Gå til innhold

NHD medisin mot angst som tar bort kroppslige symptomer

Anbefalte innlegg

ethodeforan
Skrevet (endret)

Hei.

Fikk et tips av noen som har mye kroppslige symptomer knyttet til angst. Ble tipset om en medsin som tar bort de kroppslige symptomene. Har glemt navnet og finner det ikke ved hjelp av Google søk. Mener å huske at medisinenen start på -c og at der finnes lignende preparat bare med ett litt annet navn. Om jeg forstod det rett så var det betablokkere.

Går på lamictal,wellbutrin og tar seroquel for søvn. I tilegg til loette. Kam denne medisinen som jeg søker etter kombineres med alle disse?

Endret av ethodeforan
AnonymBruker
Skrevet

nhd er borte fra forumet en stund fremover.

Betablokkere tar bort hjertebank, demper skjelvinger og i noen gard svette. En føler seg roligere kroppslig. Før en prøver betablokker må en utelukke at en har noen typer hjertesykdommer, astma og alvorlig diabetes. Kombinasjon med de medisiner du nevner skal være uproblematisk.

Det finnes ulike betablokkere. Legen din vil velge ut en av dem for deg.

Anonymkode: 4ff19...478

ethodeforan
Skrevet (endret)
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nhd er borte fra forumet en stund fremover.

Betablokkere tar bort hjertebank, demper skjelvinger og i noen gard svette. En føler seg roligere kroppslig. Før en prøver betablokker må en utelukke at en har noen typer hjertesykdommer, astma og alvorlig diabetes. Kombinasjon med de medisiner du nevner skal være uproblematisk.

Det finnes ulike betablokkere. Legen din vil velge ut en av dem for deg.

Anonymkode: 4ff19...478

Så at han er borte en stund. Han er jo en reddende engel i mange skrivende stunder. Håper han blir bra og frisk i løpet av kort tid.

Fikk prøve,tror det var propanolol,av noen jeg kjenner. Det var helt absurd. Første gang på mange år jeg var så rolig i kroppen. Var ikke den store følelsen av hjertebank,prikking i hendene,skjelving i hendene og overkroppen og den evige badeballen jeg føler jeg har oppunder brystkassa og opp mot halsen.

Har vel kun en mormor som har hatt en hjerteoperasjon. Så det er jo verdt å nevne for legen. 

Jeg er så lei av å ha angst nå. Bare blitt verre og verre siste tre årene. Og har høyt blodtrykk og puls i tilegg.

Synes det er merkelig at ikke legen min har nevnt betablokkere engang. 

Tusen takk for svar 😄

Endret av ethodeforan
ethodeforan
Skrevet
19 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Pranolol er best.

Du har prøvd flere typer? 

Skrevet
41 minutter siden, ethodeforan skrev:

Du har prøvd flere typer? 

Ja.

Du skriver jo at du har prøvd propranolol, som er det samme som Pranolol. Du hadde god effekt av den. Farmakologisk er det også den som har best effekt mot angst.

Den er ikke vanedannende og koster ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet

Lurte bare på en ting. Er ikke stort sett angst kroppslige symptomer??? 

Anonymkode: ec76e...077

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurte bare på en ting. Er ikke stort sett angst kroppslige symptomer??? 

Nei.

Katastrofetanker, føle seg "på tuppa", følelse av redsel, psykisk uro, tankekjør, bekymring, osv er også angst.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Pranolol er best.

Kanskje for deg, men dette er veldig individuelt.

Anonymkode: e47a9...4c4

AnonymBruker
Skrevet

33 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei.

Katastrofetanker, føle seg "på tuppa", følelse av redsel, psykisk uro, tankekjør, bekymring, osv er også angst.

Ja alt det hører med. Takk for oppklaring. jeg har vell vært mest der men når det depressive får mer tak blir jeg mer likegyldig. Helt greit om jeg dør i dag liksom ... 

Dessuten så demper AD angsten og tankekjøret. Men dette konstante fysiske ubehage blir jeg ikke alltid klok på. Hva er hva ? Er det angst , er jeg lei meg eller hva ?? . Er det gråten som sitter fast i halsen ? . Hvorfor har jeg konstant følelse av å bli kvelt , spenninger i kroppen selv når jeg ikke har noe spesiellt å være redd for ?? . 

Har fått vite av psykiater at det er kronisk . Men så finnes det medisin mot dette ? 

AnonymBruker
Skrevet

Kronisk angst? Hmm, okey. Man kan "alltid" bli bedre når det gjelder angst, men kun medisiner er som oftest ikke hele løsningen.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kronisk angst? Hmm, okey. Man kan "alltid" bli bedre når det gjelder angst, men kun medisiner er som oftest ikke hele løsningen.

Jeg blir faktisk litt såret av dette. Du får det til å høres ut som om jeg lyger ...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje for deg, men dette er veldig individuelt.

Det er faktisk ikke helt riktig.

Pranolol er den eneste ikke-selektive betablokkeren på markedet (foruten Sotalol men der er det snakk om en medisin som kun brukes mot alvorlige hjerterytmeforstyrrelser). Selektive betablokkere senker kun puls og blodtrykk, ingenting annet. De virker mot hjertebank, men ikke andre angstsymptomer.

Så derfor mener jeg at Pranolol generelt er best mot angstsymptomer.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er faktisk ikke helt riktig.

Pranolol er den eneste ikke-selektive betablokkeren på markedet (foruten Sotalol men der er det snakk om en medisin som kun brukes mot alvorlige hjerterytmeforstyrrelser). Selektive betablokkere senker kun puls og blodtrykk, ingenting annet. De virker mot hjertebank, men ikke andre angstsymptomer.

Så derfor mener jeg at Pranolol generelt er best mot angstsymptomer.

Jeg mener at benzo er best.

Anonymkode: 95f9a...714

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir faktisk litt såret av dette. Du får det til å høres ut som om jeg lyger ...

Beklager, men det var ikke min intensjon i det hele tatt. 

Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at benzo er best.

Anonymkode: 95f9a...714

Det kan nok være, men jeg mente av betablokkere.

Dessuten synes jeg ikke det er helt sammenlignbart. Pranolol kan man bruke fast, uten risiko for avhengighet, det er egentlig sunt for kroppen å dempe adrenalinvirkningen man får ved angst, det er ikke sløvende, ok å kombinere med både bilkjøring og alkohol, og gir ikke toleranseutvikling.

Benzo virker nok bedre, men er ved fast bruk beheftet med mye mer risiko. Til bruk ved behov er benzo supert.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men det var ikke min intensjon i det hele tatt. 

Hmm , okey?.😊. Greit . Tror ikke du egentlig leste det jeg skrev. Sier jo selv at angsten og tankekjøret ble bedre av behandling. Har prøvd terapi , har prøvd å leve så normalt som mulig på tross av angsten. Men det fysiske reaksjonsmønsteret etter å ha levd med angst siden barneskolealder er blitt mer kronisk .Derfor intressert i svaret til det trådstarter spør om.

Skrevet

Selv har jeg fått god hjelp av Efexor. Kroppen kjennes roligere og skuldrene begynner å senke seg. Har brukt de i 3 uker nå og merker betydelig bedring. Er heller ikke så sykt sulten og fysen lenger. 

FjellOgDalar
Skrevet

Er litt delte meninger om hva som er "best." Jeg tror vel om det som det meste annet at det er individuelle variasjoner, men min psykiater pleier å gi metoprolol (Selo-Zok). Jeg har ikke prøvd andre typer, men det er ikke snakk om at jeg kommer til å slutte på den medisinen med mindre det står om livet. Bare det å kunne bære en kaffekopp på en skål... Det kunne jeg ikke før. Dels pga. av medfødt skjelving, dels pga. angstskjelving. Jeg kunne få sånne angstskjelvinger når jeg skulle opptre for folk at det ble helt praktisk umulig for meg å håndtere et musikkinstrument av noen art. Jeg fikk fort ubehag med hard og uregelmessig puls. Ikke farlig, men ubehagelig og søvn-ødeleggende. Betablokkeren har tatt knekken på alle disse tingene. Dessuten har jeg høyt blodtrykk, så jeg er en meget fornøyd bruker av dette.

Jeg tror flere leger kanskje burde være mer bevisste på å velge medisiner som går rett på fysiske symptomer man får av angst - fordi disse fysiske symptomene gjerne fyrer opp angsten - så har man det gående. Man må ikke gå fast på det hvis man ikke trenger det, man kan ta det ved behov. Eneste man kan risikere er å få for lavt blodtrykk. Det som nevnes i forhold til "alvorlig diabetes" over stusser jeg litt på. Alvorlig diabetes tolker jeg som type 1 diabetes. Det har jeg, og det jeg har hørt at betablokkere KAN skape problemer med for diabetikere er å merke symptomene på for lavt blodsukker (føling), fordi disse forårsakes på samme måte som angstsympomer/er ganske like. Selv opplever jeg ikke problemer med dette, men jeg tar ikke en veldig stor dose heller. Nå er det og kommet hjelpemidler som kan gi varsel til en diabetiker når blodsukkeret blir lavt eller høyt.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Er litt delte meninger om hva som er "best." Jeg tror vel om det som det meste annet at det er individuelle variasjoner, men min psykiater pleier å gi metoprolol (Selo-Zok). Jeg har ikke prøvd andre typer, men det er ikke snakk om at jeg kommer til å slutte på den medisinen med mindre det står om livet. Bare det å kunne bære en kaffekopp på en skål... Det kunne jeg ikke før. Dels pga. av medfødt skjelving, dels pga. angstskjelving. Jeg kunne få sånne angstskjelvinger når jeg skulle opptre for folk at det ble helt praktisk umulig for meg å håndtere et musikkinstrument av noen art. Jeg fikk fort ubehag med hard og uregelmessig puls. Ikke farlig, men ubehagelig og søvn-ødeleggende. Betablokkeren har tatt knekken på alle disse tingene. Dessuten har jeg høyt blodtrykk, så jeg er en meget fornøyd bruker av dette.

Jeg tror flere leger kanskje burde være mer bevisste på å velge medisiner som går rett på fysiske symptomer man får av angst - fordi disse fysiske symptomene gjerne fyrer opp angsten - så har man det gående. Man må ikke gå fast på det hvis man ikke trenger det, man kan ta det ved behov. Eneste man kan risikere er å få for lavt blodtrykk. Det som nevnes i forhold til "alvorlig diabetes" over stusser jeg litt på. Alvorlig diabetes tolker jeg som type 1 diabetes. Det har jeg, og det jeg har hørt at betablokkere KAN skape problemer med for diabetikere er å merke symptomene på for lavt blodsukker (føling), fordi disse forårsakes på samme måte som angstsympomer/er ganske like. Selv opplever jeg ikke problemer med dette, men jeg tar ikke en veldig stor dose heller. Nå er det og kommet hjelpemidler som kan gi varsel til en diabetiker når blodsukkeret blir lavt eller høyt.

Virker selo-zok mot pustebesvær , kvelningsfornemmelse og press i brystet også. ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...