Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 22 år som lenge har slitt med hendene mine. For litt over ett år siden ble jeg sykmeldt i en lengre periode (10 mnd) og fikk gjort en del tester, men de fant ikke ut noe mer. Ikke annet enn at det er veske i leddene, og at det kan ligge noe reumatisme latent. Nå har hendene vært forholdsvis bra en god stund. Men nå begynner det igjen. Jeg har fått noen medisiner, og beskjed om å holde med i ro i 10 dager. Og at dette er noe jeg kommer til å ha resten av livet, i mer eller mindre grad. Jeg spurte legen min om det var noe jeg kunne gjøre, diett fysikalsk behandling osv. Men det var visst ikke det. Jeg trener regelmessig 2-3 ganger i uken for jeg har hørt at det skal hjelpe. Men nå har det jo blitt vondt igjen alikevel... Jeg har ikke så veldig lyst til å sette meg ned og godta at det vil være sånn resten av livet, det vil jo bety det samme som at jeg ikke kan få et ordentlig yrkesaktivt liv noengang. Derfor lurer jeg på om du vet om noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41932-senebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære kristinet,

Det finnes flere ulike tilnærminger når det gjelder behandling av leddplager. Det ene er å ta hensyn til syre-base balansen. Da er det viktig å unngå syredannende mat inkludert kjøtt, kornprodukter og kaffe. Basedannende kost som grønnsaker og nøytrale matvarer som ris er tillatt. Kosttilskudd med magnesium og en del andre mineraler er å anbefale. En annen tilnærming er å betrakte årsaken til leddplager som et immunsystem i ubalanse med reaksjoner mot ledd. Reaksjoner på matvarer kan være involvert og det er viktig å eliminere de matvarer som kan være ugunstige. Det er vanlig å starte med en kortvarig faste og deretter innføre en etter en matvare. Ofte finner man reaksjoner mot kjøtt, melkeprodukter og gluten. En tredje mulighet er å øke inntaket av kostfaktorer som motvirker leddplager. De best undersøkte er omega 3 fettsyrene DHA og EPA (fisk), omega 6 fettsyren GLA (nattlysolje og agurkurt) og omega 9 fettsyren ETA (olivenolje). Dessuten er et høyt inntak av naturlige antioksydanter, særlig selen, viktig sammen med ingefær som i seg selv kan redusere leddsmerter. Noen ganger kan det være fornuftig å reise til en helseheim for å få hjelp til å teste ut kostholdet og etter min oppfatning er Tonsåsen i Valdres det beste stedet. Her har man forsket systematisk på dette og sammen med spesialister fra Revmatismesykehuset dokumentert at kostendring faktisk hjelper. Pasientene som fulgte eliminasjonsprogrammet hadde mindre plager etter 12 og 24 mnd sammenlignet med kontrollgruppen. Hvis din lege søker for deg kan trygdekassen dekke oppholdet med unntak av en egenandel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41932-senebetennelse/#findComment-157390
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...