Gå til innhold

Vond blære, når jeg skal ut å reise..

Anbefalte innlegg

Gjest Loralai

Hei!

Jeg er en jente på 23 år som av og til er plaget med "vond blære", dvs jeg føler at det er et press på blæren, sånn at jeg må på do hele tida. Og presset er der fortsatt etter at jeg har tømt blæren. Dette er veldig ubehagelig og vondt. Men akkurat dette oppstår bare når jeg skal ut og reise, feks kjøre bil/buss/tog over en litt lengere strekning (over en halvtime), og det oppstår kun på morgenen eller tidlig på dagen, ellers plages jeg ikke! Når turen er over og jeg har vært på do (igjen), er plagene over. Ellers kan jeg jo si at jeg verken har smerte eller svie ved vannlating. Jeg må også opp på do ofte en gang på natten, fordi jeg føler press på blæren, nå har jeg blitt så vant til å stå opp den ene gangen hver natt at det ikke plager meg så mye lenger..evt greier jeg å vente til morgenen selv om det kan være litt ubehagelig. Tror dette har holdt på en god stund, kanskje et par år nå.

Jeg skulle sikkert ha oppsøkt lege (kanskje for lenge siden..), men nå rekker jeg ikke det ettersom jeg snart skal reise utenlands for 1,5 år.. Derfor blir jeg veldig glad for svar her! Hvorfor er det slik, og er det noe jeg kan gjøre?

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Du har altså et press på blæren som gjør at du må ofte på toalettet, om morgenen og formiddagen, men ikke ellers på døgnet. Dessuten har du det sammen en gang om natten.

Det er ikke slik at resten av dagen - når du ikke reiser - har lett tilgjengelighet til toalettet slik at du ikke tenker på at du må tømme blæren ofte resten av dagen også?

Om du må tømme blæren med små mengder hele tiden, kan det være en tilsand i blæren som bør undersøkes nærmere. Men om du bare har symptomer på visse tider av døgnet, er jeg ike i stand til å hjelpe deg med noe forslag til hva som kan være årsaken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...