helsten2 Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Jeg har lest gjennom flere innlegg ang. hjertebank og de beskrevne symptomer stemmer forsåvidt med mine. Mine problemer startet for ca. 15 år siden og jeg har tatt 24 timers EKG to ganger. Første gang fant de ingen uregelmessigheter, mens andre gang fant de 1600 forstyrrelser. Jeg ble fortalt at dette var normalt og at ingen behandling var nødvendig. Hyppigheten av hjertebanken varierer. På det verste er annenhvert slag uregelmessig med meget kraftig "bank". Disse "anfallene" kan vare flere timer og jeg føler med meget dårlig. Jeg blir svimmel og føler en lett hodepine. Det føles som om hele "systemet" ikke fungerer skikkelig og at hjertet rett og slett ikke klarer å pumpe nok blod. Jeg har nå hatt kraftig hjertebank daglig siden oktober 2001. Jeg er som regel ganke bra om morgenen, men så øker det utover dagen og ofte føler jeg meg så dårlig at jeg må leggge meg (på det verste føles det faktisk som om det er slutt). Jeg driver også å mosjonerer endel (jogger) og det merklige er at jeg som regel føler meg mye bedre etter en treningstur. Da får jeg som regel ikke "anfall" før sent på kvelden (rett før sengetid). Det har dog hendt (ikke ofte) at jeg har måtte avbryte treningen da jeg har fått "anfall" eller har følt med dårlig. Av og til virker det også som om hjertet stopper helt og jeg skvetter til og "gisper" etter luft før det "starter" igjen. Til tider føler jeg også smerter. Det er to typer: En kortvarig, meget smertefull som hugger takk og blir borte på 1-2 sekunder. Og en svakere smerte som liksom ligger rundt hjertet og varer lenger. Det er nå ca. 8 år siden siste EKG utredning. Kan andre lidelser ha utviklet seg? Bør jeg søke lege igjen. Jeg er 43 år og min far fikk sitt første infarkt da han var 50. Har hatt høyt blodttrykk, men på de siste målingene har det vært ok. Kolesterol-målingene har alltid vært høyt. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41702-hjertebank-tilleggssymptomer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
so? Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Det er godt mulig at hjetrebank/ekstra pulsslag er relatert til stress i dagligglivet. Dette er min egen erfaring. Fokuser på positive hendelser i livet, se en morsom film, vær sammen med venner og få en god latter! Etter en ferie kan det hele være over.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41702-hjertebank-tilleggssymptomer/#findComment-157337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Det er godt mulig at hjetrebank/ekstra pulsslag er relatert til stress i dagligglivet. Dette er min egen erfaring. Fokuser på positive hendelser i livet, se en morsom film, vær sammen med venner og få en god latter! Etter en ferie kan det hele være over.... Godt råd ! Det løser neppe alle problemer, men er ofte klart delaktig ved bedring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41702-hjertebank-tilleggssymptomer/#findComment-157529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Svar til Helsten2. Det synes som om din tendens til ekstraslag (ekstrasystoli) er betydelig og gir deg sirkulatoriske symptomer. Dette er en av de situasjoner vi anser som behandlingstrengende, av en ellers vanligvis uskyldig tilstand. Det synes imidlertid som dine plager har tiltatt i stor grad, sammenlignet med det som forelå for 8 år siden. Du bør ta opp med din lege hvorvidt det vil være ønskelig å utrede dette nærmere, bl.a. med en ny registrering over 24 timer, evt. flere døgn (Holter-monitorering) for å kvantitere rytmeforstyrrelsene og se på karakteren av dem. Dernest vil det være en fordel om det ble gjort en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) for å se på hjertets reaksjon på fysisk stress. Det bør også vurderes hvorvidt det er grunn til andre undersøkelser, f.eks. ultralyd av hjertet. Enkelte blodprøver vil også være med på å belyse enkelte årsaker til forverringen. Når disse tingene er vurdert, vil det kunne være aktuelt å forsøke deg på medikamentell behandling for å redusere tendensen til rytmeforstyrrelser. Det er mulig at du gjør endel "tabber" selv, som du evt. bør revurdere (alkohol, røyking, store kaffemengder, overvekt, dårlig treningstilstand, etc.). Du har noen risikofaktorer for utvikling av koronar hjertesykdom, og du bør be din lege utarbeide en fullstendig risikoprofil for deg. En slik risikovurdering vil være utslagsgivende for f.eks. forebyggende tiltak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41702-hjertebank-tilleggssymptomer/#findComment-157532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
helsten2 Skrevet 19. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2002 Svar til Helsten2. Det synes som om din tendens til ekstraslag (ekstrasystoli) er betydelig og gir deg sirkulatoriske symptomer. Dette er en av de situasjoner vi anser som behandlingstrengende, av en ellers vanligvis uskyldig tilstand. Det synes imidlertid som dine plager har tiltatt i stor grad, sammenlignet med det som forelå for 8 år siden. Du bør ta opp med din lege hvorvidt det vil være ønskelig å utrede dette nærmere, bl.a. med en ny registrering over 24 timer, evt. flere døgn (Holter-monitorering) for å kvantitere rytmeforstyrrelsene og se på karakteren av dem. Dernest vil det være en fordel om det ble gjort en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) for å se på hjertets reaksjon på fysisk stress. Det bør også vurderes hvorvidt det er grunn til andre undersøkelser, f.eks. ultralyd av hjertet. Enkelte blodprøver vil også være med på å belyse enkelte årsaker til forverringen. Når disse tingene er vurdert, vil det kunne være aktuelt å forsøke deg på medikamentell behandling for å redusere tendensen til rytmeforstyrrelser. Det er mulig at du gjør endel "tabber" selv, som du evt. bør revurdere (alkohol, røyking, store kaffemengder, overvekt, dårlig treningstilstand, etc.). Du har noen risikofaktorer for utvikling av koronar hjertesykdom, og du bør be din lege utarbeide en fullstendig risikoprofil for deg. En slik risikovurdering vil være utslagsgivende for f.eks. forebyggende tiltak. Hei igjen. Takk for informerende svar. Jeg har nå tatt en ny 24-timers EKG samt blodprøver. EKG-en viste kun 600 uregelmessigheter på et døgn. Blodprøvene var også ok bortsett fra høyt kolesterol (7.5). Legen mente det ikke var nødvendig å behandle rytmeforstyrrelsene, men han mente jeg burde prøve å redusere kolesterolet. Jeg hadde selvfølgelig en god dag da EKG-en ble tatt og har senere hatt hyppige og sterke "anfall" (dag og natt - 3-5 normale slag før neste forstyrrelse). Jeg føler meg meget uvel når dette er på det verste (lett hodepine, svimmel, smerter rundt hjertet). Jeg har også hatt 2-3 sterke anfall ved lett fysisk anstrengelse (gå opp en lang, bratt trapp), og jeg tør ikke trene lenger (jogget 4-6 ganger per uke). Røyker ikke. Jeg kan ikke skjønne at dette kan kalles "normalt". Jeg føler meg i hvertfall ikke frisk når dette pågår. Jeg har også gode dager innimellom (1,2 3 eller 3 gode dager; 1, 2 eller 3 dårlige dager - helt usystematisk). Jeg kan heller ikke se at det er relatert til kosthold. Drikker 1-2 kopper kaffe per dag, anfall kommer med eller uten alkoholinntak etc. Da jeg heller ikke ser noen bedring (snarere en forverring), begynner jeg å bli nervøs for hvor dette vil ende. Er det fare for akutt hjertesvikt? Bør jeg søke lege igjen? Kan jeg bli kvitt disse plagene v.h.a medisiner? Bivirkninger? Vil en pacemaker hjelpe? (Føler litt for ung for en sånn dings) På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41702-hjertebank-tilleggssymptomer/#findComment-162821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.