Gå til innhold

Gravid uten foster

Anbefalte innlegg

Gjest en søster

Min søster var 11 uker på vei da hun var til første legekontroll.Hun hadde følt seg øm i magen,så legen tok ultralyd på henne,og da var det kun en tom plommesekk i magen.Hcg-nivået og graviditets-tester er positive.Hva har egentlig skjedd?Hun blør litt,men ingenting annet enn friskt blod har kommet ut.Legen hennes sier at det er slutt på utskrapninger etter abort,fordi kroppen kvitter seg med fosteret.

Det gjør det jo ikke alltid.Jeg hadde selv en missed abortion,hvor fosteret hadde forsteinet seg og ligget dødt i magen min i 8 uker.

Kan du fortelle meg litt om hvorfor det bare er en tom plomesekk?Hva hat skjedd med fosteret?Han nevnte at det kunne være såkalte mora-blærer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41808-gravid-uten-foster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Anledningen till detta är att fosteranlaget inte har utvecklat sig normalt. Orsaken till detta är oftast kromosomfel. Den naturliga processen är smart, för då kommer det kromosomer från både mor och far. Då uppstår det nya egenskaper då denna genkombinationen blir ny. Det är också en fara med denna naturens förnyingsprocess, då det kan bli fel som för din syster. Chansen för att bli gravid med en normal graviditet,är nu lika stor som annars.

Angående utskrapning, så finns det olika praksis. Tidigare så skapade man alla missfall. Nu gjör man inte alltid det, då det ju finns risker också med detta ingrepp. Är man gravid med en ofostrig graviditet, så sent som i vecka 11 och blöder rikligt och /eller mer än 1 vecka, så är det vanligt att skrapas. Skulle doktorn misstänka en Mola/blære mola, så är detta en speciell sjukdomstillstånd, och behöver god uppföljning. Jag tycker att din syster bör kontakta gynekologen om detta. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41808-gravid-uten-foster/#findComment-156931
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...