Gå til innhold

Tilbakevendende halsinfeksjon

Anbefalte innlegg

Gjest Bioingeniørstudent

Hei.

Har et spm i forbindelse med en oppg på skolen som jeg håper du kan hjelpe meg med. Jeg lurer på hvorfor noen stadig får tilbakevendende halsinfeksjoner? Er gram positive kokker en del av normalfloraen? Er det slik at disse hos noen letter "bryter ut" og gir en halsinfeksjon? I så fall hvorfor bryter disse lettere ut hos noen?

Meget takknemlig for svar eller om du har noen nettsider å vise til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41757-tilbakevendende-halsinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Det var mange spørsmål, og mye av det finner du i lærebøker. Kan prøve å svare kort på noen av dine spørsmål:

Det er meget sammensatt årsaksforhold til at noen får stadig residiverende halsinfeksjoner. Viktige faktorer er miljø (d.v.s nysmitte fra omgivelser, f. eks. barnehavebarn og deres familier) nedsatt immunforsvar, gjennomgått virusinfeksjon med f. eks. influensavirus reduserer lokalforsvar mot bakterier via en rekke mekanismer. Nasofarynx og hals inneholder en sterkt sammensatt normalflora, inkludert noen potensielle patogene mikroorganismer, som pneumokokker og beta-hemolytiske streptokokker. Disse forekommmer hos 10-30% av oss, og kan oppformere seg under spesielt gunstige forhold. Disse er Gram positive kokker som du finner med vanlig mikroskopi. Men det er andre og mindre patogene Gram positive kokker der også, f. eks. grønne strektokokker (mange arter). Andre faktorer som røyking, gasser kan også spille inn. Plus masse annet. Er det noe hjelp? Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...