Gjest alltid redd Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 hei! (Dette skulle kanskje stått på psykologi??...) Du begynner helt sikkert å bli meget lei disse spørsmålene... Men jeg har en del irrasjonelle tanker omkring smitte. Dette skaper derfor mye bry for meg i hverdagen. Det jeg lurer på. Jeg jobber innen helse. (Selv om jeg er veldig redd smitte...) Så jeg blir litt stressa hver dag kan du si. Det jeg lurer på. Jeg vet jeg har lest det før, men har sett forskjellige svar fra forskjellige sider. Hvor lenge lever hiv i blodet utenfor kroppen????? Er det 7 min, eller er det mer? Om man er borti blod som er ca 4-5 timer gamelt, er dette farlig? Om jeg får blod på klærne, går smitten bort i 60 graders vask?? Eller "dør" ikke viruset før det er langt over 100 grader??? Om jeg er borti bold som har ligget litt i vann (var litt blod på ett instrument jeg skulle vaske), øker dette faren for at viruset overlever i "fuktige omgivelser"? Sorry maset...Men jeg vil bare spørre, sånn at jeg slipper å gå rundt å være så stressa. Er det noen smitterisiko om man ikke stikker seg på en brukt sprøyte/sex osv. ? Av og til synes jeg at det virker som man kan bli smittet selv om man ikke er i dirkete kontakt... Eller kan du bekrefte for meg at det må være dirkete smitte (untatt sprøyter da) Unnskyld alle spørsmålene og maset...Jeg vet at mange av mine tanker er meget irrasjonelle, men måtte bare spørre. Takk for svar. vennlig hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41901-hivsmittefaretil-legen-her/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Dette spørsmålet dykker opp igjen og igjen og tydeligvis mange som engster seg for smitte. De fleste uten grunn. Jeg prøver å svare så godt jeg kan, men det finnes ikke entydig og enkelt svar. Hvor lenge HIV overlever er i veldig stor grad avhengig av hvilken tilstand det er i. Temperatur, mengde virus og ikke minst "innpakningen" er meget viktig. Er det rikelig med fuktighet og mye blod tar det mange timer, lite blod raskere inaktivering. HIV smitter ikke gjennom hel hud, men forutsetter skade, eller sprøyte. Er det en tykk kanyle med mye blod, som stikkes dypt inn i kroppen er det større smittefare enn en tynn spiss med lite blod i. Jeg tror ikke at jeg kan gi noe mer eksakt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41901-hivsmittefaretil-legen-her/#findComment-157135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.