Gå til innhold

NHD - nav og pf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg lurte bare på om det er mulig å få støtte fra NAV når en er under utdanning og er diagnosert med en personlighetsforstyrrelse som gjør dette til en utfordring. Jeg forventer å måtte leve på brødsmuler da jeg vet jeg ikke vil klare å arbeide på siden, men det hadde jo vært godt dersom jeg kunne bedre livskvaliteten noen få hakk istedetfor.

Hva måtte jeg eventuelt gjort og søkt om dersom dette lar seg gjøre? Er ikke så kjent med NAV og rettigheter. Har alltid bare søkt om sosialhjelp siden det er enkelt og hva jeg vet jeg kan.

Anonymkode: 2728d...f07

Skrevet

Det er fullt mulig å få både aap og uføretrygd mens man studerer. Samtidig kan du søke om ekstra støtte fra lånekassen om du er forhindret i å jobbe ved siden av studier. Dette ekstra stipendet er ved 100% studier litt lver 3000 i mnd og blir utbetalt direkte som stipend og ikke lån. Så ved fullt stipend og lån får du utbetalt rundt 10.000 i mnd pluss evt aap/uføretrygd. Stipend/lån jeg har nevnt gjelder kun til høyere utdanning. Søknaden om ekstra stipend er kun en underskrift og noen kryss fra fastlegen.

Skrevet

Det var jo enda godt at jeg kan støtte meg litt mer på stipendet dersom NAV ikke er til hjelp.

Jeg har jo ikke aap den dag i dag, men antar jeg får vel bare avtale et møte med dem. Ville dette eventuelt vært et møte sammen med fastlege og NAV for å få ordnet, eller kun NAV?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo enda godt at jeg kan støtte meg litt mer på stipendet dersom NAV ikke er til hjelp.

Jeg har jo ikke aap den dag i dag, men antar jeg får vel bare avtale et møte med dem. Ville dette eventuelt vært et møte sammen med fastlege og NAV for å få ordnet, eller kun NAV?

Du har så langt skrevet for lite til at det går an å si om det er sannsynlig at du kan få støtte fra NAV til utdanning. Hva driver du med i dag? Er du i jobb eller sykemeldt? Alderen din har også betydning.

Skrevet

På et møte ang AAP var de veldig tydelige på at NAV ikke dekker utdanning, kun enkelte kurs. Men så har jeg hørt andre som går på skole og får AAP så tydeligvis kommer det an på hvilken kommune man bor i, eller kanskje hvilken saksbehandler man har. Det er ikke de samme reglene overalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...