Det er helt vanlig. Noen ganger kan jeg til og med få en seksuell tanke om en dame eller tenke "hva om jeg hadde sex med henne?". Men jeg er fremdeles homo for jeg har bare lyst til å være med menn og tenner ikke på damer. Men tanker er helt vanlig. Det er bare sånn hjernen er. Den finner på mye sprell uten at det betyr noe. Håper du kan finne deg til ro med det en dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...