Gå til innhold

Hvordan slanke ei dame i rullestol?

Anbefalte innlegg

Moren min fikk hjerneslag for 2 år siden. Nå er hun 41 år. Problemet er at hun har lagt på seg så grådig mye. Snart klarer hun ikke bevege seg lengre. Hun har det ikke lett, men hva kan en gjør for å få slanka henne? Hun er halvsidig lam...var litt kraftig før. Men nå er hun sikkert over 150kg. Før spiste hun bare ett måltid om dagen. Nå får hun 4 vanlige. Det må skje noe drastisk snart, hun får så vidt plass i rullestolen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41775-hvordan-slanke-ei-dame-i-rullestol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære rose,

Det er vanskelig å slanke en person som sitter i rullestol og der måltidene kan være en trøst og glede. Energiforbruket hennes har også gått ned etter at hun ble lammet og hun trenger mindre mat enn før. Samtidig kan overvekten føre til nye helseproblemer og derfor vil jeg anbefale at hun får et kosthold med lav energitetthet. Dvs lite fett og sukker. Mere frukt, grønnsaker og protein. Målet er at skal føle seg mett uten at kaloriinntaket overstiger 1700-1800 per dag.

Her jeg bor finnes det noe som heter helsesportlag (Asker). Dette er et lag som arrangerer forskjellige aktiviteter for både funksjonshemmede og friske. Aktivitetene kan være padling (om sommeren), svømming, turer ut i naturen, diverse ballspill både innendørs og utendørs. Mange av disse aktivitetene kan også folk i rullestol være med på og helseportlaget her sørger også for transport til og fra.

Det kan jo hende at det finnes et slikt tilbud i den kommunen moren din bor? Spør deg litt for i kommunen og let etter handicapidrettslag etc. Finner hun en partner og hun liker musikk kan kanskje rullestoldans være et alternativ?

Her jeg bor finnes det noe som heter helsesportlag (Asker). Dette er et lag som arrangerer forskjellige aktiviteter for både funksjonshemmede og friske. Aktivitetene kan være padling (om sommeren), svømming, turer ut i naturen, diverse ballspill både innendørs og utendørs. Mange av disse aktivitetene kan også folk i rullestol være med på og helseportlaget her sørger også for transport til og fra.

Det kan jo hende at det finnes et slikt tilbud i den kommunen moren din bor? Spør deg litt for i kommunen og let etter handicapidrettslag etc. Finner hun en partner og hun liker musikk kan kanskje rullestoldans være et alternativ?

Takk for gode svar, men noe idrett blir vel egentlig vanskelig når hun er halvsidig lam. Det hadde vært mye lettere vist hun hadde to hender....

Eneste jeg kan komme på er å svømme i ring med flytevest, men det er jo begrenset hvor ofte en kan få til det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...