Turner Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Jeg ønsker så sårt å begynne å gå til samtaler for å løse mine problemer. Har gått alt for lenge nå. Det er 2 år siden livet mitt ble snudd på hodet, og siden har det bare gått nedover,og det har gått fort nedover. I prosessen har jeg vært veldig slem mot mennesker som står meg nært, men nå vil jeg at dette skal ta slutt. Hvordan lønner det seg å gå frem? Bør jeg ta kontakt med DIXI- har dere samtale for meg alene eller er det grupper? Er ikke klar for å brette ut livet mitt til x antall ennå? Jeg ønsker å få orden på livet mitt igjen, har vært i et slags "Ingenmanns-land" nå i lang tid. Håper det er noen som kan gi meg råd? Lykke til til alle dere andre og! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41811-vil-ha-hjelpmen-hvordan/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
DIXI Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Hei Turner! Så flott at du kjenner at du er klar for å begynne å jobbe med problematikken - det er et utmerket utgangspunkt! Dessuten er det veldig modig av deg å våge å erkjenne dette overfor deg selv, når du har skjøvet det unna så lenge. Flott! Du kan ringe og snakke med telefonvaktene på DIXI i Oslo eller Stavanger, alt etter som hva som passer best for deg i forhold til hvor du bor. Du kan få en enesamtale hvis du ønsker det, men for å gå i DIXI-gruppe må du delta sammen med 4-6 andre kvinner. Det er ikke slik at man øser ut av seg alt som skjedde fra A-Å. Du sier så mye eller lite som du klarer, i ditt eget tempo og uten press og mas. Men noe må du jo si, ellers er det ikke noe poeng i å gå i en samtalegruppe. Mange har sagt at de aldri kommer til å si et eneste ord. Det er før de kommer i gang i gruppen. Etter hvert merker du at du kjenner deg igjen i det de andre forteller om seg selv, og da er det lett å nikke eller riste på hodet - og så er man igang! Ring og snakk med DIXI-vaktene - jeg tror ikke du kommer til å angre på det! Og husk: du kan godt være anonym hvis du har lyst til det! Lykke til! Klem fra Grete :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41811-vil-ha-hjelpmen-hvordan/#findComment-156934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solvelv Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Hei! Det er modig av deg å begynne å jobbe med dette. Og veldig smart å spørre her inne før du setter igang. Det er vanskelig å forstå systemet, og vanskelig å sloss mot et behandlingssystem som i utgangspunktet er under et stort press. Går du inn på hjemmesiden for Norsk pykologforening http://www.psykol.no/ finner du følgende om hvordan du kan få hjelp: - Innen skoleverket får man hjelp ved å henvende seg til den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) i grunnskolen eller videregående skole. - Innen helsevesenet gjennom almenpraktiserende lege, direkte til voksenpsykiatriske poliklikker eller poliklinikker for barn og ungdom (BUP). - For rusmiddelproblemer kan en også henvende seg til psykiatrisk ungdomsteam, a-klinikker eller utekontakt. - Når det gjelder arbeidslivsproblemer kan arbeidsrådgivingskontorene være aktuelle. - Privatpraktiserende kliniske psykologer tilbyr også hjelp og kan kontaktes direkte. Se telefonkatalogens Gule Sider. - Psykologer som arbeider med mer avgrensede felt som eldrepsykologi, nevropsykologi, krisepsykologi, etc. kan kontaktes direkte, der de står oppført i Gule Sider, eller via helsevesenet Jeg ville ha kontaktet lederen for psykologforeningen for ditt område og bedt om anbefaling. (Se på hjemmesiden under "NPF organisasjon" og "Fylkesavdelinger".) Be om å få tilsendt liste hvor de som er aktuelle er krysset av. Jeg anbefaler på det sterkeste å ikke ta for deg gule sider. De som annonserer der kan selvfølgelig være bra, men det er en grunn til at de må annonsere. Gode pykologer trenger ikke store annonser. Hold deg langt unna de der. Jeg fant min første psykolog gjennom gule sider. Det viste seg etter 1 1/2 år på venting at jeg hadde satt meg selv opp til den verste psykologen i Trondheim. Han ble fratatt bevilgning, men jeg ble ikke varslet. Jeg sto bare å ventet... Så skaff deg anbefaling. Du kan også kontakte Senter mot Incest for å få anbefaling derifra. (Dersom du har vært utsatt for voldtekt kan du spørre uansett.) Når du vet hvem du vil til, så ta kontakt med fastlege. Han vil sende en henvisning til psykologen. Når du velger psykolog så forsikre deg om at psykologen har drifttilskudd. Det betyr at du betaler bare til du får frikort. Ligger på rundt 1400, tror jeg. Deretter er det staten som betaler. Det er smart å ringe psykologen selv og spørre om det er lang venteliste før du bestemmer deg. Samtalegrupper er positivt. Men jeg vil anbefale på det sterkeste at du har en psykolog i tillegg. Dersom du har tilknyttning til høgskole eller universitet kan du benytte deg av tjenestene til studentsamskipsnaden. Sjekk der hvilke tilbud de kan tilby. Jeg håper du får behandling raskt. Lykke til Hilsen Solvelv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41811-vil-ha-hjelpmen-hvordan/#findComment-156947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DIXI Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Hei! Det er modig av deg å begynne å jobbe med dette. Og veldig smart å spørre her inne før du setter igang. Det er vanskelig å forstå systemet, og vanskelig å sloss mot et behandlingssystem som i utgangspunktet er under et stort press. Går du inn på hjemmesiden for Norsk pykologforening http://www.psykol.no/ finner du følgende om hvordan du kan få hjelp: - Innen skoleverket får man hjelp ved å henvende seg til den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) i grunnskolen eller videregående skole. - Innen helsevesenet gjennom almenpraktiserende lege, direkte til voksenpsykiatriske poliklikker eller poliklinikker for barn og ungdom (BUP). - For rusmiddelproblemer kan en også henvende seg til psykiatrisk ungdomsteam, a-klinikker eller utekontakt. - Når det gjelder arbeidslivsproblemer kan arbeidsrådgivingskontorene være aktuelle. - Privatpraktiserende kliniske psykologer tilbyr også hjelp og kan kontaktes direkte. Se telefonkatalogens Gule Sider. - Psykologer som arbeider med mer avgrensede felt som eldrepsykologi, nevropsykologi, krisepsykologi, etc. kan kontaktes direkte, der de står oppført i Gule Sider, eller via helsevesenet Jeg ville ha kontaktet lederen for psykologforeningen for ditt område og bedt om anbefaling. (Se på hjemmesiden under "NPF organisasjon" og "Fylkesavdelinger".) Be om å få tilsendt liste hvor de som er aktuelle er krysset av. Jeg anbefaler på det sterkeste å ikke ta for deg gule sider. De som annonserer der kan selvfølgelig være bra, men det er en grunn til at de må annonsere. Gode pykologer trenger ikke store annonser. Hold deg langt unna de der. Jeg fant min første psykolog gjennom gule sider. Det viste seg etter 1 1/2 år på venting at jeg hadde satt meg selv opp til den verste psykologen i Trondheim. Han ble fratatt bevilgning, men jeg ble ikke varslet. Jeg sto bare å ventet... Så skaff deg anbefaling. Du kan også kontakte Senter mot Incest for å få anbefaling derifra. (Dersom du har vært utsatt for voldtekt kan du spørre uansett.) Når du vet hvem du vil til, så ta kontakt med fastlege. Han vil sende en henvisning til psykologen. Når du velger psykolog så forsikre deg om at psykologen har drifttilskudd. Det betyr at du betaler bare til du får frikort. Ligger på rundt 1400, tror jeg. Deretter er det staten som betaler. Det er smart å ringe psykologen selv og spørre om det er lang venteliste før du bestemmer deg. Samtalegrupper er positivt. Men jeg vil anbefale på det sterkeste at du har en psykolog i tillegg. Dersom du har tilknyttning til høgskole eller universitet kan du benytte deg av tjenestene til studentsamskipsnaden. Sjekk der hvilke tilbud de kan tilby. Jeg håper du får behandling raskt. Lykke til Hilsen Solvelv Ville bare si at jeg synes dette var et usedvanlig godt og velskrevet svar! Godt å vite at vi har slike ressurspersoner blant oss!!! Stor klem fra Grete :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41811-vil-ha-hjelpmen-hvordan/#findComment-156961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solvelv Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Ville bare si at jeg synes dette var et usedvanlig godt og velskrevet svar! Godt å vite at vi har slike ressurspersoner blant oss!!! Stor klem fra Grete :-) Hei - og takk! Det er jo fint at min kamp kan komme til nytte for noen... Klem fra Solvelv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41811-vil-ha-hjelpmen-hvordan/#findComment-157012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tunrer Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Hei! Det er modig av deg å begynne å jobbe med dette. Og veldig smart å spørre her inne før du setter igang. Det er vanskelig å forstå systemet, og vanskelig å sloss mot et behandlingssystem som i utgangspunktet er under et stort press. Går du inn på hjemmesiden for Norsk pykologforening http://www.psykol.no/ finner du følgende om hvordan du kan få hjelp: - Innen skoleverket får man hjelp ved å henvende seg til den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) i grunnskolen eller videregående skole. - Innen helsevesenet gjennom almenpraktiserende lege, direkte til voksenpsykiatriske poliklikker eller poliklinikker for barn og ungdom (BUP). - For rusmiddelproblemer kan en også henvende seg til psykiatrisk ungdomsteam, a-klinikker eller utekontakt. - Når det gjelder arbeidslivsproblemer kan arbeidsrådgivingskontorene være aktuelle. - Privatpraktiserende kliniske psykologer tilbyr også hjelp og kan kontaktes direkte. Se telefonkatalogens Gule Sider. - Psykologer som arbeider med mer avgrensede felt som eldrepsykologi, nevropsykologi, krisepsykologi, etc. kan kontaktes direkte, der de står oppført i Gule Sider, eller via helsevesenet Jeg ville ha kontaktet lederen for psykologforeningen for ditt område og bedt om anbefaling. (Se på hjemmesiden under "NPF organisasjon" og "Fylkesavdelinger".) Be om å få tilsendt liste hvor de som er aktuelle er krysset av. Jeg anbefaler på det sterkeste å ikke ta for deg gule sider. De som annonserer der kan selvfølgelig være bra, men det er en grunn til at de må annonsere. Gode pykologer trenger ikke store annonser. Hold deg langt unna de der. Jeg fant min første psykolog gjennom gule sider. Det viste seg etter 1 1/2 år på venting at jeg hadde satt meg selv opp til den verste psykologen i Trondheim. Han ble fratatt bevilgning, men jeg ble ikke varslet. Jeg sto bare å ventet... Så skaff deg anbefaling. Du kan også kontakte Senter mot Incest for å få anbefaling derifra. (Dersom du har vært utsatt for voldtekt kan du spørre uansett.) Når du vet hvem du vil til, så ta kontakt med fastlege. Han vil sende en henvisning til psykologen. Når du velger psykolog så forsikre deg om at psykologen har drifttilskudd. Det betyr at du betaler bare til du får frikort. Ligger på rundt 1400, tror jeg. Deretter er det staten som betaler. Det er smart å ringe psykologen selv og spørre om det er lang venteliste før du bestemmer deg. Samtalegrupper er positivt. Men jeg vil anbefale på det sterkeste at du har en psykolog i tillegg. Dersom du har tilknyttning til høgskole eller universitet kan du benytte deg av tjenestene til studentsamskipsnaden. Sjekk der hvilke tilbud de kan tilby. Jeg håper du får behandling raskt. Lykke til Hilsen Solvelv kjempebra svar jo! men jeg lurer på en ting, kan du forklare litt nermere hva PPT går ut på? Virker som om du har litt peiling, og jeg har ingen annen å spørre......... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41811-vil-ha-hjelpmen-hvordan/#findComment-157523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solvelv Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 kjempebra svar jo! men jeg lurer på en ting, kan du forklare litt nermere hva PPT går ut på? Virker som om du har litt peiling, og jeg har ingen annen å spørre......... Hei Det er bare koselig å hjelpe. PPT betyr pedagogisk-psykologisk tjeneste. Jeg har limt inn litt informasjon nedenfor: Foreldre, skoler, skoleadministrasjon og andre kommunale instanser kan søke råd og hjelp i forhold som har med barns trivsel, tilpasning og opplæring å gjøre. Ungdom kan også sjøl ta direkte kontakt med PP-kontoret. PP-tjenesten er en offentlig, kommunal tjeneste som sammen med de øvrige førstelinje-tjenestene, skal kunne møte de hjelpebehov barn og unge i kommunen har. PPT har sin lovhjemmel i Opplæringsloven og vi er skolestyrets sakkyndige organ. Arbeidsoppgavene kan oppsummeres slik: Tilpasningsvansker i heim og skole Fagvansker – tilpasning av opplæringen. Sakkyndig utredninger og tilrådinger mht rettigheter i forhold til særskilt inntak, spesisalundervisning og spesielt utstyr Spesifikke lese, skrive- og matematikkvansker Funksjonshemninger av ulike slag Språk- og talevansker Følelsesmessige problem Misbrukproblematikk Sosiale problem (forhold til lærere/medelever, vantrivsel i skolen, hjemme eller med hybellivet oa) Familieproblem Overgang barnehage/grunnskole, barneskole/ungdomsskole og grunnskole/videregående skole Overgang skole/arbeidsliv Skolevegring, mobbing Håper du fant noe nyttig. Klem fra Solvelv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41811-vil-ha-hjelpmen-hvordan/#findComment-157638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.