Gå til innhold

Hva kjennetegner de lykkelige?


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Gjør dine gleder små er oppskriften for min lykkefølelse. Nå har jeg vært hos en venninne og lyttet til hennes historier og det gjør meg ulykkelig. Ikke lett å bare børste av seg virkeligheten bestandig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har levd et mildt sagt ulykkelig liv i over 30 år. 

Takket være terapi har jeg lært meg å sette stor pris på ting i livet som ikke koster noen ting. Ting som alltid har vært der men som jeg ikke har lagt merke til. 

Idag var jeg sliten og lei meg. Da hjalp det å gå seg en tur og nyte stillheten i marka helt for meg selv. 

Jeg jobber for å skape meg et liv jeg blir fornøyd med. Det er ingen andre enn meg som kan sørge for at det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

De har gode sosiale relasjoner, der kvaliteten er viktigere enn antallet relasjoner.

Svar: Ja

  • De bruker tid og energi på venner, familie og parforhold – de kan gi og ta imot.

Svar: Ja

  • De har livsmål, ambisjoner og drømmer.

Svar: Ja, men de er ikke store. Ganske små og jordnære

  • De er venn med seg selv, har god selvfølelse og evne 
til å utrykke takknemlighet.

Svar: Ja

  •  
  • De har mentale album som inkluderer gode bilder fra 
fortiden.

Svar: Ja

  • De har mestringsstrategier for ulike livsutfordringer.

Svar: Ja, det tror jeg

  • De opplever mening og kontroll i eget liv, og foretar gode valg.

Svar: Ofte, men ikke alltid. Skulle ikke ha skiftet jobb. Noen ganger skjønner man ikke hvor bra man har det før man ikke har det lenger.

  • De er til stede i livet, og i hverdagens øyeblikk.

Svar: Nei, det vil jeg ikke si. Drømmer meg vekk en del på jobb. Da planlegger jeg gjøremål i helger og ferie :D  Konsenterer meg når jeg må konsentere meg, men ellers går det på erfaring og rutine. Dagdrømmer mye. Brenner ikke for jobben jeg har nå dessverre. Bare later som. Lever for fritiden .

  • De har mer fokus på hva som er godt enn hva som er best.

Svar: Ja

  • De har en iboende tendens til optimisme og evne til å 
overse bagateller.

Svar: Ja, det mener jeg.

  • De er fysisk aktive, har god helse og får nok søvn.

Svar: Ja til de to første. Nok søvn er jeg ikke god på. Klokka viser på pc viser nå 24.30. Jeg sitter på senga med pc på fanget og angrer når klokka ringer 6.30. Typisk, men tar det igjen i helga.

  • De er nysgjerrige, entusiastiske og interesserte i å lære 
nye ting.

Svar: Det kommer helt an på hva det er. Både ja og nei. F.eks: Kjæresten sa at jeg skulle følge med da han fylte på spyleveske på bilen min, slik at jeg lærte det. Det hadde ikke slått meg. Hvorfor skulle jeg det lissom ?  Har jo han ;)

Når jeg ser denne listen , burde jeg jo vært lykkelig hele tiden. Slik er det ikke. Lykke kommer i  øyeblikk. Jeg er tilfreds det meste av tiden, men jeg har gode og mindre gode dager og synes det er godt nok :) Har ingen forventninger om å være lykkelig hver dag og det tror jeg er viktig. Ikke lage seg for høye forventninger.

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:
  • De er til stede i livet, og i hverdagens øyeblikk.

Svar: Nei, det vil jeg ikke si. Drømmer meg vekk en del på jobb. Da planlegger jeg gjøremål i helger og ferie :D  Konsenterer meg når jeg må konsentere meg, men ellers går det på erfaring og rutine. Dagdrømmer mye. Brenner ikke for jobben jeg har nå dessverre. Bare later som. Lever for fritiden .

Når jeg ser denne listen , burde jeg jo vært lykkelig hele tiden. Slik er det ikke. Lykke kommer i  øyeblikk. Jeg er tilfreds det meste av tiden, men jeg har gode og mindre gode dager og synes det er godt nok :) Har ingen forventninger om å være lykkelig hver dag og det tror jeg er viktig. Ikke lage seg for høye forventninger.

Fikk et sug i magen da jeg leste det du skrev her. Kjenner meg så igjen, tenker på det hver eneste dag, men har ikke våget å skrive det ned. Det blir mer alvorlig da.

Jeg lever også for fritiden, jobber fordi jeg må og fordi jeg selvsagt er enig i at de som er friske, skal jobbe. Jobben er egentlig interessant, men jeg lever for fritiden. Det er der jeg legger  ned mitt engasjement og min personlige deltakelse og mitt hjerte. Det er det som er det virkelige og mest givende (selv om jeg selvsagt også får noe mer enn penger fra jobben). Men i andre sammenhenger er jeg veldig til stede i hverdagens øyeblikk - er flink til å glede meg over her-og-nå, over småting i hverdagen, som samtaler med ungene, kveldstur med mannen, stell av dyrene, koselig melding fra ei venninne etc.

Likte det siste avsnittet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • De har gode sosiale relasjoner, der kvaliteten er viktigere enn antallet relasjoner.
    • ja
  • De bruker tid og energi på venner, familie og parforhold – de kan gi og ta imot.
    • ja
  • De har livsmål, ambisjoner og drømmer.
    • nei, det er dårlig med livsmål og ambisjoner. Livet har ruslet av sted, mye uten retning og mål. Er kanskje redd for å ikke nå målene eller ikke få drømmene oppfylt og dermed bli skuffet, og så har jeg ubevisst ikke satt mål.
  • De er venn med seg selv, har god selvfølelse og evne til å utrykke takknemlighet.
    • ja
  • De har mentale album som inkluderer gode bilder fra fortiden.
    • ja
  • De har mestringsstrategier for ulike livsutfordringer.
    • nei, ikke bevisst. Har vært temmelig langt nede i perioder, uten å vite hvordan jeg skulle komme meg opp igjen.
  • De opplever mening og kontroll i eget liv, og foretar gode valg.
    • tja? Jo, jeg ønsker nok kontroll i eget liv, og har det i ganske stor grad.
  • De er til stede i livet, og i hverdagens øyeblikk.
    • ja, er flink til å sette pris på gode stunder, og nyte maksimalt gode øyeblikk og opplevelser. Tross dette, er jeg for lite til stede i jobbsammenhenger (jfr det jeg skrev til Nicklaus)
  • De har mer fokus på hva som er godt enn hva som er best.
    • ja, jeg streber sjelden etter det aller beste, er som regel godt fornøyd med godt nok.
  • De har en iboende tendens til optimisme og evne til å overse bagateller.
    • ja, jeg har alltid vært optimist, og regner med at det meste går bra, inntil det motsatte er bevist. Kan kanskje være litt naiv?
  • De er fysisk aktive, har god helse og får nok søvn.
    • ja, liker å holde meg i form, men elsker kvelden og tidlig natt, så jeg kommer meg sjelden i seng før midnatt. Blir da litt lite søvn i uka, men så lenge jeg kan sove en time eller to lenger i helga, går det helt greit.
  • De er nysgjerrige, entusiastiske og interesserte i å lære nye ting.
    • ja, det tror jeg at jeg er!

Har aldri vært opptatt av begrepet lykke. Det er ikke så ofte jeg tenker etter om jeg er lykkelig. Jeg har gode varme stunder, der jeg kan kjenne et blaff av lykke, men livet er så mangfoldig og komplisert, så jeg har aldri hatt noen konstant lykkefølelse. Men jeg har det godt, har vært heldig med helsa, og har nok fått en god ballast hjemmefra med et positivt syn på livet, som har gjort at jeg setter pris på det jeg har og kommer meg videre når ting er vanskelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den artikkelen vektlegger sosiale relasjoner mer enn disse punktene (hvis man leser hele). Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke er lykkelig. De fleste ugleser meg, ser ned på meg og mener jeg er tilbakestående eller drittsekk. Det er også en gruppe som snakker om at jeg er psykopat. Det er ingen som liker meg. Da tyder artikkelen på at jeg ikke er lykkelig.

Anonymkode: cb4f8...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innlagtonline
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den artikkelen vektlegger sosiale relasjoner mer enn disse punktene (hvis man leser hele). Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke er lykkelig. De fleste ugleser meg, ser ned på meg og mener jeg er tilbakestående eller drittsekk. Det er også en gruppe som snakker om at jeg er psykopat. Det er ingen som liker meg. Da tyder artikkelen på at jeg ikke er lykkelig.

Anonymkode: cb4f8...823

Bra du føler deg litt bedre idag ihvertfall da så du orket lese artikkelen og punktene ;) 

Jeg tror vi som ikke har noen sosiale relasjoner er ganske mye mindre lykkelige enn resten i snitt, det er nok nøkkelen til lykken og føle noen mening med tilværelsen, kanskje derfor jeg føler litt likhet med deg selv om vi jo er forskjellige på så godt som alle andre punkter da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, innlagtonline said:

selv om vi jo er forskjellige på så godt som alle andre punkter da :) 

Hm. Da så...

Anonymkode: cb4f8...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
15 timer siden, påskelilje skrev:

Fikk et sug i magen da jeg leste det du skrev her. Kjenner meg så igjen, tenker på det hver eneste dag, men har ikke våget å skrive det ned. Det blir mer alvorlig da.

Jeg lever også for fritiden, jobber fordi jeg må og fordi jeg selvsagt er enig i at de som er friske, skal jobbe. Jobben er egentlig interessant, men jeg lever for fritiden. Det er der jeg legger  ned mitt engasjement og min personlige deltakelse og mitt hjerte. Det er det som er det virkelige og mest givende (selv om jeg selvsagt også får noe mer enn penger fra jobben). Men i andre sammenhenger er jeg veldig til stede i hverdagens øyeblikk - er flink til å glede meg over her-og-nå, over småting i hverdagen, som samtaler med ungene, kveldstur med mannen, stell av dyrene, koselig melding fra ei venninne etc.

Likte det siste avsnittet ditt.

Jeg gruer meg ikke til å dra på jobb, men det jeg lærer er tørt og kjedelig. Min forrige jobb var interessant. Jeg sluttet pga av stillingsprosenten. Jeg angrer. Hadde jeg vært mer tålmodig, ville jeg kanskje hatt 100% jobb der nå. Jeg hadde fast deltidsstilling. Jeg jobbet 100%, men det var pga av andres sykefravær eller permisjoner. Det at jeg aldri visste om jeg hadde 100% eller mindre neste måned stresset meg etter at jeg ble skilt. Jobbet der i 13 år. Savner gamle kolleagene mine. De var som familien min. Det var så mye humor der.

En annen ting. Jeg savner byen. Bare det å kunne gå ut en tur i lunsjpausen. Rusle rundt i byen. Ta en kaffe på Kaffebrenneriet.  Titte på folk. Det var et hyggelig avbrekk i arbeidsdagen. Nå er det ingen vits i å gå ut i lunsjen. Ser ikke folk. Ser bare flate kjedelige jorder. Dystert og trist. Liker ikke å sitte midt i rommet i et kontorlandskap heller foressten.

Sukk !, som jeg savner byen. Nei, må vel prøve å gjøre noe med det, men siden jeg skrev at jeg overser bagateller, prøver jeg å fokusere på at jeg tross alt vet at jeg har 100% lønn hver måned og at det kan settes penger inn på "feriekontoen" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg gruer meg ikke til å dra på jobb, men det jeg lærer er tørt og kjedelig. Min forrige jobb var interessant. Jeg sluttet pga av stillingsprosenten. Jeg angrer. Hadde jeg vært mer tålmodig, ville jeg kanskje hatt 100% jobb der nå. Jeg hadde fast deltidsstilling. Jeg jobbet 100%, men det var pga av andres sykefravær eller permisjoner. Det at jeg aldri visste om jeg hadde 100% eller mindre neste måned stresset meg etter at jeg ble skilt. Jobbet der i 13 år. Savner gamle kolleagene mine. De var som familien min. Det var så mye humor der.

En annen ting. Jeg savner byen. Bare det å kunne gå ut en tur i lunsjpausen. Rusle rundt i byen. Ta en kaffe på Kaffebrenneriet.  Titte på folk. Det var et hyggelig avbrekk i arbeidsdagen. Nå er det ingen vits i å gå ut i lunsjen. Ser ikke folk. Ser bare flate kjedelige jorder. Dystert og trist. Liker ikke å sitte midt i rommet i et kontorlandskap heller foressten.

Sukk !, som jeg savner byen. Nei, må vel prøve å gjøre noe med det, men siden jeg skrev at jeg overser bagateller, prøver jeg å fokusere på at jeg tross alt vet at jeg har 100% lønn hver måned og at det kan settes penger inn på "feriekontoen" :D

Deilig å kunne kose seg glugg i hjel hjemme 24/7/365 og attpåtil få betalt for det.

Anonymkode: d52f5...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Nicklusheletida said:

Jeg gruer meg ikke til å dra på jobb, men det jeg lærer er tørt og kjedelig. Min forrige jobb var interessant. Jeg sluttet pga av stillingsprosenten. Jeg angrer. Hadde jeg vært mer tålmodig, ville jeg kanskje hatt 100% jobb der nå. Jeg hadde fast deltidsstilling. Jeg jobbet 100%, men det var pga av andres sykefravær eller permisjoner. Det at jeg aldri visste om jeg hadde 100% eller mindre neste måned stresset meg etter at jeg ble skilt. Jobbet der i 13 år. Savner gamle kolleagene mine. De var som familien min. Det var så mye humor der.

En annen ting. Jeg savner byen. Bare det å kunne gå ut en tur i lunsjpausen. Rusle rundt i byen. Ta en kaffe på Kaffebrenneriet.  Titte på folk. Det var et hyggelig avbrekk i arbeidsdagen. Nå er det ingen vits i å gå ut i lunsjen. Ser ikke folk. Ser bare flate kjedelige jorder. Dystert og trist. Liker ikke å sitte midt i rommet i et kontorlandskap heller foressten.

Sukk !, som jeg savner byen. Nei, må vel prøve å gjøre noe med det, men siden jeg skrev at jeg overser bagateller, prøver jeg å fokusere på at jeg tross alt vet at jeg har 100% lønn hver måned og at det kan settes penger inn på "feriekontoen" :D

Sikker på at dette egentlig ikke er fullverdig liv?

Anonymkode: cb4f8...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at dette egentlig ikke er fullverdig liv?

Anonymkode: cb4f8...823

Der var du igjen ja .

Det er et godt nok liv :-) Jobben er en bagatell.  Det kommer i hvert fall ikke under livsutfordringer :-) Det er nok av de også. Livet blir aldri fullverdig, men det kunne vært verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deilig å kunne kose seg glugg i hjel hjemme 24/7/365 og attpåtil få betalt for det.

Anonymkode: d52f5...ee4

Det er jo fint for deg at du ser det slik. God natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Nicklusheletida said:

Der var du igjen ja .

Hvem er "du"? Jeg er ny på forumet. Men skjønte fort hvor fullverdig dol-fruenes liv kan kalles...

Anonymkode: cb4f8...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er "du"? Jeg er ny på forumet. Men skjønte fort hvor fullverdig dol-fruenes liv kan kalles...

Anonymkode: cb4f8...823

Jeg fikk bare 1,5 av 12 mulige poeng.

Anonymkode: d52f5...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk bare 1,5 av 12 mulige poeng.

Anonymkode: d52f5...ee4

Det er de som er godt likte som får være sykest og ha det vondest, fordi man "er snill" hvis man tillater at synet på en er slik. Men de ensomme og usympatiske er ikke syke, og har det ikke vondt, og det mener verken folk eller helsevesenet.

Anonymkode: cb4f8...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er de som er godt likte som får være sykest og ha det vondest, fordi man "er snill" hvis man tillater at synet på en er slik. Men de ensomme og usympatiske er ikke syke, og har det ikke vondt, og det mener verken folk eller helsevesenet.

Anonymkode: cb4f8...823

Hva "folk" mener vet jeg ingen ting om?

Anonymkode: d52f5...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er "du"? Jeg er ny på forumet. Men skjønte fort hvor fullverdig dol-fruenes liv kan kalles...

Anonymkode: cb4f8...823

Skulle legge meg, men begymte å tenke på dette du slenger ut av deg titt og ofte. Vet du hva jeg tror det kommer av ? Jo, jeg tror det kommer av at jeg kan svare ja på mange av de andre punktene. Jeg skriver ikke noe om livsutfordringene, fordi det er noe som alle har.

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...